Har förstått det så att kommunen alltid har förköpsrätt om tomten är större än 3000m2.

Gäller detta även om man köper tex 2000m2 av en säljare och 2000m2 av en annan?

Gäller det om man köper ett skogs skifte alltså inte som tomtmark utan skog.?

Och får man överhuvudtaget köpa till skog till en vanlig villa tomt som ligger i anslutning till avsedda skogsskifte??:confused:
 
Du får naturligtvis köpa skogsmark var du vill. Dock ska du vara medveten om att det är just skogsmark du köper och inte en utökning av din villatomt. Detta innebär att allemansrätt etc gäller marken.

Angående kommunal förköpsrätt vet jag inte exakt vad som gäller.
 
"Förköpsrätten gäller med vissa undantag alla bebyggda och obebyggda småhusfastigheter, industri-, lantbruks- och hyresfastigheter. Ett av undantagen är bebyggda småhusfastigheter under 3000m²."

Det gäller per köp.

Köpa till skog går kanske om du vill utöka tomten lite, men inte några hektar. Måste kollas med lantmätaren.
 
Talar vi om en hel angränsande obebyggd fastighet? Om kommunen avstår från sin eventuella förtursrätt ser jag inget hinder att du tar över den utan att behöva blanda in lantmäteriet.

Men om marken till salu utgörs av bara ett skifte (en fristående del) av annan fastighet måst man begära lantmäteriförrättning. Man kan då avstycka skiftet som en nybildad fastighet. Man kan också reglera gränsen så att marken tillfaller angränsande fastighet. Vilket man än väljer måste man övertyga lantmäterimyndigheten att åtgärden är "till båtnad" alla berörda fastigheters markanvändning.
 
Varför skulle kommunen använda sin förköpsrätt i ditt fall? Finns det speciella förutsättningar eller funderar du bara allmänt?
 
Att kommunen använder sin förköpsrätt tror jag är ytterst sällsynt. Jag kände inte till denna lag så jag blev mycket konfunderad när inskrivningseneheten krävde intyg på att kommunen inte skulle använda sin förköpsrätt som villkor för att få lagfart på min köpta fastighet. Jag hade ju till och med bygglov från kommunen.

Jag ringde kommunen om detta ,och ett intyg var snabbt ordnat av tekniska förvaltningen. Tilläggas skall att för att få lagfart på en nybildad fastighet krävs dessutom en oberoende värdering av värdet på fastigheten. Man lär sig mycket när man bygger hus och man får många chocker.
 
I de flesta fall är det som Karlarne säger: Kommunen har inte det ringaste intresse att utnyttja förköpsrätten. Men motsatsen är långt ifrån sällsynt.

Fastigheten kan ligga intil en väg, som saknar vettig gångbana. Den kan ligga inom ett planerat naturreservat. Den kan ligga intill en camping, som kommunen vill utveckla. Den kan komma att hamna inom bullerzonen till planerad flygplats.

När man är spekulant på ett hus bör man därför kolla inte bara om fastigheten ligger inom detaljplanelagt område, utan också hur fastigheten berörs av kommunens översiktsplan. Då får man en hint om kommunens intresse av förköp.
 
Spelar inte kommunen mer med att inte ge bygglov än att nyttja sin förköpsrätt. Varför skall kommunen lägga ner pengar på att köpa in fastigheter som de inte har några planer på att nyttja?
 
Tilläggas kan att en del kommuner har suspenderat sin förköpsrätt. För att kunna utnyttja förköpsrätten krävs då fullmäktigebeslut om att återkativera den och ge delegation till lämplig enhet.

Anledningen till detta är att man har velat signalera till marknaden att kommunen inte kommer att lägga sig i och därmed underlätta fastighetstransaktioner. Jag vet att bl a Uppsala har haft suspendering i perioder. Finns även andra kommuner som tillämpat det systemet.

@ Kalarne: Kommunen måste föja förvaltningslagstiftningarna och kan inte självsvådligt och enväldigt bestämma över markanvändning genom bygglovshantering. Markanvändning regleras genom ÖP, DP och vid behov förköpsrätt och expropiration.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.