Hej.
Vi har planer på att köpa ett fint 1700-tals stenhus. Problemet är att det för tillfället
är fyra små lägenheter i huset varav tre är uthyrda. Vi har inget intresse av att
fortsätta hyra ut lägenheterna utan vill göra om det till ett enfamiljshus. De har tre månaders uppsägningstid, kan vi "slänga ut dom" efter tre månader om vi köper huset?
Det ligger fyra likadana hus bredvid och de är enfamiljhus.
Har ingen aning om hur det fungerar.

Peter
 
Redigerat:
Nja.. De har troligen besittningsskydd till sina lägenheter. Huvudregeln är att då får ni bara säga upp dem om ni kan anvisa annan likvärdig lägenhet.

Nu finns det en del undantag som jag inte är så jätteinsatt i. Men i princip så vägs hyresvärdens behov av lägenheten mot hyresgästens behov. Om man som hyresvärd då har behov av fastigheten för eget boende så smäller det tydligen högre än hyresgästens behov normalt sett.

Men det finns inget självklart i en sådan situation, jag tror att du i princip måste göra dig själv bostadslös innan du anses ha större behov än hyresgästen.,och hyresgästen kan segdra genom överklaganden osv. Jag vet ej, men misstänker att det går att dra ut på processen i åtskilliga år.

Det finns inget självklart kort svar på frågan, du bör kontakta en jurist för att få läget utrett.
 
Utgångspunkten är : du kan inte bli av med dom. Punkt. Bostadshyresgäster har så kallat direkt besittningsskydd och det är oerhört omständigt, tidskrävande och kostsamt att flytta dem mot deras vilja.

Funderar du på att köpa huset så anlita en kompetent hyresrättsjurist att utreda förutsättningarna. Du behöver tillgång till hyreskontrakten samt ett juridiskt bindande skriftligt utlåtande från nuvarande fastighetsägare att han/hon inte har gjort några muntliga ändringar eller tillägg utöver de skrivna kontrakten.

Jag skulle också råda dig att i ett nästa steg ta hjälp av en fastighetsvärderare för att värdera vilket prisavdrag hyresgästerna motiverar i förhållande till tomt hus. Vilket iofs kan vara knepigt att förhanda om eftersom hyresgästerna representerar en intäkt för en fastighetsägare som ser huset som en kapitalplacering.

Kortfattat och sammanfattingsvis: Don't go there om du inte har gott om tid och är god för flera miljoner utöver vad huset kostar att köpa. 1 mkr i processkostnader för att bli av med 3 motsträviga hyresgäster är inte osannolikt.

Motivering: Har arbetat 10 år inom kommersiell fastighetsförvaltning och har ett 10-tal gånger haft det tvivelaktiga nöjet att flytta på hyresgäster mot deras vilja.
 
En "tvärtomfråga" i samma härad som trådstarten.

Jag har ett fint hus över på gården, trevligt värre..:)

Om jag nu hypotetiskt vill hyra ut det huset till någon på heltid så att säga. Hur svårt kan det bli för mig att bli av med vederbörande om jag själv vill börja bruka huset för egen del?

Nu är det inte aktuellt då det är bättre att hyra ut veckovis under sommaren och få in samma pengar som heltidshyra skulle ge per år. Men det kan ju vara intressant att veta hur det ligger till med den saken då jag har lite andra byggnader som jag funderar på att bygga om till bostäder av lite mer permanent slag. Det skulle i så fall bli 3 lägenheter.

Blir man som hyresvärd livegen mot hyresgästerna vid alla andra fall än grov misskötsel av lägenheten? Det känns ju som om det då inte är värt krånglet. Tvi vale för att få in en strulfamilj likväl som det kan vara oerhört trevligt om man får rätt personer.

Någon som kan detta?
 
Det är väl så att efter 2år har man s.k. besittningsrätt.

Men därutöver så kan inte en legitim hyresgäst vräkas hur som helst - om denne sköter hyran och inte ställer till med något (typ förstör, orsakar oväsen eller andra besvär för andra hyresgäster osv) ?

Däremot torde man kunna skriva hyreskontrakt som begränsas i tiden - men det var kanske inte det som du var ute efter Cheesus ?

En granne här råkade ut för riktigt struliga hyresgäster när han hyrde ut sitt hus i 2a hand till en familj.
Dom betalade i princip bara de första 3 mån förskott - sen inget mer. Han fick stänga av elen för dom (dom betalde inte elräkningen som gick via honom) och till slut vräktes dom - vilket iof gick rätt lugnt till. Efter detta var dock huset i katastrofalt skick tydligen :(
Han vill hädanefter bara hyra ut till släkt/bekanta säger han. Sorglig historia...

/K
 
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
Det är väl så att efter 2år har man s.k. besittningsrätt.
Hmmm ...

Nu är det här definitivt inte mitt bord... Men har inte hyresgäster i åtminstånde "allmännyttan" besittningsrätt från första dagen.
Med allmännyttan avser jag väl, lite svepande, alla hyresbolag med huvudsaklig verksamhet att hyra ut bostäder ...

Det trodde jag iaf ...
 
Jo man har besittningsskydd i princip direkt (vet inte om det är 1 dag eller en månad). Man kan avtala bort besittningsskyddet i avtalet, men då måste det vara ett tidsbegränsat avtal och avtalet måste godkännas av hyresnämden (i förväg). Om sedan hyresgästen bor kvar efter att avtalet slutat gälla så uppstår besittningsskydd i princip direkt. Bortskrivninge nav skyddet måste godkännas igen av hyresnämden om man förlänger hyresperioden.
 
Två år är den maximala tiden någon kan hyra en bostadslägenhet i andra hand utan att få besittingsrätt enligt hyreslagen. Vid normala bostadshyreskontrakt (även muntliga) gäller besittningsskydd från dag ett, som sagts.

Cheezus: Om det inte rör sig om mycket korta avtalstider där ändamålet klart och tydligt är tillfälligt boende, krävs som sagt hyresnämndens godkännande och då i praktiken maximalt 2 år. Vad gäller kortida hyresavtal med bestämd uppsägning etc är det lätt att man gör något fel och av misstag ger hyresgästen besittningsskydd. Det finns dock färdiga kontraktsmallar att köpa för de som exempelvis vill hyra ut sin villa under något år. Följer man dessa är risken ganska låg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.