Hej

Är uppenbarligen helt värdelös på ikeas kitchen planner -men försökt illustrera i alla fall.
skillnader IRL mot bilderna:

*Skåpen är multiform valnöt och rostfria luckor/lådor -så lite ljusare än bilden och inte lika höga -de är endast 64,5cm höga. Alla handtag är ifrån beslagdesign (RFC) LIGGANDE överallt.
*på "vita väggen" är kyl/frys helstora 1/var och i rostfritt. -o toppskåpen går givetvis i höjd med högskåpen. Gillar inte micron, så den är deporterad inuti ett av skåpen.
*Vasken är en franke papillon som har två stora hoar och avrinningsyta i lite böjd form, kommer vara centrerad mellan fönstren (så modifierar lite i skåpen)
*Diskmaskinen är integrerad som det sista rostfria skåpen t.h. av de tre.
*Det finns ingen dörr utan en fast öppning och på bortre delen (efter "vita väggen" är köket helt öppet in mot vardagsrummet.

Vad ska komma till?
*efter "vita väggen" kommer vi sätta en valnötsskiva/bardel som kommer övergå i tv-möbel på andra sidan väggen (mittemot vita väggen då) som blir c:a 120bred o 80-90 djup.
På täcksidan som blir efter ugns-skåpet ska sitta griffel/anslagstavla och lite småhyllor.

*Kommer komma LED-belysning under hela skåpsraden runt om köket för mysbelysning på kvällen (o vid nattmackan/blanda välling kl.04 såklart)

*Har en del valnötshyllor mm att kunna komplettera upp på väggarna efter vad som "känns bra" när det är på plats.

FRÅGOR DÅ TILL ALLA PROFFS O GLADA AMATÖRERS SKARA:

*Fungerar överallt? Praktiskt?
*Vad ska vi välja för skiva -vi funderar på alternativen mellan:
+ ljus granit t.ex. cashmir white eller ännu hellre bethel white -men inte fått tag i den. 30mm
+ klassisk grå/svart granit t.ex. nero africa 30mm
+ helt svarta granitskivor t.ex. svart med "gnister" eller nero absoluto 30mm
+ kompisitskiva ljus t.ex. corian, swanstone, silestone eller likn. ?mm
+ kompisitskiva helt svart eller vit eller grå -12mm
+ vit laminatskiva med rostfri kant -30mm
+ valnötsskiva (eller ngt liknande träslag) 30-40mm
+ laminatskiva virrvarr med valnötsframkant
+ laminatskiva virrvarr med rostfri framkant

Samma typ av halvpanik är ju med alla miljarder alternativ att ha ovanför bänken -stänkskydd
glas? kakel? mosaik? tapet? målat? *gaaaaahhh* blir galen :-S
Tacksam för ALLA synpunkter!!!

*har lite funderingar kring ugnen också -ska vi ha kombiångugn eller ej om kombinera med mikro- hur funkar varmluftsmikror egentligen som ugn? Eller skam an satsa på de nya ugnarna som kan delas inuti o köras med två olika temperaturer -vill gärna laga mycket o nyttig mat, men i dagsläget så kan man väl inte riktigt säga att det blir av...

Köket ligger i skuggat söderläge med de två fönstren mot söder -vi har liten kille på 1,5 år, hund, katt, gäster, hela kitet ska köket klara av. Resten av nedervåningen som är ett stort rum numer blir vitt med sparsam inredning (lättstädat) med större fonder etc. (tröttnar snabbt) Golvet blir mattlackad ekparkett i hela våningsplanet. Hm... vad mer kan tiläggas? Tänkt accentfärger till valnöten orange-turkos-lila-cerise så jag kan byta efter önskemål :)

blivit lite kär i en tapet från osbourne -den med "kolobris" t.e.x beige botten, turkosa pippis... Men osäker om jag vill binda mig så mkt med stilen i köket eller fega ur totalt o bara ha målade väggar -rädd att det blir stelt :-S
 
typiskt, glömde bilderna :( här är de
 
  • nyaköket1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nyaköket2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle defenitivt ta bort överskåpen. Av två anledningar:
1) Det ser fult ut (tycker jag).
2) Man slår huvudet i dem när man jobbar vid vasken.
behöver ni överskåp, så sätt dem någon annanstans. T.ex kan ni göra hela väggen runt fläkten med överskåp och ha en inbyggd fläkt.

Avställningsyta vid kylen är en klassiker som inte finns riktigt i er plan. Men det kanske går bra att lösa med en liten rullvagn. Så ska vi göra i alla fall. Den kan man ju ha till annat också. Servering, extra arvbetsyta m.m.

Kyl/frys bredvid ugn finns det en hel del diskussioner om här på forumet. Inte helt optimalt för sakernas funktion kanske, men många har det ju ändå så.

Kombisaker är jag ingen fan av alls. När ena halvan går sönder så måste man ju byta hela maskinen även om halva är hel. Som ugn röstar jag på en riktig och bra varmluftsugn. Micro och ånga kan man fixa på annat sätt.

Om ni har öppen planlösning ska ni nog tänka på ljuden också. Prioritera en tyst diskmaskin. (De är ofta dyrast.) Tänk också på platser för textilier och att kanske inte välja de hårdaste materialen på alla ytor.

Utan överskåp är också belysning över arbetsbänkarna en större utmaning än med skåp. Tänk på vad ni vill ha för armaturer och bygg iordning tak och väggar för dem. Samma med eluttag. Var ska det stå maskiner på bänkarna? Sätt uttagen där.
 
Hmmm är med dig -en catch är att vi redan har fläkten -o sambon älskar tanken på att äääääntligen få en fin fläkt *s* Så vågar väl mig inte på att rata den -överskåpen var tänkt för dagliga koppar och glas -blir väl nipprig av att behöa ha det borta i ngn låda alltid... kan ju sätta hyllor där t.ex. med inbygg.spots istället eller ngt i den stilen...

Har ett gott öga till ikeas stockholmsserie med vagnen som passar strl till bordet -så har vi någonstans att ha vagnen när den inte är i bruk också -så den tanke har vi tänkt.

Diskmaskinen e tyst :) som det bara går att få iallafall eftersom inte alla märken har så låg front som vi behöver med så små snickeriluckor.

Kylen o frysen är hyffsat nya o tysta tycker jag, fläkten inte kunnat testköra -men vi har ju extra motor på taket som tar mesta av ljudet.

Textilier i köket känns lite flottigt och småäckligt efter ens år på div. restauranger, men lite hissgardiner eller så får det klart bli

Vi kan ju alltid sätta aukustikpanel i taket :)

Belysningen funderar jag på att antingen bygga ngn snygg lösning längs hela långvägen med takskena och spot's eller kanske inbyggnadsbelysning så vi sänker taket lite -nog som en "låda" för att få det gå ihop med resten...

Vad tycker du om bänkskivor o kakel/glas etc då? Vet att du lägger många inlägg o de brukar ju vara väldigt vettiga ;-)
 
Tack!

Om bänkskivor tycker jag:
Diskbänk = rostfritt. Lättskött, praktiskt, snyggt.
Speciellt med er lösning son verkar ha ett rostfritt band mitt på bänken så skulle jag låta det fortsätta upp på skivan också.

Annars:
Mest praktiskt = laminat Det finns ju en del snygga kanter på laminat, t.ex rostfritt kanske skulle passa om ni nu har en del av skåpen så också.
Lyxigast = sten
Jobbigt att hålla rent = trä.
Corian m.fl har jag ingen erfarenhet av.

Vi fick ett tips av en inredare någonstans att försöka begränsa färgerna i köket till tre. Jag tror att det är ett bra tips. Vi har grått/rostfritt - ek - vitt och försöker hålla oss till det. Så ett sätt att göra det enklare att välja skivor och kakel är kanske att först bestämma ungefär vilken färg det ska vara och om det ska vara mörkt eller ljust.

Själva har vi valt rostfri hel diskbänk, (Franke). Laminat, Virrvarr antracit, med smal ekkant på resten och grå glasmosaik ovanför.

Just bänkskivor och vad man sätter ovanför gör ju rätt mycket för hur stilen på köket ser ut. Så där är det ju lite upp till vilket utseende man vill ha att välja.
Vi försöker göra en moderniserad variant av 40-tal, vilket var styrande för våra val.

Jag tycker att det är jättesnyggt med kök som ser ut som ert med en lång bänk med fönster ovanför och inga överskåp.

Jag tror att det skulle bli väldigt snyggt med en rad överskåp ovanför hällen. Snyggast är det nog som du har ritat utan och med en snygg kåpa, men som sagt om ni behöver förvaringen. Kan du inte i så fall förhandla bort fläkten och göra något kul på väggen ovanför diskhon istället? Som sagt, öppna hyllor med snygg belysning, en häftig tapet eller något sådant.

Ett tips kan också vara att göra extra djupa bänkar eller en liten hylla hela vägen ovanför och skjuta ut skåpen ca 1 dm. Den lilla smala hyllan ska vi göra i vårt kök.
Så kan man ställa småsaker där utan att det ser stökigt ut hoppas vi.
 
Ta bort överskåpen...håller med det första inlägget- ser ej snyggt ut!
Vi tog bänkskivor av sten och jag är jättenöjd. Lätta att hålla rena och hittills har inget gått sönder trots att vi har två tonåringar i huset som inte alltid är så försiktiga med glas etc.
 
Hmm igen

Vasken har vi redan, och är mkt glada för den -så kommer nog har enhetlig skiva ändå -lite osäker på om virrvarr blir så pass mönstrat att det förtag chansen att göra ngt kul på väggarna... lite så jag tänkt, även om vi tycker om stilen och möjligheten att både plocka upp kantlist och kanske tom bakkantslist i alu eller valnöt.

Golvsockel kan ju vara vit, rostfri eller svart -inte riktigt tänkt klart där -ska ju gå emot ekgolvet.

fördelen med granitfirmane vi pratat med är att de kan plocka ur vasken från den befintliga skivan (från utst.kök) och använda den -ska vi ta t.ex. laminatskiva från hth med rostfri kant etc o köpa motsvarande vask blir det nästan lika dyrt som stenskivorna :-S

En annan tanke var att byta alla fönsterbrädor på nederplan till samma som bänksskivan för att binda ihop stilen -skulle bara kosta c:a 700:-/fönsterbräda installerad o klar så kändes ju överkomligt...

Laminat i all ära -men inte för nästan sanna pengar känns det som.

Men lite nervig (nervös över mycket nu för tiden) att nero african blir för mörkt, även om det känns mysigt o lyxigt så vill vi inte det ska bli ett klassiskt vitt kök med svart skiva o valnötsdetaljer som alla tydligen ska ha nu som är helt ute om några år :-S
 
Oj, mycket att läsa men så här tycker jag efter att nylign ha gjort två kök. Granitskvior, outstanding!
Dra ihop köket så att du får närmre mellan stationerna, häll, disk, beredning. Kan du göra ett kök i vinkel så gör det. Se till att du får avställningsyta utanför kyl/frys. Ta bort överskåpen om de inte behövs, Underskåp med utdrag, inga hyllor. Om möjligt köp två ugnar, en kombi och en vanlig. Ni kommer att uppskatta det.
Om du behåller den långa bänken så fäll ner en sköljho vid platsen för beredning så slipper du en hel del spring till vattnet.

Öppna hyllor är som du vet damm- och fettmagneter.
Gödsla med spotar i taket och dela upp dem på olika dimmer, en för bänkbelysning, en för allmänbelysning. Vägguttag förstås, om ni inte har överskåp så skulle jag titta på designade som smälter in i valt kakel.
 
kom på en ny grej :)

finns det ngt riktmått när man räknar belysning? Har infällnadsspots dicro från beslagdesign som antingen sätts 50 eller 20w spottar GU 5.3 i.

om vi monterar dem i taket i ngn typ av "låda" hur många sådana ljuskällor bör vi planera in längs kökets längs o bredd?

tänkte en 2x2 (i fyrkant) borta vid häll-kyl-frys etc centrerat där ungefär o sedan en 3:a mellanrum 1:a mellanrum 3:a längs med arbetsbänken... Kan det vara lagom eller behövs det mer?
 
utöverdet kommer belysnings led-list under skåpen ev. en överhäng på kyl-frys-raden med spotar, belysning i fläkten, fönsterlampor och spotar i hyllplan ovanför vasken.... Inte allt på samma gång klart, men så vi kan variera
 
Spottar i taket skulle jag sätta med cc 650 mm med effekt 20W, förutsatt att du vill att takbelysningen ska vara allmänljus. Jag skulle också sätta spottar som kan vinklas så att du får snygga effekter på väggar och skåpluckor.

Överhäng på K/F känns overkill såvida du inte är ute efter snygga effekter.

Under skåp föreslår jag att du monterar 10W spot med 400CC, montera 5-10 cm från framkant så att du får bra ljus över arbetsbänken. Har du inga överskåp så montera takspottar på motsvarande avstånd från vägg så att du inte skuggar arbetsbänken. Labba med 30- och 10 graders vinklar, det ger stora skillnader beroende på vad du ska använda ljuset till.
 
hej :)

som svar på det senste inlägget -vi har "liggande" en armatur som bygger ner ungefär 12cm från taket med 4spotar som vi kan sätta 20-50w/st i, skulle det kunna räcka att ha två sådana för allmänbelysningen?

och då kanske ha spots över K/F just för att kunna ha lite mildare belysning när det inte är matlagning utan mer ätande o umgås i köket...

Spotarna som kommer ovanför vasken i hyllplanen där (som vi inte kunde få till på ritningen) är infrästa i hyllplanet och av ngn ultrakompakt modell ser det ut som, inte med vanliga spotar i utan en liten, liten lampa i -så tror inte att de går att justera med olika spridningsvinkel (?)

spotarna till belysningen i taket heter GU 5.3 -vet inte där om det finns med olika spridningsvinkel heller ?

i övrigt kommer det att komma pendelbelysning ner över bardelen som kommer som avslutning på K/F delen och såklart lampor över bord etc o för dekor i fönstren

låer det vettigt :-D ??
 
Vi har en liknande lösning som du planerar ha för allmänbelysning, vi har 5 spotar i ett tak som är ca 4m långt och det räcker som allmänbelysning. Sätt i 50W och anslut till dimmer, då kan du också skapa myset med dom. K/F-belysningen kan nog bli bra den också.

Du kan inte ändra vinkeln på de infrästa spotarna och det behöver du inte heller, där kommer du att behöva allt ljus du kan få på så stor yta som möjligt, tyvärr kan du nog inte få mer än 10W eftersom det inte går att lufta tillräckligt.

Pendelbelysning över bardel är också bra, dessutom snyggt.

Glöm inte dimmer, till allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.