vill minnas att jag läst att man inte brukar använda tätskikt i tak i badrum, men kör med färg avsett för våtrum.
Men är det egentligen några problem med att göra det? Kan det skada något om man lägger tätskikt även i taket?

Jag har noterat att ångskyddet upp mot kallvinden är lite sådärbra (plast/AL-folie)
Eftersom ångtrycket säkert är större i badrummet än andra rum kanske det kan vara värt att köra tätskikt här?

Isoleringen är på plats på vinden så det finns inte en chans att trycka in plast däruppe.
Ventilationen i badrummet är bra.

Kör gärna med hängsle o livrem och har tätskiksmassa kvar från när golv och väggar gjordes....
 
Blir nog inte lätt att få en slät målningsbar yta på ett tätskiktat tak, men lägger du nån form av takboard utanpå så funkar det ju.
 
Hur är det med att få fäste för färgen? Minns ett badrum jag var halvt delaktig i på jobbet, skulle måla på tätskiktet men fick inget fäste, färgen "flydde" som vore det silikon i.
Annars kör man vanligtvis med våtrumssystem (färg) där du har en våtrumsgrund som ska dras 1gång utspädd och 1-2ggr outspädd. På det våtrumsfärg 2ggr.
 
pratade precis med en plattsättare och han rådde mig att inte sätta tätskikt i taket !
Istället hävdade han att målarna har en grundning som är bättre att ha i taket.
Denna skall tydligen ha en ångspärrande effekt.

Kanske den du nämner "_bystrom_"?

Har den en speciellt beteckning om den skall vara ångspärrande, denna grundning?
 
Vad jag förstår så räcker det med vanlig färg i taket eftersom fukten flyr lika snabbt som den kom. Vill man vara säker så kan man förstås köra våtrumsfärg, men tätskikt känns helt överflödigt.
 
jenfor skrev:
Vad jag förstår så räcker det med vanlig färg i taket eftersom fukten flyr lika snabbt som den kom. Vill man vara säker så kan man förstås köra våtrumsfärg, men tätskikt känns helt överflödigt.
hmmmm.. jo, men flyr vart?

kör som sagt gärna med hängsle och livrem....
 
Vart den flyr? Den dunstar på samma sätt som imman på fönstrena och försvinner med ventilationen.
 
svarar mig själv (efter att ha surfat runt lite på badrumsforumet....) och summerar mina nuvunna kunskaper inom badrumstak ;

-använd EJ tätskikt
-grunda 1-2 ggr (beroende på färglev.) med våtrumsgrund
-täck 2-3 ggr (beroende på färglev.)
-väv behövs ej enl. "MÅLERIBRANSCHENS STANDARD FÖR VÅTRUM"
-glans 20-40 alt 40-60 som står emot ånga bättre (?!)
-täck inte med vanlig färg då det finns risk för att motståndligheten mot påväxt försämras.

korrekt hoppas jag...

ang. flykten av fukten, :) , så var/är jag orolig för att den till viss del flyr upp genom taket och skadar vinden.
Men jag kör enl. det vedertagna byggsättet dvs såsom summerat.
 
Redigerat:
douglas72 skrev:
glans 20-40 alt 40-60
Välj en högre glans så står det emot smuts bättre och blir lättare att torka av.
 
Högre glans än 60??
Hade ångest när jag var tvungen att ha 40
 
Jag menade ett av de högre alternativen, alltså 60. Jag vet iofs inte om det finns så mycket att välja på när det gäller våtrum, det var mer ett generellt råd.
 
Jag funderade mycket på detta oxå men kom fram till att taket blev faktiskt formplywood, den står nog emot det mesta. På den har jag satt 120mm reglar som undertaket ska sitta på, verkar som det blir nån form av "klicktak". Fläkten kommer suga både i undertaket och i badrummet..
 
douglas72 skrev:
pratade precis med en plattsättare och han rådde mig att inte sätta tätskikt i taket !
Istället hävdade han att målarna har en grundning som är bättre att ha i taket.
Denna skall tydligen ha en ångspärrande effekt.

Kanske den du nämner "_bystrom_"?

Har den en speciellt beteckning om den skall vara ångspärrande, denna grundning?
Våtrumsgrunden som jag nämner är en form av tätskikt, en ångspärr, och den ingår i Måleribranschens Våtrumssystem.
I det systemet ingår även våtrumsspackel, våtrumsfärg etc.
Skall badrummet vara gjort efter konstens alla regler och vara godkänt, då skall Våtrumssystemet anammas.
I ditt fall innebär det:

Spackling med Våtrumsspackel (om det nu behövs spacklas)
Grundas 1 gång med utspädd våtrumsgrund (minns ej vilket förhållande, men det står på byttan)
Strykas 1-2 ggr med våtrumsgrund outspädd.
Strykas 2ggr med våtrumsfärg i valfri kulör.
 
Är ovan nämnda spackel och våtrumsfärg alkaliresistent? Det behöver det vara i mitt fall då jag använt cementbaserade våtrumsskivor (Knaufdanogips aquapanel indoor).
 
Bör väl inte vara något problem, men kolla med tillverkaren för säkerhets skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.