Hej!

Vi har ett FTX aggregat med återvinning på andraplan i vår nybyggda 2-plansvilla och vattenburen golvvärme nere och vattenburna element uppe genom fjärrvärme. Jag kan inget om sånt här och undrar vilket som blir mest ekonomiskt, höja golvärmen så elpatronen på FTX-aggregatet inte går igång eller tvärtom, hur ställer jag in detta bäst så att säga?

Mvh
Bambi
 
Redigerat:
Rent generellt ska man blåsa in rumstemperad luft, ca 20 grader. Luft är dyrt att värma upp samt att om du blåser in för varm luft kan det påverka luftens strömmning i rummet då varm luft stiger, mao sämre ventilationseffektivitet.
 
Man ska hålla huvudet kallt :)
Stäng av eftervärmen på ventilationen - tycker jag kannske jag ska tillägga. Varma golv är sköna att gå på!
 
För ekonomin måste man titta på hur huset är isolerat. Ffa golvet.
 
Finns väll vattenburna elememt att sätta i FTX aggregatet i stället för en El driven. (om jag inte mins helt fel).
Borde väll vara den bästa lösningen? Kanske lite dyr att installera, men i längden den bästa kanske..
 
Jag har sett två olika typer av ftx-system som behövt eftervärmare
1. Dålig värmeväxlare
2. Feljusterade flöden
 
Vid kall utetemp är det normalt att eftervärmaren på FTX går in om man vill ha 20 greders inblås.
 
Luften som kommer in skall ju värmas upp till rumstemp (typ 20 grader) i vilket fall som helst. Då er det billigare (borde vara) att värma upp den med fjärrvärmen (radiatorer och golvvärme) än med eleftervärmaren i aggregatet. Så sänk termostaten i aggregatet och ställ in rumsvärmen så du trivs med temperaturen i rummet. Stänger man av eftervärmaren helt så kan det bli lite kallt drag på vintern, men det märker du ju i så fall.
 
tilluft med bra spridning (bra don, rätt injusterade) tycker inte jag tillför olägenhet även om tempen kryper ner mot 15 grader. Naturligtvis måst eman kompensera detta med varmare golv, men det är ju ändå där man vill ha värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.