Hej,
vi kommer att lägga om vårt sadeltak från 1966 nu i sommar och isolering är beställd av Maco Dach vilket ska bli mycket intressant. Vi har råspont idag och på det kommer vi att lägga ett diffusionsöppet underlagstak (duk) från Tyvek, Isola eller Icopal.

Eftersom alla är på semester nu är det svårt att få hjälp så vi kommer själva att riva taket samt lägga duk och läkt (för att klämma fast duken). Duken ska klara av 4 månader utan beläggning så vi tänkte vänta med att lägga isolering och pannor till någon gång i slutet av augusti när vi kallar in kavalleriet. Att duken klarar dåligt väder har vi fått garantier för men vad kan hända med läkten om den får ligga oskyddad i ca. två månader, är det något jag behöver oroa mig för?

Ska försöka dokumentera så mycket jag kan av läggningen av Maco Dach och lägga upp om fler är intresserade,

Ha det!
Lasse
 
Läkten klarar sig garanterat. Jag skulle möjligtvis vara en smula orolig över hur tätt det är där spikarna sitter, men jag vet inte om det är ett reellt problem.
 
Tack för svar, det låter mycket bra. Man skulle kunna täcka spikskallarna med något för att vara på den säkra sidan.
/Lasse
 
Nja, jag menar där spiken går genom duken, alltså mellan läkt och duk.
 
Blev liten tankeurpa där :) Förstår hur du menar och det kan förstås vara en risk. Jag får försöka hålla koll och eventuellt lägga presenning över taket om det skulle bli mycket regn under den perioden.
/Lasse
 
Mataki avrådde mig från att ha deras halotex duk exponerad för solen (uv-strålar) under längre tid. Är nog ide att försöka täcka in taket med presseningar om det blir lång väntan.
 
fredda skrev:
Mataki avrådde mig från att ha deras halotex duk exponerad för solen (uv-strålar) under längre tid. Är nog ide att försöka täcka in taket med presseningar om det blir lång väntan.
Vad jag hörde från Tyvek var att duken får exponeras max fyra månader, i mitt fall blir det ca 1-1,5 månad så jag hoppas det klarar sig. Känns som att jag just nu går och längtar efter klassisk svensk sommar, dvs. ingen sol, inte för varmt och (det är där det troligen kommer att spricka) lite nederbörd :rolleyes:
 
LasseR skrev:
Ska försöka dokumentera så mycket jag kan av läggningen av Maco Dach och lägga upp om fler är intresserade
Ser fram emot det då jag haft intresse av detta sen 2002 och nu börjat rita på att bygga till en våning.

Dock blir jag lite konfunderad då du pratar om takläkt? Jag trodde man la pannorna direkt på isoleringen?!
(nu har jag säkert en ordentlig tankevurpa på g vad gäller takläkt och vad det är till för dock ;)
oettersdorf_verlegung.jpg

Vart i landet är det du utför jobbet?
 
Redigerat:
tiggre skrev:
Ser fram emot det då jag haft intresse av detta sen 2002 och nu börjat rita på att bygga till en våning.

Dock blir jag lite konfunderad då du pratar om takläkt? Jag trodde man la pannorna direkt på isoleringen?!
(nu har jag säkert en ordentlig tankevurpa på g vad gäller takläkt och vad det är till för dock ;)
[bild]

Vart i landet är det du utför jobbet?
Pannorna läggs som du skriver direkt på isoleringen (i facken som syns på din bild) men själva isoleringen spikas fast på bärläkt. Man lägger dock ingen ströläkt för det skulle ge en öppen luftspalt mellan yttertak och isolering som försämrar isolerförmågan.

Jag måste säga att jag fått mycket god hjälp av Maco Dachs svenska representant med förklaringar till hur konstruktionen ska se ut för just mitt tak. Nackdelen är priset samt att man själv får stå för frakten från Tyskland.

Huset ligger i Tyresö, ca 1,5 mil sydost om Stockholm C. Om det blir så att vi går vidare med detta kommer jag att dokumentera efter bästa förmåga och lägga upp en del här.

/Lasse
 
har själv kollat på maco-dach system.
har du idag en kallvind som skall inredas eller är det en tilläggsisolering som du gör?

´Mvh Joel
 
Det är en kallvind idag och vi kommer att öppna upp några delar till nock är tanken. Tycker Maco Dach verkar vara en mycket genomtänkt produkt men dyr...
/Lasse
 
Redigerat:
Hej Lasse!

Hur gick det med ert Maco Dach-projekt?
 
Hej,

Det blev inget av Maco Dach utan det blev Thermisols lösning istället. Var helt klart för Maco Dachs lösning men priset (inte minst fraktkostnaden som i sig var dyrare än cellplasten vi köpte istället) gjorde att det blev för dyrt helt enkelt.

Efter lite för mycket jobb (på mitt riktiga jobb) och taskigt väder så är det nu bara lite småfix kvar att göra under våren.

Lasse
 
Ok, det var synd! Men skrev du inte att ni redan hade beställt materiel från Maco Dach?

Eller det kanske inte alls var synd - ni kanske är jättenöjda med Thermisol? Upplever du att Thermisol är lillebror i sammanhanget och att Maco Dach egentligen är en bättre lösning? Något du vill varna för, några problem som uppstod under läggningen?

Hur mycket billigare är Thermisol? På ett ungefär...
 
Hej,

Vi hade lagt en preliminär beställning men inväntade pris för frakt innan vi slutligen bestämde oss. Om jag inte minns fel skulle isoleringen landa på ca. 70 000 och frakten drygt 20 000 så totalt en bit över 90 000 för 225 kvadratmeter tak. Nu köpte jag inte cellplasten från Thermisol (tror det var Jackopor eller liknande men med samma kvalitet och jag följde Thermisols metod fullt ut) men totalpriset för cellplasten var knappa 20 000...

Jag tror nog att Maco Dach är en bättre produkt på många sätt, t.ex. att den läggs i flera skikt och att man slipper läkt ovanpå isoleringen men jag hade svårt att motivera den stora prisskillnaden.

Det har väl egentligen inte uppstått några jätteproblem pga cellplasten men det var en del moment som krävde lite tålamod, t.ex. kapa skivorna i rätt vinkel vid ränndalar och nock för att inte få glipor, lite bökigt med att sätta dubbla reglar vid takfoten, svårt att få duken att fästa ovanpå cellplasten (i ränndalar och nock ska det vara duk även ovanför cellplasten).

Mitt största problem har varit vädret helt klart. Skulle jag (mot förmodan) byta tak igen helt på egen hand skulle jag hyra ett tält som täcker hela taket och ta tjänstledigt en månad. Av någon anledning var det fint väder i veckorna och regn på helgerna q(;^;)p

Nu i vår ska jag fixa vindskivor, täta vid takfot och lite plåtarbete. Sedan är det väl dags att fundera på hur jag ska göra på insidan av taket. Det blir troligen träfiberisolering mellan takstolarna och kanske en ångbroms. Vi har idag bara ca. 15 cm isolering i vindbjälklaget så det kommer att bli stor skillnad när allt är klart.

Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.