Vi ska måla våra gamla spegeldörrar och hade tänkt oss en blank vit färg. Ska då dörrfoder (och ev skurkloss) också vara blankt och hur gör man då med golvlisterna? Någon som vet vilket som blir mest rätt?
 
Standard idag är att alla snickerier är S0502-Y i 40-glans. Själv tycker jag kanske att obruten vit i 20-glans hade funkat bättre, men det beror ju på hur mycket fabriksmålat man kompletterar med.

I en äldre miljö känns det naturligt att fläska på med mycket och olika kulörer. Det tråkigaste som finns är att fega.
 
Gamla spegeldörrar tycker jag ska vara minst 40-glans. Personligen skulle jag valt just 40-glans 0502-y, men det finns nog dom som skulle måla dom i typ 70- eller 85-glans.
Fotlisterna spelar mindre roll om det är samma glans.
 
Och helst linoljefärg som gulnar med åren.
 
Håller med. Samma glans...annars blir det sådär "mådärnt"
 
Tack för tipsen!
 
Vi målade gamla dörrar och foder i blank 70 glans och oljefärg. Kändes rätt då för 15 år sedan, nu med viss gulningseffekt så känns det bara tråkigt och gammalt. Måla med en färg som håller kulören, inte linoljefärg om du inte är maniskt förtjust i att måla om ofta, gulnad sprucken färg är inte så snyggt i längden. Måla inte med för blankt, det blir stora kontraster mellan gammalt och nytt, ock inget nytt är målat blankt nu förtiden.
 
Havsutsikt skrev:
...gulnad sprucken färg är inte så snyggt i längden...
Mmmmmmmm....patina! :D
 
Johan Gunverth skrev:
Mmmmmmmm....patina! :D

Här anas kanske ett embryo till en antikvitets romantiker, kanske en trasig obrukbar stol med trasigt sits och tre och ett halvt ben, men dock med originalfärg är något att samla på?:)

Detta i stil med antikrundans alla fynd. Det är också patina, snyggt att titta på men bär inte in det in övet min tröskel i mitt hem.:D

Ska det vara antikviteter, så ska de vara på ekspant och ha segel och ligga som en glänsande möbel i solen. Folk kommer förbi på bryggor och tittar beundrat, där får det gjärna glänsa om linoljan. :p
 
Nej, vi vill inte ha det gulnat med tiden och vi börjar snart bli mer än trötta på att måla, så helst ska dörrarna bli vita för alltid! Och kanske inte alltför blanka. Men 40 i glans skulle kanske kunna vara ok. Vi får se var det slutar.
 
Havsutsikt skrev:
Måla med en färg som håller kulören, inte linoljefärg om du inte är maniskt förtjust i att måla om ofta, gulnad sprucken färg är inte så snyggt i längden.
Linoljefärg spricker inte om den har målats på rätt sätt. Den kritar eller vittrar väldigt, väldigt fint. Har man målat den felaktigt (för tjockt) kan det bli sprickbildning, men inte annars.
 
Då ska du slutstryka med vattenbaserad snickerifärg.
 
Spegeldörrar spricker lätt i målningen p.g.a. träets rörelser. En tunnt struken linoljefärg är flexiblare än en lackfärg, dvs mindre risk för sprickor. Man kan också dra med ett rakblad i kanten på spegeln innan färgen helt har torkat. Då kan spegeln röra sig utan att slita sönder målarfärgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.