Kolla hellre med TF i Osby om både dörrar och fönster!

http://www.tfosby.se/ytterdorrar/ytterdorrar.html

TF har ingen prislista ute på nätet, annars hade jag helst använt deras produkter i räkneexemplet. De är nämligen suveränt bra som leverantör. OCH håller samma sorts prisskillnad i olika format som RM.
 
Roev08 skrev:
Vi håller på och ritar på ett hus där vi själva kan bestämma fönsterstorlek.

Vilken höjd brukar man sätta fönster på?! Vi fick en skiss av tillverkaren där fönstren är 14M höga, tror de har tänkt att de ska gå upp till 2.20.

Vi hade nog tänkt oss de flesta i 12M höjd, alltså från 90cm upp till 210cm. Då livar de även med dörrarna.

Vill man att det ska liva med dörrarna kan man alltid sätta fönster ovanför dörren/dörrarna. Det är ju rätt läckert att gå upp ett par decimeter till med fönstren än normalt, tycker jag.

Sen tycker jag att fönsterkarmen ska börja på 80cm, om det kan bli aktuellt att möblera just där. I annat fall kan det vara rätt trevligt att ta ner dom lite till om inte hela vägen. Men det beror ju på tycke och smak och inte minst hur detta spelar in på övriga utseendet.
 
Den senaste skissen vi har tänkt oss är med 13M höjd, 80->210cm. Känns som bra höjd. Vi försöker undvika gigantiska fönster eftersom vi kommer få grannar på flera håll... Det finns inget onödigare än de som har fullhöjdsfönster och sen alltid har persinner eller liknande för fönstren.
 
Återigen: 13 meter höga fönster känns väl ganska gigantiskt för mig iaf. :)
 
13M där M står för modul. Modulmått är detsamma som decimeter ungefär. Ett fönster som är 10M brett är i verkligheten 980mm brett. (Varierar lite mellan olika tillverkare).

(Kan hända att inlägget är skrivet med en ironisk underton men i så fall framgår den inte...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.