Hej !
Mitt första inlägg :).Hoppas att få lite tips och råd då jag är ganska grön på detta med snickerier och allt som hör gamla hus till .Det är så att jag håller på att renovera upp en gammal lada på 8*6 meter.På ladan så har det suttit ett eternittak förut.Tänkte att få på ett trapetsplåttak(vanlig std 18 plåt) Nu var det inget undertak på det gamla taket utan det låg direkt på läkten och enl förra ägaren inga problem med kondens.Nu kom en granne till mig och tyckte jag skulle lägga iallafall en åldersbeständig plast som undertak under takläkten för jag skulle garanterat få kondens på plåten annars.Nu är läkten jättefin och tycker det är ett helskotta jobb att göra detta nu när jag känner lite tidspress också att bli färdig innan vintern kommer.Jag har hört med vänner och bekanta om hur jag ska göra.De flesta säger är att om man har ett platt tak så är det helt säkert att man får kondens utan undertak,Men sen när det gäller ett vanligt sadelltak med över 20gr lutning så ska det inte vara så farligt med kondens ,förutom granne då som satte mig på lite funderingar :-/ Jag har lämnat ca 50 mm mellan lockbräderna och taket så det ska ventilera,även ca10 cm mellan brädorna och backen.Frågan är om det kommer att räcka? eller blir jag tvungen att sätta upp ett undertak.Någon som har ngn erfarenhet av detta?. Mvh Mats
 
Redigerat:
Du behöver ett undertak, ingen snack om saken!
 
Det finns ju plåt med kondensskydd på undersidan... men jag rekomenderar nog oxå undertak.
 
Kolla upp det här med kondensväv, det låter ju som något för dig. Då slipper du riva upp läkten:

andersmc skrev:
Kondensväven är något slags textilmaterial. Den är inte helt vattentät, utan har förmåga att ta upp och avge vatten. Det är ditt stall, så du gör som du vill, men när det nu finns en produkt avsedd för just det du behöver ser jag ingen anledning att trixa med andra halvdana lösningar.
Och väven ska vara ovanpå läkten, direkt under plåten.
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/75492-vindpapp-mellan-takstol-o-laekt.html#post517802
 
Kanonbra! Sökte lite på nätet ang kondensväv och hittade lite bilder hur man går tillväga.Det blir nog den smidigaste lösningen för mig.Tusen tack för tipsen!!!!
/ Mats
 
Varför inte lägga plåten direkt på eterniten, då slipper du riva skiten?
I en lada ser man sällan undertak, det skall väl inte bli bostad?
 
Jag var kanske lite otydlig,men eternittaket har jag redan rivit bort.Vid ett tillfälle var det meningen att hela ladan skulle rivas.Men kom på att förvaringsutrymme får man aldrig för mycket av..Nej det blir ingen bostad.Jag ska förvara mina gamla Alfor ,Fiat och Lancior i ladan / Mats
 
Redigerat:
Hörde mig för ang kondensväv idag.Ringde till de som hade tillverkat plåten.Dom svarade att dom kunde ha behandlat plåten när dom gjorde den ,GRRR!! svagt att inte fråga om det när jag beställde plåten.Men nu fick jag tag i en rulle på ett annat ställe.Har kollat runt lite mera ang detta och såg att det finns mtrl att spruta på innersidan av taket också.Blev lite sugen eftersom jag lackar lite .Men jag antar att det blir inte mycket billigare heller.Så snart får jag bjuda hem kompisarna på en heldag och en helkväll:) så man får tak över bilarna.Ha det!!!/ Mats.
 
Redigerat:
Hej ! Nu är jag på G med taket.Var och hämtade kondensduk idag.Det visade sig att vara en kombiduk.När jag frågade säljaren så sade han först att den skulle ligga under läkten men sen ändrade han på sig (efter han hade sett lite osäker ut)när jag nämde att jag skulle ha den ovanpå läkten.Jag blev lite fundersam på hans neteende om det verkligen är rätt duk jag fått.Någon här som kanske vet mer exakt. Mvh Mats
 
Lite info om duken.
Väv av HDPE remsor,dubbelsidig belagd med LDPE.Fabrikat Swestrap kombinationsväv. / Mats
 
OKI,då kör jag på det.Pdf:erna har jag redan.Tack iallafall. / Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.