Hej ,
vi har ett "sommartorp" på torpargrund. Det är från 1900 talets början. vi har bara lite underhållsvärme i badrummet ( för pumpen) , men jag tycket att det luktar konstigt i huset . Det är inte mögel i allafall , anticimex har kollat fukten och det är ok. Är det instängt lukt kanske ? , det går inte bort vid vädring - det luktar "gammalt" liksom.
Skall man tapetsera om eller har någon något tips ?
 
Ja, egentligen ska man väl undersöka var lukten kommer ifrån, men att det luktar gammalt kan ju bara ha med åldern på huset att göra också....
Ett tips för att få bort lukt är, förutom att städa ordentligt och skura golvet med såpa, att sätta ut fat med ättika ett tag. Att tjära in ngt ger också bättre lukt, det kan t ex bara vara en pinne som man tjärar in och hänger i taket i ngt hörn, det är iallafall bra när det gäller utedass....
 
Det kan beror på att du inte har underhållsvärme i hela huset, då kan det lukta gamalt. Utan u-håll så blir textilier och annat lätt lite fuktigt och då luktar det.
 
Om det inte är mögel så kan det vara ruttet trä. Har också ett hus som luktar gammalt. Vet att jag har ruttna golv. På sommaren när det är varmt och torrt och man vädrar mycket så märks inte lukten så mycket, men när väderleken är fuktig så blir den starkare. Man märker det också på kläderna, att dom luktar när man kommer hem til stan. Har inte heller någon värme på på vintern annat än i våtutrymmena Skulle bli alldeles för dyrt, och rötan finns ju redan..........

Om jag vore som du skulle jag börja med att ta reda på om lukten kommer någon speciell stans ifrån. T.ex. ruttet trägolv under en linoleummatta. Fuktig spånskiva under tapet......

Sedan kan det ju vara så att man tar bort det ruttna men lukten finns kvar ändå i huset. Det finns firmor som ozon-behandlar luktande hus, men det lär vara ganska dyrt. Har svårt att tro att omtapetsering skulle lösa problemet. Lukten finns i de andra materialen. Även nya tapeter tar åt sig lukt från omgivningen, särskilt om huset står ouppvärmt på vintern.

Det man kan göra själv när man vinterstänger för att förebygga lukt är att se till att inga möbler, madasser eller textiler ligger tätt intill en vägg, att alla skåp och lådor är gläntade, att alla innerdörrar är öppna så att luften kan cirkulera.
 
Redigerat:
Tretexskivor och masoniteskivor kan lukta lite unket om de blir aningens fuktiga pga utebliven uppvärmning. Kolla även ventilationen. Hur är det tänkt att självdraget ska funka? Ett stängt spjäll till öppna spisen (el. motsv.) förvärrar ju bara saken. Det är kanske dags att sätt in några friskluftsventiler för tilluften givet att kaminen/spisfläkten tar frånluften?
 
Det kan inte vara döda möss som ligger och luktar illa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.