Hejsan!

För ett tag sedan bestämde jag mig för att jag skulle renovera mitt lilla badrum. Det visade sig vara lite besvärligare än jag trodde. Jag har träffat en hel del hantverkare och fått en hel del konstiga bud. Allt från 17 000 kr upp till 150 000 kr för bara arbetet. Så därför tänkte jag fråga er kunniga här om hur mycket det är rimligt att betala för arbete & hjälpmedel i min renovering. Badrummet är litet bara 150x160 och jag har rivit ut all gammalt kakel och tagit bort alla gamla klinkers.

Det som behövs göra är:

• Bila golv och göra spår i lättbetongväggar för el och rör
• Byta ut gamla avlopp och rör
• Byta, flytta och flytspackla golvbrunn med fall för 80x80 duschdörrar
• Putsa erforderliga väggar
• Installera golvvärme
• Lägga våtrumssystem
• Helkakla och lägga klinkers på golv
• Måla taket
• Installera ny WC-stol och flytta den 10 cm
• Montera 80x80 duschdörrar med dusch och blandare
• Montera badrumsmöbler med tvättställ med elframdragning till belysning och uttag
• Montera handdukstork med elframdragning
• Montera fläkt med elframdragning
• Montera dörr och karm

Tacksam för svar.
 
Oj, det är nog svårt att uppskatta. Det bästa är att du skriver ett kontrakt på hur du vill att jobbet skall utföras - BBV behörighetsintyg, säker vatteninstallation, vad skall ingå? Skall du köpa alla sakvaror o kakel? Vill du ha en "motpart" och denne ser till att elektriker o röris mm kommer? Vitesklausul på försening?

Då kan du seriöst jämföra. Vi fick offerter på vårt 12kvm stora badrum allt ifrån 90.000 (svart) till 250.000. det slutade på 150.000 vitt med Kvalitetsintyg från BBV.

17.000 lärt ju otroligt biligt. jag tror kanppat man kan köpa materialet för det. Runt 90.000 -100.000 känns väl rimligt, utan möbler- enligt branchregler o med behörig firma?
 
Jobbet skall utföras med BBV behörighetsintyg, ansvarsförsäkring, garanti m.m. Jag köper golvvärme,kakel, klinkers, fog, porslin, möbler, handukstork, fläkt och allt som man kan välja med smak, medan företaget betalar för hjälpmedel som fuktspärr, fix, flytspackel m.m. Badrummet är ca 2,4 kvm.

Vitesklausul låter som en bra ide men behöver inte vara för snävt, utan enbart för att säkra så att de inte drar ut på tiden flera månader.

VIll gärna att samma firma sköter allt el, rör plattsättning.
 
priset på 17 000 är helt orimligt, det kommer att ge problem. Jag tror att Åsa ligger bra med sin uppskattning.

Du skriver att du köper golvvärme, det bör du vänta med tills du kan prata med den elektriker som skall installera. Hna kan mycket väl vägra installera det du köpt (och han har rätt att vägra). Samma gäller fläkt och annat elektriskt som skall installeras fast. Med de övriga elgrejorna är det inte lika allvarligt, de kan installeras av någon annan i efterhand.

En punkt i din beskrivning som jag reagerar över är flytten av toan 10cm. Det borde innebär att även avloppet till toan skall bilas upp och flyttas. Det kan ev. få konsekvenser i rummet under, en sådan sak bör du utreda nogrannt om du skall få bra priser, det är en punkt som troligen kan kännas riskabel för den som skall kalkylera, risker kostar pengar.

Även så är det så att du måste ha jordferlsbrytare till elen i badrummet nu. Om du inte har det sedan tidigare så finns även där en risk för kalkylen
 
Jag bor på bottenplan och under mig finns det ett skyddsrum som används som källarförråd.

Jag håller på att installera en ny elcentral med jordfelsbrytare i lägenheten, drar även om lite annan el, så jag funderar på om jag ska hyra en bilningsmaskin och utföra all bilning och eventuellt lägga rören för elen själv på badrummet. Jag är inte speciellt erfaren hantverkare, men jag brukar vara rätt händig och kunna läsa mig till hur man ska gå tillväga. Men jag har inte velat göra för mycket själv på badrummet eftersom jag vill ha garanti m.m. Men hur står del av kostnaden tror ni att bilningen och att lägga el-rören är?

Jag har fått in några nya offerter mellan 35-45 000 kr så vad jag förstår är det bra pris eller nästan för billigt?
 
Jag skulle sätta ihop avtalet. Eventuellt kommer de som gett för billiga offerter inte vija skriva på - då vet du.

skriver man på ett väl formulerat avtal om vad o hur allt skall göras, om behörighetskrav och papper och vite så kommer du sålla dem som kanske är mest seriösa. sen är mitt tips att ändå lasa in dig lite o kolla. det skadar inte att ha i kontraktet att du skall inspektera fall mot golvbrunnen efter spaklig o godkänna och att du vill inspektera tätskikt (så du kan kolla att det sitter manchetter på rörgenomföringar mm).

Tyvärr så är min erfarenhet att "för bra" offerter alltid slutar med en massa extraarbeten o tillägg. Det är bättre att ha fast pris på allt och kontrak med detaljinfo. Tom att du vill ha metalldetaljer, inte plast tex? Löpannde räkning är ju alltid dyrt! Dessutom så trots att du skriver ett SUPER detaljerat kontrakt så kan du räkna med "tillägg" så funkar de flesta hantverkare.

Om du inte är väldigt kunnig så basera ALDRIG kontrkt på deras offert. Om du inte vet med säkerhet att de intre "hglömt" nån primer här o där, eller nån skruv, lim mm mm mm

Jag har ingen aning om vad bilning o ek kostar.
 
Redigerat:
Åsa76 skrev:
Löpannde räkning är ju alltid dyrt!
Det finns två anledningar till att dom flesta hantverkare föredrar fast pris;

1. Mindre risk för att kunden ska börja tjafsa om betalningen.
2. I 95% av fallen tjänar man mer pengar än om man hade gått på löpande räkning.
 
Fast pris blir nästan alltid dyrare än löpande !
Finns väl ingen hantverkare som inte avrundar uppåt o sedan lägger på lite till för säkerhetsskull när man lämnar fast pris. Det är ju ingen välgörenhet de sysslar med. De vill ju ha betalt för sin tid.
 
Angående löpande eller fast pris:

Jag hade en hantverkare på löpande kontrakt som hjälpte mig med lite andra moment i renoveringen. Han var mer intresserad av att prata, dricka kaffe, äta lunch och vara borta halva dan för att hämta material än att arbete. Sen kom räkningen på fler timmar än han arbetat. Aldrig mer löpande kontrakt för mig!

Den här gången ska jag prova med fast pris så får hoppas att det går bättre.
 
Det där med detaljerade kontrakt har 2 sidor, det är bra för att allt man tänker på i förväg kommer med och kan bli rätt. Men ju mer detaljerat avtalet är desto större risk att sådant man trots allt tagit för givet kommer som en extrta kostnad.

För att hårddra det lite så kan man tänka sig att du i ett badrum defnierar allt i minsta detalj för golv och väggkonstruktioner, fuktspärr kakel, beslag osv. Men det enkla målade gipstaket skriver du inget om. Med det detaljerade avtalet riskerar du att du helt enkelt inte får något tak överhuvudtaget då.

Om avtalet är lite mer luftigt så kan man starkare hävda att det självklart måste finnas ett tak i rummet.
 
Gammal tråd men vad sägs om en offert på 168000 inkl. rör och tätskikt för 3kvm.. badrum?

75% av detta är arbetsstid. Fick den från en av de större firmorna i sthlm. Helt sjuk offert i våra ögon. I offerten beskrivs det om att sätta extra reglar och humidboard. Vårt badrum är på en betong platta med lättbetong väggar.


Nån med tips på någon bra firma i sthlm?

Annars blir det att kavla upp ärmarna och göra det själv.
 
Ett normalstort badrum brukar landa på 80-100000:- inkl. moms när vi lämnar priser.

Då ingår ALLT från början till slut exkl. kakel & klinker samt inredning.

El och vvs ingår också med normal golvvärme och belysning, byte av golvbrunn och rördragningar.
 
Paul

Det var dina siffror vi räknade med att få. Det är bara att slänga offerten..
 
Tiger79 skrev:
Paul

Det var dina siffror vi räknade med att få. Det är bara att slänga offerten..
Tyvärr är jag inte verksam i Stockholm... ;)

Lycka till !
 
Tjaa. Tänker de operera in träreglar i betongväggen så förstår jag om det blir dyrt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.