Vi är mitt upp i vår tillbyggnad av ett sjödalshus modell Newport. Tanken är att vi skall bygga ihop huset och garaget.
När vår arkitekt ritade upp huset trodde vi alla att garaget och en nedsänkning i huset som vetter mot utbyggnaden var på samma höjd. Så var inte fallet. Detta har nu gjort att garagedörren hamnat ganska långt ned, sen kommer entrédörren och sist ett högt fönster som MÅSTE sitta i samma höjd som övriga fönster i huset.
Nu till frågan, finns det något sätt att förvilla ögat för dessa tre olika höjder. Som det är nu ser det ut lite som tripp-trapp-trull. Skall vi försöka göra ett skärmtak av plåt över entredörren för att få den till samma höjd, eller kanske ett överljus (fönster) över, eller skall vi låta det vara som det är: Snälla, hör gärna av er, alla synpunkter är såå välkomna.

Tack på förhand
 
  • fasadritning2_modifierad1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fasadritning2_modifierad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Högre garageport - inget fönster ovanför dörren?
 
Finns det så höga garageportar då, misstänker att dne blir typ 2,40 i öppningsmått...
Det får ju inte se ut som en industriport heller...
 
I
En låg (cirka metern hög) och kort (max 2 m lång) mur mellan garage och tillbyggda delen räcker för att förvilla bort en del av tripptralltrull-effekten. Då får du/ni hus och tillbyggd del att verka som ett sammanhang och garaget som en särskild del.

Däremot tycker jag illa om att det är runt fönster i dörren och fönster ovanför dörren. Det borde räcka med dörrkik i dörrbladet (samtidigt insynsskydd och mindre risk för att någon knackar ut rutan och sticker in armen och låser upp från insidan). Ljus får ni ju in ovan dörren i tillräcklig mängd.

Frågan är oxå varför ni måste ha ett så högt och smalt fönster inne i husvecket mellan tillbyggd del och hus med ök i samma höjd som övriga fönster? Det hade jag tagit bort (om det går funktionellt på insidan) och ersatt med ett större runt fönster, centriskt placerat mitt på väggen, i samma höjd som det i dörrbladet.
____________________
Byggaren
 
Fönstret i hörnet är inte så smalt som det ser ut. Det är nämligen ett stort burspråk med totalt 6 fönster som väller ut framför innerhörnet. Så det höga fönstret är ungefär dubbelt så brett som det som syns och sitter ca 50 cm från själva innerhörnet.
Muren var dock ett bra förslag, skall fundera på det. Kanske kan man lägga markstenen som en utdragen trappa och så blir muren får vara en skydd för nivåskillnaden mot garaget? Eller?
 
Kan du inte sätta fönster ovanför garageporten så att du får en linje till dörrens överkant?
 
I
annse71 skrev:
---
Muren var dock ett bra förslag, skall fundera på det. Kanske kan man lägga markstenen som en utdragen trappa och så blir muren får vara en skydd för nivåskillnaden mot garaget? Eller?
Låter som en bra idé.
________________
Byggaren
 
Mur och kanske någon form av lättare entré tak ver dörren som förstärker och bryter loss dörren från garaget. Själv gillar jag runda fönster, men det blir lite dålig effekt på det"runda" i en dörr. Idén med runt på väggen istället för det till golv inne i smutten är kanon. Kanse inte går att ändra nu?
 
Jag skulle helt klart göra som halloy säger att sätta fönster ovanför garageporten känns som det alt som är smidigast
 
Jag tycker som jimnord jag med! Fint med lite ljus in i garage också...lyxigare!
 
Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.