Vi vill flytta min toalett till andra sidan av badrummet i vårt hus från 1935.
En flytta på ca. 2 meter där röret kommet att passera ett antal golvbjälkar.

Jag vet inte hur grova bjälkarna är eller hur tätt dem sitter.

Tror ni detta är möjligt och hur gör man för att bära av golvbjälkar.
 
Är huset byggt -35 så har du sannolikt ett bjälklag som består av breda och låga bjälkar (typ 75x150). Då är det ingen bra idé att borra igenom dessa för ett avloppsrör.
Det går inte att dra avloppet i grunden/ underliggande tak och komma upp på rätt plats istället?
En annan variant är att ansluta wc'n till en Saniflo-pump med kvarn. Dom kan skicka iväg avloppsvattnet i betydligt tunnare rör. http://www.saniflo.se/
 
Vi brukar klara det genom att bygga på bjälkarna på bredden, både ovan och under avloppsröret. Spar så mycket du kan av orginalbjälken.
Dra golvet ordentligt i bjälkarna, det hjälper till att styva upp konstruktionen, tillsammans med flytskacklet och armeringen.
 
Badrummet ligger på ovanvingen och jag kom på att jag kan mäta golvet vid trappan. Allt som allt är golvet 27 cm från innertak där nere till mattan uppe. Och jag antar att den ungefär den samma i badrummet.

Vad kan bjälken då va? 20 cm eller kanske lite till?

BAS; Kan du förklara med att bygga på på bredden.
 
Där du inte sågat ut förstärker du bjälkarna åt sidan, så att det blir bredare.
Om du kan göra det både ovan och under så blir det betydligt mycket starkare än bara ena sidan.
Tänk på att en fördubbling av bredden på en bjälke ger dubbel bärighet. En fördubbling av höjden på en bjälke ger 8 ggr så hög bärighet.
Om du halverar en bjälke på höjden så tappar den alltså 7/8 av bärigheten (teoretiskt)
 
Hej igen!

Jag har gjort en principskiss där jag har gjort lite antagen: 110 mm avloppsrör, bjälkar 220 mm.

Sen har jag lagt till 50 x 50 mm reglar och 22 mm golvspån och spacklat golv 15 mm med armering.

Är detta en möjlighet.
 
  • Golvkonstruktion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag tolkar din bild så tänker du förstärka i sidled mot andra bjälkar. Det ger i princip ingen förbättring alls.

Det BAS menar (tror jag) är att du bygger på bjälken längs med under och över hålet i bjälken. I princip så kan man säga att materialet mitt i en bjälke är mer eller mindre dött, det har liten nytta för bärförmågan. Materialet i över och underkant av bjälken står för större delen av bärförmågan (tänk på hur en fackverksbalk på ex. en lyftkran ser ut).

Jag tror (fast är ingen expert) att du får för lite material över av bjälken om du skall göra ett 110 mm hål i den. Metoden BAS pratar om är vanlig för klenare rör. ex. 75mm till golvbrunn osv.

Har hört talas om fall där man klätt in hela bjälkarna med järn, tänk dig en 10 mm tjock 220mm bred bit plattjärn som man bultar fast i bjälken typ 1m i varje riktning från hålet, och ett skuret hål för röret genom detta plattjärn.

Jag tror att du bör konsultera en byggnadsingenjör om du skall göra så stora hål i bjälkarna. Förutsättningarna varierar mycket från hus till hus, en väldigt viktig faktor är hur långa bjälkarna är, dsv hur långt mellan uppläggspunkterna, också hur nära en upplagspunkt som du vill göra hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.