Jo, altanräcket ska målas, men jag tänkte vänta 1 år eftersom det är tryckimpat. Är det dumt att måla ändå? Ribborna är ohyvlade, så det går nog bra fast överliggaren är len och fin trall. Är det dödfött, kommer det att flagna efter bara ett par år??
 
Det är nog döfött som du säger. Pratade med målare i veckan om just detta och överliggare är i princip omöjligt att måla överhuvudtaget. Sol och väder, vatten ligger på så det blir till att måla varje år. Tycker att du om du ska måla, måla ribborna och ha överliggaren obehandlad tryckt. Har själv ett kryssräcke på min gamla altan, aldrig met ett altanräcke som ska målas, nu blir det galvat med träöverliggare i typ teak eller liknande.
 
gå in och titta på Gör det skälvs hemsida i det senaste nr stod det om femton myter om tryckat virke. Där stod det att man skulle grundmåla virket med en gång för att nå bästa resultat.
 
att tryckt virke blir flammigt om man målar det för snabbt.
Stämmer inte det? Är det bara en myt alltså?
Finns det belägg för att det går att, med bra resultat att måla tryckt virke, borde väl hus ytterpaneler kläs med tryck virke direkt.
Visserligen är väl priset lite högre för tryckt virke men vilken lyft att slippa ruttet ändträ på sin träfasad. Någon som har belägg för detta?
Mvh/
Bjarven
 
Enligt Gör Det Själv så är den bästa lösningen att "behandla ytan med grundfärg och ett lager oljehaltigt laserande träskydd". Impregneringen kommer dock att missfärga träskyddet men det får man leva med första säsongen. Följande år, när virket är torrt nog, målar man med täckfärg.
 
Överliggare brukar väl rätt ofta vara målade?

Kan tänka mig rätt många verandor och balkonger (bland annat mina) som det skulle se rätt dumt ut att ha omålat.

Däremot ska man se till att ha en oljefärg på ytor där vatten kan bli stående. Med akrylat, som inte lär vara 100% tät, så blir det dock problem. Detta är var jag har hört. Sedan är det väl alltid så att en blank färg är tåligare, men mer jobb att få snygg.

Se till att luftfuktigheten är låg och har varit så ett tag (grannens inhyrda målare kladdade ner hans fasad när min luftfuktmätare bottnat, dvs ,över 95% rel.)

Är det månne så att för målare idag så existerar enbart vattenlöslig akrylat av arbetsmiljöskäl och därför ger rådet att lämna överliggare omålade?

/Richard som precis målat sina tryckta överliggare med lacknafta baserad alkydolja. (Wodex grundolja, Teknos Utegrund (lösningsmedelsbaserad), 2 x Teknos Visa Fasad och blankt som sjutton blev det)
 
Redigerat:
Måla direkt! Vänta absolut inte över vintern för då spricker ju träet! Det är någon konstig kvarleva från förr i världen att man inte ska måla på tryckt direkt.
 
Jag målade hela vårt trädäck på 40 kvm som är tryckimpregnerat med nån typ av oljefärg för utomhusbruk två ggr. Blev kanonfint lätt att städa, ingen skillnad efter två år. Det var en färg som färgtema rekomenderade, dyr som tusan och jobbig att måla. Jag blev trött på tryckimpregnerats smutsiga utseende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.