Finns det krav på att väggarna och taket ska vara klädda med gips?
Garaget är inte sammanbyggt med huset utan ligger ~ 6 m vid sidan om. Det ligger mer än 4 m från tomtgränsen.
 
Krav?, det väljer du ju själv.
 
krav finns det men det verkar som om försäkringsbolagen tolkar dom på olika sätt..........kolla med ditt bolag vad dom har för krav för att brandförsäkringen ska gälla
 
Beror till stor del på vad du ska göra i garaget, gnistarbete såsom svets och slipning kräver gips, läste det in någon skrift, men bara förvaring av bil har jag inte sett några gipskrav kring.
Kolla gärna upp med försäkringsbolaget som El_-micke förslår och lägg ut vad du får för svar.
 
Mikael_L
Hmm, jag undrar verkligen om användningsområdet spelar någon roll egentligen.

Ett garage är typiskt alltid en egen brandcell (såsom t.ex. även friggebodar över 10 kvm är), vilket i praktiken medför att om inte vissa minimumavstånd mellan byggnader föreligger så måste väggar, fönster och dörrar uppfylla vissa brandsäkerhetsklasser.
(Och min avstånd mellan byggnader för att helt slippa klass har jag för mig är 8 meter)

Sen vilket brandmotstånd (EI30, EI60 osv) som krävs beror på brandkårens insatstid där huset ligger.

Så har iaf jag tolkat den information jag letat fram, när jag satt i samma bryderier.

Rent praktiskt brukar man sen använda gips eller dubbelgips eller gips + annan skiva för att uppfylla brandklassen. Men det är väl givet att det finns andra metoder, sätt tegelsten på väggen så blir det nog rätt schysst klass skulle jag tro.

"Finns det krav på att väggarna och taket ska vara klädda med gips? "
Nej, men ofta finns det ett brandklasskrav ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.