Hemmakatten
Nja, är lite kluven till prissättningen för medhjälparen. Hade plattsättaren, snickare, muraren mm inte en hantlangare/medhjälpare så hade de ju fått göra allt arbete själva. Det hade med all säkerhet tagit längre tid med att bära fram material, blanda fix, bruk, såga, kapa om det varit en enda hantverkare. Utifrån den synvinkeln tycker jag det är okej att debitera samma timpris, vilket vi har accepterat och utifrån vår erfarenhet även innebär ett snabbare jobb.
 
dompan skrev:
Vad menar du egentligen? Är det du som bestämmer vad ett jobb ska kosta? Varför ens höra av dig till en hantverkare om du ändå inte vill betala vad ett jobb kostar? Tänk på att det ska betalas skatter, sociala avgifter och moms på priset. Jag skulle känna mig förnedrad om jag har begärt ett pris på 72.000 :- och kunden säger att du får 15.000 :-, take it or leave it. En sån kund skulle jag ALDRIG göra jobb åt!
Alla andra egenföretagare betalar också alla avgifter, moms mm och de har i många fall betydligt mer utbildning och krav på sig och drar inté in de summor vi pratar om.
 
aedwall skrev:
VVS-firman har faktiskt lagt ner tid för att skapa offerten, så lite seriös bör man som beställare vara! Det är faktiskt oförskämt annars!

Vi tog in säkert 10 offerter på ett badrumsbygge som varierade mellan 90.000 till 250.000 så lite seriös som hanverkar får man ju också vara - it goes both ways. En hel del oförskämda offerter har man sett i sin dar`......
 
Åsa76 skrev:
Alla andra egenföretagare betalar också alla avgifter, moms mm och de har i många fall betydligt mer utbildning och krav på sig och drar inté in de summor vi pratar om.
Det är väll fritt att välja branch som jag ser det;)
 
Henrik1234 skrev:
Det är väll fritt att välja branch som jag ser det;)
Jo jag håller med men vi lever ju i en marknadsekonomi så kunden har ju lite att säga till om. Man kan ju ge motbud så klart och om man anser offerten saltad så behöver det ju inte anses oseriöst att ge ett motbud, vilket antyddes tidigare i tråden.

Att ge en saltad doffert är mer oseriöst än att säga nej tack jag vill inte ha guldplätering på rören....
 
när jag körde vvs -projekt hemma så var det en hel del hantlangare inblandade samt även de ordinarie rörisarna var mer eller mindre slöa, lama, blinda, psyksjuka eller hade familje problem. Nu var det rätt lugnt ändå eftersom jag hade fast pris på offerten (som jag förövrigt bedömde som helt rimlig) men hade jag haft dessa helan och halvan snubbar hemma på rörligt pris för 750 kr/timme så hade jag blivit helt vansinnig. Jag hade inte bråttom så det gjorde inget att dom gick och drällde och kom kl 10 tog 2 timmars lunch och åkte kl 14.

Sen till den ursprungliga frågan. Det går ju lätt 2,5 gång så fort för en bra hantverkare om han har nån som springer och kapar och räcker verktyg åt honom så att betala för en mehjälpare känns ju som väl investerade pengar.
 
tyckte 450 kr i timmen lät billigt för en rörmokare., eller var det utan moms?
Var är detta nånstans.?
Själv kostar jag 540 inkl moms.

Kanske va så att rörmokaren kostade 540kr/h och medhjälparen 360kr/h ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.