Jag tror det är säkrat med en 6A det är bara belysningen som går mot den gruppen
 
Elinstallatören skrev:
ok
man ansuter en kabel på 0,75
hur många ampere är det säkrat med och vad tål en 0,75 kabel?

jag vet ingen seriös installatör som gör en fast installation med 0,75 kabel
men via lamputtag är det ok
Av någon anledning har du hakat upp dej på att kabeln 'bara' är 0,75. Anslutningskabeln väljs med utgångspunkt från den anslutna apparatens strömförbrukning. Anslutningskablar är korta och ej fast installerade och därför gäller andra krav. Många spisar och ugnar som sitter säkrade på 16A har anslutningskablar på 1,5mm2. Hur det ser ut inne i dessa apparater ska vi inte gå in på om du är orolig för ledningsdimensionen.

Räkna på vilken kortslutningsström du får i en 0,75-kabel på 1,5m så kanske du inser att det inte är något problem med att få säkringen att gå.

Ur isolationssynpunkt så klarar H03 300V och funkar med 230V. Ska du köra 400V så får du gå upp till H05.
 
E
spis samt ugn är inte fast installerade då de har STICKPROPP
har man lamp uttag kan du ha 0,75 på anslutnings kabeln

men det kanske funkar bra om 0,75 kabel drar 9,5 A?
vilket kan inträffa om du får fel men INTE kortslutning

det är så de ser det på elsäkhetsverket
 
É
Elinstallatören skrev:
funkar bra om 0,75 kabel drar 9,5 A?
vilket kan inträffa om du får fel men INTE kortslutning

det är så de ser det på elsäkhetsverket
Om vi har ovanstående fel , blir det skillnad om vi har stickpropp eller att den är fast ansluten?

I mitt fall, varför är det ok med lamputtag, men inte till min lampa vid köksbänken? I båda fallen är en lampa ansluten. Tänk om det blir fel på taklampan och den drar 9,5A?
 
Elinstallatören skrev:
spis samt ugn är inte fast installerade då de har STICKPROPP
har man lamp uttag kan du ha 0,75 på anslutnings kabeln

men det kanske funkar bra om 0,75 kabel drar 9,5 A?
vilket kan inträffa om du får fel men INTE kortslutning

det är så de ser det på elsäkhetsverket
Finns många spisar och ugnar som INTE är anslutna med stickpropp utan att vara fast installerade. DOM ÄR FAST ANSLUTNA!!!

Hur menar du att ett lamputtag avsäkrat 10A blir en mindre risk om anslutningskabeln är 0,75?

OK så min apparat som sitter ansluten med stickpropp får ett fel som gör att den börjar dra 9,5A i en 0,75A. På vilket sätt ökar säkerheten pga stickproppen så att det blir mindre farligt?
 
E
ja jag kan inte lixom försvara allt som skrivs
vet bara vad lagen säger
sen varför får de som beslutar stå för det
men vid ev fel så är det lättare dra ur än koppla ur kanske

jag vet de tfinns många felaktiga installationer men vet att man får
gå ner i area tex vid känd belastning
men har inte sett man får i fast installation använda 0,75 kabel
kortare sträckor vid känd last bara
 
Om nån har tillgång till SS-EN 60799 så borde det väl gå att reda ut vad som gäller kanske?
Den omfattar anslutningskabel tror jag men kanske inte fast anslutning.
 
Jag trodde det här ämnet var färdigdiskuterat, men icke. Går tydligen att älta i all evighet.
 
Fyren, SS 436 40 00, Tabell 52-5

Böjliga anslutningar till fasta installationer med kablar, för övriga föremål, koppar,

tada 0,75mm2.

Men så gör ALDRIG jag
 
E
är det inte lantbruk å nån givare som läggs in i det fallet?
idag då 90% är säkrat 10 A å då så är väl 0,75 för tunn?..........
 
Du har tydligen inte fattat det eller? En anslutningskabel är anpassad för det som skall anslutas inte till hur anslutningspunkten är avsäkrad.

Du kan jämföra med hur grenkontakter och skarvsladdar anpassas i dag. Det man hittar i affärerna idag har sällanlägre area än 1,5mm2 vilket är bra. Tidigare kunde man hitta både 1,0 och 0,75 avsedda för vanlig shucko stickpropp skarvar man några sådana så kan man få problem. Däremot kan man fortfarande finna sladdställ med europapropp och 0,75 och faktum är att dessa är specade för max 10A.

Så kan vi konstatera att minsta tillåtna area i en fast installation är 1,5mm2 och att denna regel inte gäller anslutningskablar? Och därmed är detta ämmne uttömt?
 
E
en fast installation blir det om man ansluter sladden med kopplingsdon -typ wago/torix/sockerbit
däremot om man har stickpropp via ett uttag är det inte fastinstallation å du ha vilket area du vill

så vet vi det med....*L*
 
Jag anser att det även är skillnad på fast installation och fast anslutning. I stället för att bläddra i ett regelverk får man då kika på CE-märkning.
 
Elinstallatören skrev:
en fast installation blir det om man ansluter sladden med kopplingsdon -typ wago/torix/sockerbit
däremot om man har stickpropp via ett uttag är det inte fastinstallation å du ha vilket area du vill

så vet vi det med....*L*
*L* på du tills huvudet ramlar av. En fast installation är enligt definitionen "en apparat eller anläggning konstruerad och tillverkad för att användas permanent på en och samma plats". Min pelarborrmaskin eller belysningsarmatur som ansluts fast i en anslutningsdosa faller inte under den beskrivingen då de är flyttbara och jag tar med dem när jag flyttar. De ingår alltså inte i den fasta installationen men är fast anslutna. Däremot skulle man kunna betrakta exvis en cirkulationspump som sitter på det fast installerade värmesystemet som en apparat konstruerad och tillverkad för att användas permanent på en och samma plats.
 
Har vi inte snackat om detta förr? Är nog snart underlag för att göra en helt egen forum-del som bara handlar om lampsladdar!

Som pefo säger flera gånger. Fast ansluten och fast installation är inte samma sak. Man får ansluta anslutningssladdar fast, om man har erforderlig dragavlastning! Man får även gå ner i area på anslutningssladd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.