Finns det nån sorts skena som man kan fästa på två 1-poliga säkringar för att få dem att agera som en 2-polig?
 
Till en del fabrikat finns det. Garo har det om jag minns rätt. Däremot är det väl tveksamt om säkringen betraktas som tvåpolig ur elsäkerhetssynpunkt då hopkopplingen är tänkt för gemensam manövrering. Det finns en risk att den ena säkringen löser men inte orkar dra med sig den andra.
 
Okej. Har kört med två 1-poliga (en till ugn/micro och en till belysning/uttag i köket) nu men tänkte göra det lite säkrare bara. Känns bättre än att ha det kvar som det är åtminstone.
Trodde inte det var någon större skillnad på säkringar, men det behövs alltså en speciell just för LeGrand (mitt märke)?
 
Redigerat:
På vilket sätt menar du att det skulle bli säkrare? Har du ugnen på bägge och sedan resten fördelat på dessa två?
 
Gemensam nolla och jord.
 
OK. Om det är säkerhet du är ute efter så skaffa en riktig tvåpolig säkring. Ihopkopplingsbyglarna är som sagt avsedda för gemensam manövrering.
 
Jo jag försöker men har svårt att hitta det. Vill inte blanda märken...
 
ThomasLindgren skrev:
Gemensam nolla och jord.
OK, fast när jag tänker en gång till så har du ingen last som använder bägge faserna eller hur? Ugnen är en enfas alltså. I så fall så är det inte föreskriftsmässigt nödvändigt då du inte blandar enfas och tvåfasbelastningar utan bara splittar tvåfasgruppen i första kopplingsdosan. Märk upp ordentligt så är det OK som det ser ut idag men kan naturligtvis behöva ändras om förutsättningarna ändras framöver.
 
Delar bara nolla och jord, har separata faser givetvis.
 
vad har du för märke? DinLine har jag en överbliven 2 pol. C13 av..
 
electrocuted skrev:
vad har du för märke? DinLine har jag en överbliven 2 pol. C13 av..
LeGrand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.