Hej!

Jag har ett garage på ca 5*7,5m som ny skall få lite belysningen i taket, hur många lysrörsarmaturer (vanliga 2*36) skulle ni ha satt?

4?, 6? eller t.om 9?

/U
 
Jag har ett garage på 6*8 meter. I det har jag 6 lysrörsarmaturer (vanliga 2*36). Jag tycker det räcker bra, man måste ju iaf ha med sig en arbetslampa när man ligger under bilaran.
 
Mitt garage är ca 4.5x7, och där har jag 7st,
4 i taket och 3 längs ena väggen, ståendes. Fick OK ljus även under bilen då...
 
Mitt källargarage är ungefär 4x7.5m + 2x4m för verkstadshörnet. 2,8 meter i takhöjd. Garaget har 4st 2x58W och verkstadsdelen har 2st 2x58W. 840-färg på lysrören.
Fick lite diagram från Exaktor (Proton) på armaturerna och kunde därför placera dem på rätt plats för jämn ljusbild.
 
mitt garage är 3,5x6,5+ 7,5x5 meter, takhöjd 3,20, där sitter det 13 stycken thorn industiarmatur med alu-reflektor, 2x58W, från början 14 st men där jag ställde acktanken plockade jag bort en armatur. det ger ca 25W/m2. jag är nöjd med ljuset, sen så kompletteras det med punktbelysning vid smärgel, borrmaskin,arbetsbänk och svarv.
 
Det varierar en del allsåm, vilket gör mig än mer förvirrad...

Skall jag sätta 6 eller 9st 2x36 armaturer?

/L
 
More is always more.
Bra ljus blir ingen ledsen av, släng dit så många du vill...
 
I min verkstad där jag pillar ihop en hel del elektronik sitter det 18 st 2x36W (bara 1,3kW tot). Golvytan är ca 55 m2 och dessutom har jag arbetsplatsbelysning, det är absolut inte för ljust.

Protte
 
För övrigt finns väl inget som säger att man måste tända alla samtidigt? Givetvis går det väl att dela upp dem om man så önskar... På så vis kan man hålla ner strömförbrukningen om detta skulle vara ett bekymmer, men jag skulle nog föredra att verkligen ha möjligheten att få starkt ljus när det väl behövs. Ett garage ska ju ofta kunna användas till många olika saker, men allt beror ju givetvis på vad man själv planerar. Har man bara planer på att förvara bilen där krävs givetvis inte mycket alls, men ofta vill man kunna göra mer än så...
 
Precis som ni skriver så kommer jag att ha nån form av kronkoppling på dem, för att köra "hel & halvljus", för strömmen kommer inte att bli billigare...

Så då säge rjag att jag kör med 9st, 3 rader á 3 armaturer, och att jag delar upp dem i 2 grupper på nått vis. Några synpunkter?

/L
 
sätt dom på varsin fas, kontaktorstyrda, en armatur per rad på respektive fas. brytfunktion för varje fas så kan du "nöta" lika på alla rören ifall du bara tänder en fas för ledbelysning. jag har hängt upp en provrumsskylt med 2x20W som går på timer för ledbelysning för att slippa tända när jag bara ska in fram o tebaks...
 
Mikael_L
Loner skrev:
Precis som ni skriver så kommer jag att ha nån form av kronkoppling på dem, för att köra "hel & halvljus", för strömmen kommer inte att bli billigare...

Så då säge rjag att jag kör med 9st, 3 rader á 3 armaturer, och att jag delar upp dem i 2 grupper på nått vis. Några synpunkter?

/L
Alla har vi ju olika åsikter, behov och önskemål.
Skulle ditt garage vara mitt, och jag bestämt mig för 9 armaturer (inte så tokigt val, själv har jag köpt 4 st till 3,8 x 10 meter, men det får ev bli någon till, vad det lider), så skulle jag nog klämt dit en kronbrytare som förser antingen 3 eller 6 eller alla armaturer med ström.

5x7,5 meter ... Har du tänkt kunna köra in två bilar bredvid varandra? Sitter garageporten (portarna) på lång eller kortsida?
 
Redigerat:
i mitt garage har jag 5 st 1*36W. garaget är 6*8 meter och har 2 bilplatser, varav en "mekplats".
runt mekplatsen sitter det 4 st armaturer, en fram, en bak, och en på var sida. Dessa kan tändas i gurpper om 2. (vä/fram och Hö/bak) och ger ett riktigt behagligt ljus. det 5:e röret sitter ovanför "parkeringen" och ger bara så pass mycket ljus som krävs för att man ska komma in till bilen och/eller hämta gräsklippare etc.

Självklart jade jag gärna haft mer, men det räcker, har alltid med mig lysrörssladdlampan när jag skruvar.
 
jag hade kört på 9st
samt ett par i 45 vinkel på väggen med mekplatsen
 
Mikael_L
I vilket fall, så är det väl inget vidare med en armatur precis ovanför bilen (Om man nu inte använder den ytan till annat ibland).
Men många enkla garage har väl just så, låg takhöjd och en enda belysning mitt i taket, vilket medför att det är mörkt / småskumt i hela garaget utom på biltaket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.