Hjälp!
Tänker ansluta till min befintliga VVS anläggning i fritidshus. Vi har just byggt till en extra del av vår fjällstuga. I denna tänkte vi ha ett mini-kök (liten diskho), och eventuellt ett tvättställ i angränsande förråd (vägg-i-vägg med kök).
Tänker använda Prisol rör 12mm eller räcker 10mm? Problemet är kanske att avståndet från anslutningspunkten till nya mini-köket är ca: 22 meter, eller?
Tacksam för tips
"Friherren" (pensionär)
 
Vet inte men det låter som väldigt små dimensioner för det avståndet. Stam brukar väl dras med 22mm tror jag. Jag skulle nog vilja gå på 18 eller 22 och sedan minska ner dim mot miniköket etc. Bäst är väl som vanligt att kolla upp, det finns säkert rörmokare här på forumet som vet bättre än lekmannajag...

Yamma
 
Tack för synpunkten, jag tror också att en större dim skulla vara bra, MEN prisol rör är ju inte billiga (99:-/ meter, på K-rauta för 12 mm). Stamdragning (22mm) för ett extra tappställe verkar att skjuta över målet.
Jag har också en stuga i skåne, där jag har 12mm med en längd av 14-15 meter(till vask och dusch), utan problem, så några meter till är kanske inte hela världen.
Rören kommer att förläggas i isolerat utrymme via tak/vägg/golv. Pga. inbyggnad, så vill jag inte ha en massa kopplingar och skarv på vägen. Endast där inspektion kan göras.
 
Här var det inte många som hade åsikter/kunskap.

Det får väl bli 12mm Prisol då
 
Varför inte 15mm PEX RiR. Torde vara mindre än halva priset jämfört med prisol.
 
Har ägnat det en tanke, och skall nu kolla var jag kan inhandla sådana.
Min sons villa från tidigt 80-tal har sådan (PEX) rör, och inte haft några problem.
Tack för tipset
 
Det blev PEX- RiR 15mm.
Halva priset mot 12mm Prisol.
Snackade också med rörisen, som "godkände" dimensionen för mitt bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.