Hej,
bygger till vårt fritidshus i fjällen. Ett knuttimrat, som vi tänker isolera utvändigt och sätta panel på (för att få samma stil på fasader som befintlig stuga, men timmerkoja invändigt:)
Dock hinner vi inte före vintern få på isolering och ytterpanel.
Så jag tänker installera värme (oljefyllda elpaneler) nu innan vintern, för att kunna bygga färdigt invändigt (golvläggning, takisolering/panel etc.). För att få in el, tänker jag lägga VP-rören på utsidan av blockpanelen, och borra mig igenom (44mm) träet, och sätta kopplingsdosor för anslutning av panelerna.
Är det någon som kan ge mig ett svar på om detta är OK, att låta dessa VP-rör, utsättas för snö och kyla tills vi får på isolering och ytterpanel ? Exempelvis, kan det kanske bli kondensbildning i rören, och det och el går ju sällan ihop:(.
 
Tack för länken.
Det ser ut som jag kommer undan, med att "plugga" rören vid dosorna, med gullfiber.
 
Och strunta i dom oljefylda och köp riktiga element tex NOBÖ eller ADAX. Dom är bättre på alla sätt.
 
elmont
jag tänker inte starta en dispyt om vad som är "riktiga" paneler eller inte, men kolla gärna länken http://www.aeservice.nu/norm/radiat.asp för bra beslutskritera. Det är lätt att hamna i "religionskrig", beroende på tycke och smak, eller jävighet.
Har oljefyllda hemma i villan sedan många år, funkar alldeles utmärkt.
friherren (pensionerad el/tele/data/ingenjör)
 
Redigerat:
Friherren
Den information som du hänvisar till kommer från en "vanlig" försäljare som naturligtvis har som mål att sälja oljefylda element och därmed göra en bättre förtjänst, därmed tycker jag att trovärdigheten blir något låg. Jag vill inte påstå att moderna hög kvalitets oljefylda element är dåliga men moderna högkvalitets radiatorer är i nästan alla lägen bättre. Den enda gång det kan vara en fördel med oljefylda är i mycket dammiga miljöer men där är det tveksamt om man överhuvud taget ska använda element. Att det skulle vara en fördel med en stor "massa" är rent nys, det ger en tröghet i värmeavgivningen som inte är önskvärd, när termostaten känner att temperaturen är uppnådd och stänger av kommer oljeelementet fortfara att avge värme och temperaturen stiger över den inställda när sedan termostaten känner att temperaturen är nog låg gör trögheten att den blir än lägre innan värmeagivningen är den önskade. Som resultat får du en betydligt större pendling i temperaturen än med ett "vanligt" konvektorelement. Priset är ett annat med samma kvalitet kostar ett oljefyllt minst dubbelt så mycket. Jag har även bytt ut läckande oljeelement, resultatet av det var ett förstört golv mm. mm.
elmont (som säljer, monterar, byter och lagar bla. elradiatorer (några tusental) och uppvärmningssystem, ca 30 år i branschen, behörig elinstallatör, som TROTS möjlighet till bättre förtjänst avråder sina kunder angående oljefyllda element)
Ps
För att få ett bra fungerande system med elradiatorer är det viktigaste att man har en effekt på minst 60 watt/m2 gärna 80W samt att radiatorerna har moderna elektroniska termostater som pulsar ut strömmen
 
Redigerat:
Håller med Elinstallatören, Oljefyllda kom väl som en nödlösning till gamla bimetalltermostater. Bimetalltermostaterna har stor hysteres och elementer får lång cykeltid.

Ett el-element utan olja med en elektronisk termostat har cykeltider på någon minut och hinner inte bli varken varmt eller kallt däremellan.

Protte
Gymnasieingenjör, 35 år med el och elektronik, ej pensionär
 
Ett annat argument för de oljefyllda var ju att man slapp knäppningarna och 'tickandet'.
Men med en juste elektronisk temperaturreglering blir det inga cykler alls utan radiatorn kommer att vara exakt så varm hela tiden som den behöver vara. Optimalt helt enkelt. Ja lite kommer temperaturen att svänga beroende på trögheten i reglersystemet men aldrig av-på.
 
Se dessutom upp med oljefylda som har kombinerad termostat/överhettningsskydd om nu inte elsäk har fått bort den lösningen från marknaden. Pajar termostaten på ett sånt kan det bli riktigt otrevligt
 
Tack för era synpunkter/varningar,
och det är alltid trevligt med folk som har erfarenhet.
En sak som man lär sig med åren (snart 50 år sedan jag skruvade ihop min första 500V gruppcentral i industriell miljö), är att man lär så länge man lever.

Vad beträffar min installation, kommer jag inte ha riskproblem med eventuellt strulande termostat. Då jag styr alla element överordnat via en rumstermostat som i sin tur styr en kontaktor. Detta för att vi också har fjärrstyrning via en gammal anläggning från Televerkets tid. (Glöm alla nya GSM lösningar - ingen mobiltäckning i denna del av fjällvärlden, här gäller koppartråd hela vägen till telefonen).
Så kör vi stugans värme sedan 1980, utan problem, och så blir det i nya tillbyggnaden också.
Ett gammalt "axiom" - If it's not broke, don't fix it.
 
Tacksam om vi nu kan gå tillbaka till ämnet, dvs. VP-rör i vinterkyla.
Någon mer, som har erfarenhet?

Kunskap om watt per kvm, termostattyper, etc. är kunskap som jag redan har sedan länge.
 
Redigerat:
Kondens då. För att det ska bli kondens så krävs det att varm luft med med tillräckligt högt fuktinnehåll kommer in i rören. Gör det det så blir det kondens om temperaturen run rören är tillräckligt låg. Enklaste lösningen som redan sagts är att hindra luften från att cirkulera genom att täppa till rören med nånting, exvis en tuss mineralull. Det behöver inte bli hermetisk tillslutet. Bara se till att det inte är helt fri passage.
 
Tack Forumgud pefo,
detta styrker min tro att jag kan överleva första vintern och nästa år blir blir det isolerat panelat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.