Håller på att byta mitt gamla tak och bygger enligt Thermisols beskrivning med 100mm cellplast ovanpå diffusionsöppen duk (Monier Divorol Top RU) och råspont. Det blir Jönåker Protector som ytskikt.

Huset är byggt i vinkel så det är två ränndalar att ta hänsyn till som möts i vinkelns nock. När jag köpte materialet blev det icke försänkta ränndalsplåtar och nu undrar jag om det egentligen är en bra lösning. Som jag förstår enligt HusAMA monteras dessa genom att sätta fast clips i plåtens fals som sedan skruvas i taket. Ovanpå det läggs sedan den papp/duk som kommer från vardera sida och möts i ränndalen.

Eftersom plåten ska ligga ovanpå cellplasten kommer jag inte lägga någon duk där (annat än just under plåten) eftersom den ska ligga under cellplasten. Frågan är hur jag får detta tätt eller om det vore bättre att satsa på försänkt ränndalsplåt som skruvas i ströläkt på vardera sida om rännan. Det klart att det går att lägga en våd papp/duk för att täcka infästningen men det känns inte helt ok.

Tänker jag galet här?

/Lasse
 
Tjenare
Har precis slutfört det som du nu står inför....hade samma funderingar kring försänkt eller "vanliga" ränndalsplåt. Valde till slut vanliga som monterades ovanpå 2st läkt som sitter på varandra och som går längs hela långsida och möts i nock. Hade enbart 10cm cellplastskivor under dessa läkt och skippade extra Mataki plastmembran...ev. fukt från regn eller kondens tas om hand ju av cellplasten. Dessutom har vi en taklutning på 38 grader...ganska brant...fråga mig, har stått på taket hela helgen och skruvat plåtlängder....

Nu inne på montering av mitt yttertak (ett prof. takplåt från Bauhaus). Har inte kommit till ränndalsdelen (där takkupan och övriga taket möts) men återkommer med tips om du vill.

Bor du i Stockholmstrakten eller?
 
Tack för ditt svar!

38 grader låter lite häftigt att jobba på, vi har 23 på huvuddelen och 30 på vinkeln så det är lite snällare. Har du tillgång till någon bild som visar hur du monterat plåten, jag är nog inte helt med på hur du fäst plåten i läkten. Ligger dubbla läktarna under plåten och i ytterkanterna som du sedan skruvat igenom eller har du löst det på något annat sätt.

Nu är det "bara" att hoppas på regnfritt tt par helger till så kanske det här kan bli något :)

/Lasse
 
  • Gilla
Hobbybyggare BB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.