Hej,
har precis köpt hus (från 1999) med torpargrund där jag hittade en asfaboardskiva som hade släppt. Jag fixade denna och fortsatte längst in under grunden och hittade 4 till som släppt med all lösull överallt.


Jag noterade samtidigt att i just denna sektion var det en hel del vatten på marken (under plasten) som
nu pga lösullens tyngd pressat vattnet över plastens kant så att det är vatten över plasten.
Det är svårt att komma in i denna sektion, men från ett hål i väggen kan jag se att själva torpargrunden ser fräsch ut.
Det känns ej heller någon doft i grunden eller i huset, så än så länge verkar jag slippa mögelproblem.

Det sluttar ytterst lite mot den väggen, men ändå lite lite grann. Ytterväggen verkar ha en gummimatta
monterad mot sig. Ovanför denna vägg så finns en altan som man gärna inte river ner för att gräva
upp framför väggen för att isolera om ytterväggen. Det är c:a 1 meter till grunden från marken när man
väl kommit över en liten stenkant där det är max 25 cm höjd. Ytan är 3*3 m med 2 ventilationsfönster
samt öppet till övriga torpargrunden.

Nu till mina frågor:
- Kan man acceptera att det förekommer vatten i grunden på detta sätt?
- Tar byggplasten bort risken för fuktspridning uppåt till grundbjälklaget?
- Om svaren ovan är Nej resp Nej, vad kan jag göra? Är det avfuktare som gäller?
- Hur snabbt måste fukten bort ovanför plasten? Jag vill ju dessutom inte ha
detta på halsen.

Nu ska jag gå tillbaka till besiktningsmannen som uppenbarligen inte undersökte detta område
och förhöra mig om hur jag ska hantera frågan gentemot honom. Till dess kan jag ju inte gärna
börja gräva i eländet.

Dessutom borde problemet med nedfallande asfaboardskivor och eller dåligt isolerad yttervägg
rymmas inom ramen för den 10-åriga byggfelsförsäkringen?

Tacksam för svar på ovan frågor och funderingar samt era tankar i frågan.
 
Sitter inte asfaboarden med läkt över skarvarna? Hela läktbitar borde väl inte bara ramla ner tycker man? Om man inte gör som jag när jag isolerade bottenvåningen och trampade rakt igenom :S
 
Hej,
ja golvreglarna (heter det så?) sitter med 55cm mellanrum. Sedan har de tagit en furuplanka och spikat på den på varje regel som hållare. Sedan har de lagt på asfaboardskivor och därefter sprutat in lösull. Det är 22cm höjd på regeln.

Med åren verkar tyngden från lösullen gjort att asfaboard-skivor lite här och där börjat bångna och till slut har de bångnat så mycket att de trillat igenom hållaren (vilket jag antar är det du kallar läkten).

När man känner på lösullen så är den inte fuktig för annars var väl en tanke att fukt sugits upp och gjort lösulllen tyngre, men då borde väl asfaboardskivorna ha synliga angrepp på sig typ fuktfläckar?

Nu hamnar jag i en knäpp situation. Jag vill ju fixa detta innan det blir större problem och vet inte hur gången är. Antingen kan jag gå på besiktningsmannen för han har uppenbarligen missat detta. Och eller gå på de som byggde huset, för de borde ha gjort tvärslår samt att de borde kanske fyllt på med mer makadam eller liknande på marken?

Men man borde väl kunna anlita typ Ocab så kan de dokumentera det hela innan start och sedan, om man anför ekonomiska krav, så borde väl detta duga? Återigen, hellre fixa felet innan det blir stort än att riskera att vänta och sedan får man nej och så har man dessutom fått fuktskador på halsen.....
 
Besiktningsmännen undersöker inte områden i krypgrunder om det är lägre höjd än 40-50 cm har jag för mig.
För övrigt, vet du var vattnet kommer ifrån? Dålig dränering? Rinner vattnet från takrännor direkt ner i marken eller leds det bort?
 
Vad jag kan se går vatten från takrännor ner i ett avloppsrör i marken och går åt "andra hållet", dvs bort från problemhörnet.
Framför hörnet är det en liten knalle så vatten kan teoretiskt rinna ner mot grunden. Vad jag kan se är det en plastskiva mot grunden samt presenning på marken.

Dessutom är det inom grunden en bergsknalle ner till detta område. Jag skulle gissa på att det är från denna knalle det kommer vatten och att detta sedan fortsätter att rinna nedåt i sidled?

Men som sagt, jag har ingen aning.

Det går att krypa upp till utrymmet och titta ner på det. Just där är det kanske 40-50 cm högt.

Jag håller just nu att kontakta Ocab resp Anticimex och kan tänka mig att göra följande:

KORT SIKT:
- Öppna upp en ny inspektionslucka/öppna upp i leca-blocken inne i grunden så att man kan komma in.
- Ta dit någon av ovanstående som får slamsuga bort allt lösull och det vatten som finns.
- Lägga på lite makadam eller något. Det verkar vara främst på kanterna som problemet med vatten finns.
- Lägga på ny plast ovanpå makadamet.
- Köra in ny isolering (Vital) och nya asfaboardskivor.

På längre sikt:
- Fundera på om man ska installera någon dränering inne i grunden så att vattnet rinner undan.
- Alt. att installera en krypgrundsavfuktare.

Huset är snart 10 år och än så länge (peppar peppar) finns ingen lukt eller synlig skada så det är möjligt att grunden klarar av detta vatten bara man gör ovan?

Kom gärna med idéer och synpunkter på hur ni skulle göra!
 
Några verkar ha läst mitt inlägg men få kommentarer. En kort uppdatering vill jag ändå ge samt att jag har några frågor som jag gärna tar emot svar på.

Ocab var och gjorde en grundlig statuskontroll igår samt kom med förslag på åtgärder.

Status: Grunden är i mycket gott skick. Inga tecken på fukt eller mögelskador. Prover medtagna till kontor. Ingen avvikande lukt eller utseende. Fuktindikator visade grönt i alla provtagningar.

Felorsak: Asfaboardskivorna gav till slut efter för lösullens tyngd. Förmodligen ett konstruktionsfel, men man får åtgärda resterande med reglar på tvärsen.

Vattnet, som han f.ö. Inte tyckte var så mycket, kommer troligen från grunden i sig
och inte utifrån eftersom grundmuren är välisolerad med platonskiva. Asfaboardskivornas tyngd har tryckt upp vattnet åt sidorna och upp på plasten.

Åtgärd (här vill jag gärna ha synpunkter):
- Håltagning invändigt i Leca-blocksmuren. De föreslår tryckimpregnerad plank (ej Cuprinol utan tryckimpregnerat virke som inte luktar) som stödbalk på lecamurens ovansida. Sedan får de slå ut ett hål i muren.
-> Stämmer detta att tryckimpregnerat inte längre luktar???
-> Kommer det större hålet att påverka grundens inneklimat mkt? Det finns ju redan små upptagna hål där så viss ventilation finns redan.

- Borttag av all lösull samt uppsugning av ev. vatten.
- Borttag av plast.
- Placering av leca eller singel för att öka dräneringen.
-> Ska jag välja Leca eller Singel???

- Ny isolering och nya asfaboardskivor.

Han bedömde inte att det behövdes någon avfuktare just nu, men hade den vanliga "friskrivningen" att det skadar ju inte med en sådan.
 
Jag är ingen hejare på sånt här egentligen...men ett par punkter undrar jag över, de föreslår att du skall ta upp mer ventilationshål och ta bort plasten? Vad för orsaker angav dom till detta?
 
Glömde skriva att de ovanpå det nya tillagda kapillärbrytande lecan ska lägga ny plast (förstås).

Det är inget nytt ventilationshål utan en intern inspektions"lucka". Man kommer helt
enkelt inte in i denna sektion. Det är ju Murphys lag i sitt esse där den enda sektionen där man inte kommer in så finns problemet.

Man bör inte gå in från yttervägg och göra en lucka då det:
1. Finns en altan där samt att det på ena väggen är där vi har våra utemöbler och där vill jag inte såga sönder altanen.
2. På andra väggen går avloppsrör.
 
Ingen större svarsfrekvens, men jag tänker ändå slutföra tråden.
Nu är allt åtgärdat och det gick som följer:
- På en vecka hade Ocab Syd i Stockholm gjort en statuskontroll, tagit upp ett nytt hål inne i krypgrunden samt sanerat bort all nedfallen lösull och asfaboard. Dessutom hann de med att fästa tvärreglar på nästan alla ställen där asfaboarden är på väg att falla ner.

- Ingen fukt i blindborden, bjälklag, lösull etc. Ingen mögellukt och ingen synlig påväxt.

- Lösullen som var fuktig (den understa) luktade avlopp men det märktes inte förrän de började ta upp den. Vi har inget avlopp i närheten och det sluttar ifrån så blöt lösull verkar stinka.

- Dock verkar det förekomma en hel del vatten som kommer upp från berget, dvs inte från grundens utsida. De hade ingen bra lösning på detta mer än att se till att plasten täcker högt upp på väggen.

- De bedömde att en avfuktare Inte var nödvändig då grunden, för att vara krypgrund, är snustorr.

Om det är någon som har någon bra idé om vatten som kommer upp i skrevor säg gärna till hur ni gjort.

Total kostnad vet jag inte, men jag gissar på att allt landar på 15 tkr. Min besiktningsman har sagt att hans ansvarsförsäkring kickar in vid ett halvt basbelopp, men han vill vara med och betala eftersom han anser att han borde ha sett detta fel. Får se om han betalar tillbaka arvodet. Dock kommer jag givetvis inte förhandla bort rätten att återkomma om det trots allt ligger ett värre fel dolt i denna hörna.
 
Nu har det gått 2 månader efter åtgärd och kan konstatera att vatten verkar komma upp underifrån, vilket Ocab-killarna också la märke till när de sugit upp allt vatten vid saneringen. Vattnet verkar samlas i 5-6 gropar i grunden.

Hur ska jag bli av med vattnet? (se ovan för långa redogörelser..)

Om det är grundvatten som kommer upp underifrån räcker det att slänga på ännu mer singel/leca/makadam samt på med byggplast?
 
Hur var det med dräneringen?

Mvh
 
Hej, mot den väggen ligger en platonskiva. Det ser inte ut att vara fuktpåslag på grundmuren. Marken närmast huset (platon-gummit) består av berg och grus
blandat och det sluttar marginellt mot huset.

Det konstiga är att från den aktuella delen sluttar det sedan kraftigt ner mot nästa två sektioner, men vattnet verkar inte transporteras mer än litegrann till andra sidan den gjutna grunden. I övrigt i sektion "2" och sektion "3" är det snustorrt fastän det är en höjdskillnad på kanske 1 meter mellan sektion "1" (den med vatten) och sektion "3".

Det jag noterat är att när det regnar så samlas inte allt i stupröret. Det som rinner ner i stupröret går ner i backen och åt andra hållet (iväg från problemet).

Det som är lite märkligt är att vattnet har en svag doft av avlopp. Det finns mig veterligen inget avlopp i närheten och om det var stopp i avloppet så borde väl vattennivån inte variera??

Jag känner än så länge, ta i trä, ingen mögeldoft utan det luktar mest leca-block och isolering.
 
Dräneringsrör?
 
Asfaltsborden har inte släppt pga tyngden. Det är ett typiskt fenomen när det är för hög fuktighet. Skivorna börjar bågna och kan då även släppa.

Ang vattnet.
Går det inte att gräva diken som du fyller med singel där vattnet kan rinna fram och i lägsta punkten en pump?
Får du inte bukt med det så går det även att lägga frigolit under plasten vilket gör att när du får stående vatten i grunden så flyter byggplasten ändå som en spärr ovanpå.

Jag skulle nog även råda avfuktning.
 
Linnex, jag trodde också att bågnandet berodde på fuktpåslag.
Dock har Ocab gjort mätningar lite här och var, och ska göra
några till, och det var grön lampa överallt. Dvs ingen fukt att
tala om. Mätningen gjordes i september.

I stort sett hela krypgrundens asfaboard skivor bågnar. Borde det
inte vara mögel i grunden (kännbart med doft eller synbart med
påväxt) om det var ett så stort fuktpåslag?
Isoleringen som varit där de bågnande skivorna suttit
har enligt sanerarna varit kruttorr. Ingen (2 besiktningsmän,
4 sanerare och jag själv) har känt någon mögeldoft än så länge.

Huset är byggt högst upp på ett berg med gjuten betong eller liknande på marken så diken blir lite svårt. Vi får se vad Ocab kan föreslå istället. En annan variant är väl att fylla på med ännu mera singel/leca och sedan lägga på frigolit och sedan byggplast.

Avfuktare, ja Ocab sa att det inte var nödvändigt just nu, men jag funderar ju
på det så att man slipper bekymra sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.