Hej,

Kommer inom kort att installera en Solo Innova 30, acktank samt en el-beredare.
Har läst flera inlägg om att ha en beredare ist. för att värma acktanken med elpatron för varmvatten och nappade på den idén.

Frågan är om jag skall sätta kulventiler så att det går att koppla bort beredaren el. alltid köra via beredaren?
Enklast är ju att alltid köra via beredaren. den extra el det går åt kanske är försummbar?
 
Jag har satt ventiler till min.Är ju ingen stor kostnad.
 
Jag kör alltid genom beredaren. Det är ju en av fördelarna att om du låter acktanken gå ner till 40 grader en dag, så har du ändå vv.
 
Håller med föregående, låt el-beredaren alltid vara inkopplad i serie efter acktanken.. har du värme i acktanken blir ju elkostnaden noll eftersom termostaten slår ifrån i beredaren..och dessutom minskar risken för legionella...
 
ajohansson skrev:
Enklast är ju att alltid köra via beredaren. den extra el det går åt kanske är försummbar?
Min 50L har en tomgångsförlust på 0.7 kWh per dygn,Tempen ligger på ca 70 grader
 
hur pass varmt vatten kör ni från acktanken in i beredaren.
 
ibland 100 grader.Då löser överhettningsskyddet ut och man måste trycka på en knapp.
Men det är ju inte ofta man tok laddar tankarna
 
Samma, jag shuntar inte på inloppet utan tar bara in vattnet från slingan. Fast jag laddar aldrig min tank över 90 förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.