Vi har beställt ett gammaldags kök (Lidhult) som kommer i slutet av oktober. Det kommer att handmålas i ljust grått. På ena sidan ska vi ha en matt svart granitskiva (Nero assoluto). Problemet är vad vi ska ha på andra bänken. (köket ser ut som ett "L")

Vi funderade först på en ljusare träskiva med profilerad kant för att få den att se äldre ut. Jag tycker att granit i hela köket kan bli lite väl hårt/kallt. Jag tänker också att en träskiva kan se för "modernt" ut. Eller?

Någon som har målade köksbänkar? På bilder av gamla kök ser det ofta ut som att bänken är blankmålad. Fungerar det bra? (det kommer att vara på den torra delen av köket).

Ska den i så fall målas i samma grå ton som övriga köksnickerier? Eller vitt?
 
Kanske kan den målas svart för att efterlikna stenskivan? Samma pigment som de grå snickerierna fast lite mörkare kanske också fungerar, men det blir kanske lite mycket olika färger i köket i och med den svarta skivan. Annars kanske en obehandlad skiva av riktigt fin furu skulle fungera bra för att ge ett lite mjukare intryck? Om du rengör den med såpa blir den som ett skurgolv med tiden, fungerar bra hos oss. Spiller man vin eller annat som fläckar skivan brukar fläckarna försvinna med tiden.
 
Jag skulle satsa på att betsa träskivan svart alternativt mörkt grått och sedan ha den inoljad. Funderar själv på den kombinationen, svart sten vid diskbänk och vedspis och sedan trä. Det blir mjukare ljud. Eller inoljad betongskiva (torrsidan).
 
aof skrev:
en obehandlad skiva av riktigt fin furu skulle fungera bra för att ge ett lite mjukare intryck? Om du rengör den med såpa blir den som ett skurgolv med tiden, fungerar bra hos oss
Det kanske vore nåt. Vi har gamla skurgolv i köket så det kanske blir fint ihop.

Har du möjligtvis en bild på din bänkskiva?
 
aof skrev:
en obehandlad skiva av riktigt fin furu skulle fungera bra för att ge ett lite mjukare intryck? Om du rengör den med såpa blir den som ett skurgolv med tiden, fungerar bra hos oss
En till fråga.. har ni lutat den innan ni började såpa skivan? (eller det kanske man inte ska göra där man kommer att hantera mat?)
 
Nu tvingade du mig ta hand om disken så jag kan ta en bild...:D

Kommer om en stund! Nej skivan är inte lutad. Jag hittade skivan i vedboden, Förmodligen har den varit mittdelen av ett slagbord och inte hunnits huggas upp till ved till skillnad från klaffarna. I ett av hörnen syns lite röd färg så bordet har nog varit målat en gång i tiden och sedan skurats ren.
 
Jag tror inte att träskiva ser modernare ut än många stenskivor, faktiskt. :)
Killen som gör vårt kök föreslog att vi skulle använda björk (som ju är hårdare än furu) och olja in den med en pigmenterad olja.
 
Här kommer bilderna. Det är nog inte det bästa exemplet, har sett bilder på något kök som hade relativt nya bänkskivor av furu som var obehadlade och det var väldigt fint. Så kommer vi nog göra när vi "bygger den riktiga köksinredningen". Den nuvarande är ett litet panikbygge som får fungera ett par år tills vi bestämt hur vi skall ha det. Vägg och skåp på bilden är bara grundmålade, Vi vill behålla det mörka gulockramålade pärlspontstaket men har ännu inte hittat någon bra färg som passar till det så målningen har stannat av lite...
 
  • SNC12414.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SNC12415.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlåt om jag avbryter tråden!
Men jag undrar hur du byggt dörrarna för att de inte ska slå sig?
Är det möjligt att få en bild på baksidan av en dörr?
 
"Förlåt om jag avbryter tråden!
Men jag undrar hur du byggt dörrarna för att de inte ska slå sig?
Är det möjligt att få en bild på baksidan av en dörr?"

Det viktigaste är att använda panel av bra kvalitet som är betydligt tjockare än standardpanelen. Jag har använt panel med en tjocklek av 17-18 mm och det är lite för tunt men fick duga då det var vad jag fick över från väggarna och inredningen skall vara temporär. På ett äldre skåp som jag använde som förlaga var panelen 23 mm tjock och det är betydligt bättre. Sedan får man kapa panelen i lagom längder och låta dem ligga någon vecka och se vilka som har slått sig och kassera dessa. Därefter limmade jag ihop panelen och fräste ett gradspår på baksidan och monterade en list som passade i gradspåret för att stabilisera dörren. Dessa sitter bakom gångjärnen för att få mer att skruva i. Det är tyvärr för mörkt i köket för att ta någon bild nu men jag hoppas du förstår vad jag menar. På förlageskåpet var listen på dörrens insida bara spikad och det har iofs fungerat i över 100 år....
 
aof skrev:
Här kommer bilderna. Det är nog inte det bästa exemplet, har sett bilder på något kök som hade relativt nya bänkskivor av furu som var obehadlade och det var väldigt fint.
Tack aof - Jättefint! Tänk om man kunde ha hittat något liknande i våra bodar, men vi har rotat igenom dem flera gånger redan.. Lite gamla golvplankor, ett par fönster och en pardörr har vi fyndat vilket inte är så dumt. Men ingen skiva.

Hoppas att vi får till det snyggt med nytt material bara.
 
aof: precis sådana dörrar jag vill ha i mitt köksskåp i stället för masoniten (som togs upp i en annan tråd).
Jag har hittat ett Gammalt bord (slaktbord säger folk) av ekplank som jag funderar på att använda som köksbänk, är det över gränsen tycker ni;)
Fullt av yxhugg, groteskt tycker folk ja kanske..........eller?
 
"Jag tror inte att träskiva ser modernare ut än många stenskivor, faktiskt.
Killen som gör vårt kök föreslog att vi skulle använda björk (som ju är hårdare än furu) och olja in den med en pigmenterad olja."

nackdelen med den metoden är att slitaget på skivan blir lite tråkigare, en skurad skiva av fur får i mina ögon mer "patina" med tiden medans en oljad behöver underhållas för att inte se sliten ut, annars skurar man ju bort oljan till slut och då fyller den ändå ingen funktion. Angående hårdheten tror jag furu räcker gott om den är tätvuxen och fin, tänk på alla gamla bak och slagbord med kanske 250 år på nacken, använder man en skärbräda blir det inte så stort slitage. Vill man kan man ju använda obehandlad ek också, då får man en hårdare yta som blir ganska snarlik i färg med tiden. Nackdelen med metoden är väl om man är pedantisk och inte står ut med lite tillfälliga fläckar för det tar ju precis som med skurgolv ett tag innan det fungerar som det skall.


"Tack aof - Jättefint! Tänk om man kunde ha hittat något liknande i våra bodar, men vi har rotat igenom dem flera gånger redan.. Lite gamla golvplankor, ett par fönster och en pardörr har vi fyndat vilket inte är så dumt. Men ingen skiva.

Hoppas att vi får till det snyggt med nytt material bara."

Som sagt innan, använder du bara bra material och väntar lite så kommer skivorna bli jättefina, skulle man ångra sig kan man ju alltid hyvla eller slipa dem lite lätt och olja senare.


"aof: precis sådana dörrar jag vill ha i mitt köksskåp i stället för masoniten (som togs upp i en annan tråd).
Jag har hittat ett Gammalt bord (slaktbord säger folk) av ekplank som jag funderar på att använda som köksbänk, är det över gränsen tycker ni
Fullt av yxhugg, groteskt tycker folk ja kanske..........eller?"

Klart att du kan ha en slaktarskiva! Jag trodde först att skivan jag hittade hade varit till en slaktarbänk innan jag såg spåren efter gångjärn på undersidan.
 
aof skrev:
Här kommer bilderna.
Wow vilken vacker bänkskiva på fotona! Sån vill jag också ha!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.