Kan någon hjälpa mig att räkna ut hur lång tid det tar innan pumpen betalat sig? Har försökt att använda energimyndighetens kalkyl men siffrorna verkar inte rimliga.

Idag har vi en oljepanna och förbrukningen är inte speciellt hög idag men vi väljer att byta ändå för att kunna nyttja utrymmet där tanken och pannan står idag.

Hoppas någon kan hjälp mig.

Bor i ett radhus med förskjutna kroppar.
66kvm boyta + 66kvm biyta i källarplan
2 personer + 1 bebis, planerar fler barn.
4100kWh hushållsel
1,2 kubik olja förra året men då hade vi inget badkar och källaren var inte uppvärmd pga renoveringar (element borttagna).

Vald panna är
Daikin Altherma 6W
Utomhus del ERYQ006A
300liters varmvattenberedare

Svärfar är kylmontör så installationen kostar 2 flaskor single malt, en till honom och en till elektrikern :p

Tror materialkostnaden blir ca 50 000kr och vi betalar direkt.
 
puffar och hoppas på att någon vill hjälpa mig...
 
Vad kostade oljan?
 
Du kan räkna med 16500kr för 1,2kubik inkl frakt.
 
Föresten räkna med 19000kr för att få med att vi kommer att använda källaren som boyta framöver.
 
Mitt överslag ger ungefär att pumpen betalat sig på lite drygt 4 år och jag har räknat på följande sätt:

Energiinehåll för olja ca 36 GJ/kbm
Oljepannans verkningsgrad =1 dvs 100%
Olja för 19000 -> ca 1.4 kbm olja
Värmebehovet blir då: 1.4*36e9*1/3600=14000kWh

Antag värmepumpens medel värmefaktor COP=3 (vet inga detaljer om just din pump)
Elpris ca 1.50kr/kWh (detta borde vara alla elavgifter inräknat)
Kostnad per år med värmepump blir då: 14000*1.5/3=7000kr

Besparing blir då 19000-7000=12000kr

Avbetalningstid blir då 50000(+ singel malt)/12000=4.17 år

Sätt gärna in andra värden som du tycker passar dina förhållanden bättre men beräkningssättet är detsamma.

/J
 
toppentack johsv, det var kortare avbetalningstid än jag trott.

Vet att COP för Daikin kan vara upptill 4 men det är nog drömscenariot så 3 låter vettigt.

Nu ser jag oxå hur allt är uträknat så jag kan "leka" själv.

En annak som jag inte för hela världen kan förstå är Energimyndighetens elkalkyl och normalhushållet. Jag la in värden Hörnradhus från 48, träfasad, 3 personer, ingen vind men källare, 1,2kubik olja och 4100kwh hushållsel. Deras uträkning så då att vår förbrukning är 57% LÄGRE än normalhushållet. Jag fattar hur deras siffror kan bli så höga. Visst är vårt hus rätt så energisnålt och litet men deras siffror är inte rimliga.
 
hur fräch är nuvarande panna? om den är gamal så måste den ju ändå bytas till en kostnad av X kronor, så då kan du räkna bort den summan på investeringskostnaden
 
Det hade jag inte tänkt på men pannan är hyffsat ny -95 så den hade nog levat ett tag till.
 
Men snälla ni, en kalkyl på en investering som inte beaktar räntan är ju totalt värdelös!
 
I så fall är det också lämpligt att väga in vad man tror om framtidens energipriser. Själv brukar jag tänka mig att elpriset nog går upp och därmed väger upp räntan på investeringen, åtminstone på ett ungefär.
 
injonil - vilken ränta syftar du på då? Att jag föräntat mina 50000kr på annat vis?
Vad tycker du i såfall är en lämplig ränta med tanke på dagens aktie och fond-marknad. Vanligt bankkonto?
 
Aj då mitt inlägg lät kanske lite spydigt vilket inte alls var meningen.
Jag undrar bara..
 
Eftersom det är vanligt att man har lån på hus så tycker jag det är lämpligt att räkna med den ränta som man betalar på dessa lån. Ett alternativ till att investera pengarna är ju att betala tillbaka lånen med detta belopp.
 
hmm..vettigt resonemang som jag köper rakt av.

Säg 6% ränta och då innebär det 3000kr/år vilket i sin tur ger en besparing på 9000kr och således 5,5år avbetalningstid.

Fortfarande helt ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.