Hej igen!

Jag ska renovera en trappa. Det är en gammal furutrappa som liknar denna (inte så där skabbig som på bilden men typen av trappan alltså) :D :



Det som skall göras är att slipa ner den ordentligt men sen står det still. Jag vet faktist inte om jag vill måla den igen för usch vilket jobb med att få bort all färg. Alla verkar ju måla sina trappor vita nuförtiden men..

Jag såg någon bild där dem bara hade målat vitt på själva trappsteget och inte det övriga. Det är nog så långt jag kan sträcka mig. Frågan är vilken färg som klarar av mycket spring som det nu är i den trappan.

En annan variant kan ju kanske vara att bettsa den i någon mörkare nyans. Har någon nått förslag? Hur ser era trappor ut? Tack på förhand!

KaptenHaddock
 
Oj inlägget blev knasigt..

All text verkade inte komma med så skriver igen

Jag har en liknande trapp som på bilden. Inte lika skabbig som på bilden dock. Jag tänkte renovera den. Håller på att slipa ner den totalt. Vet faktist inte om jag vill måla den för fy sjutton vad tid det tar att få bort all färg. Jag såg en bild där dem hade målat bara själva trappsteget. Det var rätt snyggt tyckte jag, men vad för färg ska man ha till en trappa? Är ju mycket spring i denna trappa :)

En annan variant är ju att betsa den till en annan nyans men jag är osäker.
Hur hade ni gjort? Hur ser era trappor ut? :) Tack på förhand!
//KaptenHaddock
 
jag håller på med min trappa och det e i stuket som på den bilden, dock inte så sliten, jag ska betsa trappstegen svarta och ha vit runt om. Tycker det e sååå snyggt! :)
 
KaptenHaddock skrev:
Vet faktist inte om jag vill måla den för fy sjutton vad tid det tar att få bort all färg.
Hyr eller köp en Lackfräs (Metabo LF 724S), då går det snabbare att få bort färgen. d^_^b
 
Om du inte har en innerlig passion för dammsugning och våttorkning så rekommenderar jag inte vitmålade steg. Jag är vis av egen erfarenhet om man säger så. ;-)
Visst, det är jättefint och snyggt men attans vad opraktiskt. Här är vår trappa i gamla huset som vi fixade till, och målade vit (Alcro Golvfärg Vit för trägolv, betonggolv, källartrappor etc).

(animerade bilder)

I "nya" huset såg trappan ut såhär:

En orginaltrappa från '32 som var ohyggligt sliten efter många års spring. Jag slipade, rengjorde och målade fast med snickerifärg denna gång (Alcro). Stegen blev en mörkare brun färg och vangstycken vita. Färgerna syns dåligt på bilden men du får ett hum:


Vi satte samtidigt in en vindstrappa och den målades i samma färgschema, och med samma färg (alltså vanligt Alcro snickerifärg):


Snickerifärgen håller än så länge, och trots två vilda barn, lika bra som den andra färgen (Alcro Golvfärg Vit för trägolv, betonggolv, källartrappor etc) och har fördelen att det är enklare att fixa till om det skulle behövas. :)
Dessutom är den enkel att måla med, vilket jag inte direkt kan säga om Alcros Golvfärg, som var lite som mellanmjölk i konsistensen.

Lycka till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.