Går det inte att byta kabel till en EKRK?

Det står ingenstans att det går att använda denna armatur med dimmer, rätta om jag inte har hittat det.

Jag påpekar där jag är och arbetar att det inte ska vara fast anslutet med SKX och hitills är det ingen elektriker som sagt emot utan de bara nickar och sätter vägguttag och stickpropp.
Protte
 
Redigerat:
H03 är mycket riktigt inte godkänd för fast installation men åter igen så är det skillnad på fast installation och fast anslutning. Förklara annars för mej varför det får säljas elektroniska trafos typ http://www.elbutik.se/product.html?product_id=349384&search_page= och sladdställ till belysningar avsedda för fast anslutning med H03 som anslutningssladd.
 
I montageanvisningen står,


Not suitable for use with dimmer switches.



Det är ej dimmat uttag som gäller och då faller argumentet med gräddvispen i dimmat uttag.

Protte
 
É
prototypen, vem är det du skriver till?

Du vet väl inte vilken lampa jag har, och om jag inte missat något är det bara jag som har pratat om dimmer i denna tråd?

Har iaf kopplat in det nu. Hade en installationselektriker hemma i helgen, han tyckte det såg ok ut (godkänt pratade vi aldrig om), bara jag dragavlastade kabeln på något sätt...
 
E
hur många ampere tål en 0,75 kabel?
och vad är det säkrat på i den grupp du vill ansluta?
den lägsta area man får använda för fast installation är 1,5 kvmm
 
finns det då färdiga sladdar H05 eller H07 med typ "radiohonan"?
 
"radiohonan" är nog bara godkänd för 2,5 A.

Élpontus, där blandade jag ihop 2 signaturer.

Protte
 
Elinstallatören skrev:
hur många ampere tål en 0,75 kabel?
och vad är det säkrat på i den grupp du vill ansluta?
den lägsta area man får använda för fast installation är 1,5 kvmm
Åter igen skilj på installation och anslutning!
 
pefo skrev:
H03 är mycket riktigt inte godkänd för fast installation men åter igen så är det skillnad på fast installation och fast anslutning. Förklara annars för mej varför det får säljas elektroniska trafos typ [länk] och sladdställ till belysningar avsedda för fast anslutning med H03 som anslutningssladd.
Är du säker på att det är en h03 på den trafon då?
 
E
<< pefo
får man ansluta en 0,75 kabel fast?
för det blit fast installation om man kopplar de ttill fasta nätet
men via uttag är det ok...........
 
Då det står H03 präglat i den så är jag ganska säker, ja.
 
Elinstallatören skrev:
<< pefo
får man ansluta en 0,75 kabel fast?
för det blit fast installation om man kopplar de ttill fasta nätet
men via uttag är det ok...........
Det blir fast anslutning. Ett mycket vanligt exempel är armaturer som ansluts fast i en takdosa.

I en fast installation, dvs kablar som dras i rör, på stegar eller klamras på vägg så är minsta tillåtna area 1,5mm2.
 
E
ok
så du menar de tär ok att göra fast anslutning med en 0,75 i en dosa?
 
Jag renoverade köket,, köpte hyllplan med inbyggdbelysning 8w på belysningen
kopplade sen detta till en dosa i väggen ,så tänder jag och släcker med strömbrytarna som sitter inmonterade i hyllplanen.
kabeln är en 0,75... I ikeas monteringsanvisning som jag hittade på nätet stod det att jag kunde koppla den fast,,, och om jag inte missminnner mig så var det en H03 kabel jag hade.
 
E
ok
man ansuter en kabel på 0,75
hur många ampere är det säkrat med och vad tål en 0,75 kabel?

jag vet ingen seriös installatör som gör en fast installation med 0,75 kabel
men via lamputtag är det ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.