Måste nockpannor till 100% vila på nockbrädan, i mitt fall fattas det 3-4cm men pannorna vilar iochförsig på översta raden av tegel. Om spikarna håller kvar pannorna är det väl lugnt?
 
Det är helt ok. Det kan hända att du måste köpa extra lång spik att fästa dem med.
 
Ok, tänkte väl nästan det! Hittade en låda Gunnebo takpannespik 75mm, får se om dom räcker igenom och ner i plankan.
 
helt ok till den dag då du skall ut och klättra på dom för att rätta rill en tegelpanna längre ut då kommer den att delas i två bitar pga för dåligt stöd.

//P
 
spika annars ett läkt uppe på nockbrädan så den kommer upp lite.
Har fått höra från en takläggare att nockpannan INTE ska ligga på nockbrädan. på mitt garagetak "fattas" det ca 30 mm. en 4-tumsspik håller pannorna på plats :)
 
Ok! Då kör jag nog som det är nu, och spikar dit dom med ett litet tomrum.
 
spika ej nocken ...
skruva med 75 mm trallskruv...rostfria!!!

bäst av allt e att låta nockpannan gå under vindskiveplåten....

mvh
snickar estwing
 
Så sant, så sant, spika ej, skruva dem, så har Du chansen att senare mycket lättare kolla att luftningen fungerar och inte har satts igen av getingbon eller annat

Helena med
nationalschabraket
 
Hej ! Skruva som estwing rek. Pannorna ska ej vila på nockplankan,ligger o rullar,till slut spricker dom
 
Enligt de anvisningar jag läste ska nockpannorna vila på både nockbrädan OCH översta takpannorna. Detta är ju riktigt svårt att få till. Om man inte lyckas med det så är det bättre att nockpannorna vilar på takpannorna än att de vilar på nockbrädan. Enligt samma anvisningar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.