Hejsan,

Vi har köpt ett hus med källare från mitten av 60 talet. Det finns ingen tilluftsventilation någonstans på entreplanet vad jag hittat. Inga vetiler i sovrummen eller allmänna utrymmen. Skall jag inte sätta in det ? Räcker det med fönsterventiler eller behöver man dia 100mm tallrikar ?
När vi renoverade badrummet i våras så satte vi in en PAX 230 eller 231(fuktstyrd med kallras) i ytterväggen samt nytt innertak som stängde in den takventil som fanns tidigare med ventilation som gick upp till vinden (borde väl ha varit dragen till murstock eller ut genom tak/vägg men så var inte fallet ...). Men den kanske behövs ändå ? Vart har man frånluft i ett hus ? Bara badrum/toalett eller även i sovrum ?

Vi har en luftvärmepump som är ny och jag tycker inte den sprider värmen så bra som jag tänkt så det kanske underlättar även där om man får igång luftcirkulationen i huset med lite tilluft/frånluft.

Tacksam för alla förslag på hur ventilationen bör göras.

Mvh
Matt
 
Frånluft har man i badrum, torkrum, klädkammare, kök, garage... överallt där man annars lätt kan få dålig lukt. Friskluft i sovrum, vardagsrum, allrum...

Angående ditt cirklationsproblem finns det även fläktar man kan sätta mellan rummen i innervägg. T ex från vardagsrum till sovrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.