Då vi ska gjuta plattan till nya utbyggnaden snart har vi stött på problem. Där avloppsledningen ska gå finns det berg och det kommer kosta 65 - 75 000 kr att spränga bort det. Om vi inte vill ta denna kostnad är enda alternativet att installera en avloppspump som kan pumpa upp avloppsvattnet till befintlig avloppsrör. Detta rör ligger högre än vad utbyggnaden kommer ligga (är nivåskillnad på tomten).

Nu undrar jag om någon här på forumet har erfarenhet av avloppspumpar? Vår grävare har hört att de måste underhållas titt som tätt samt att det kan lukta illa... Stämmer detta?

Den pump vi kollat på heter "Sanicubic Pro".

Jag vill ha så mycket input som möjligt gällade detta och det är bråttom!
Grävaren vill ha besked om hur vi vill göra under morgondagen....

Tacksam om de som har avloppspump kan svara mig snarast - tackar!

Ps. Grävaren sa att om det gällde hans tomt skulle han trots allt valt sprängingen pga att han hört att avloppspumpar inte var en optimal lösning...
 
Har haft en del pumplösningar genom åren i några av "mina" fastigheter.

Det är klart att naturligt fall är att föredra, men det är knappast ohanterbart att ha en pump. Visst måste de underhållas och så småningom bytas ut. Visst blir det trist när det inte funkar, men det kan bli stopp i ett vanligt avlopp också.

I förhållande till riskerna och kostnaden med att spränga så kan det vara värt att fundera på.

Talar grävaren i egen sak? Dvs är det han som åtar sig att spränga? I så fall är hans bedömning nog färgad av det faktumet...
 
Hej Åsa,
hela området där vi bor har avloppspumpar installerade pga att kommunen inte ville lägga ett riktigt avloppssystem, utan valde en klenare, trycksatt variant. (pumpen en kombi - macerator/pump - för att finfördela och pumpa i ett). Vi har på tre år i och för sig inte haft några problem. Men de går sönder då och då - våra grannar har t.ex. haft två haverier på fem år.

Två stora nackdelar är - 1) priset - vilket landar på cirka 50-60% av den sprängkostnad du nämnde, och
2) inget avlopp får lämna huset om det är strömavbrott - eller om, gud förbjude, pumpen rasar (sent en lördagskväll....).

Jag hade tagit kostnaden för sprängning.

Må väl


per
 
Här kommer Åsa igen!
Glömde tala om en förutsättning. Avloppspumpen ska bara ta hand om avloppet från nya källaren där det kommer finnas en wc, dusch samt tvättmaskin, bastu och vask. Resterande avlopp från kök, badrum mm kommer inte gå via avloppspumpen.

Frågan är då om mellanskillnaden i pris på ca 45 - 55 000 kr är motiverat för att slippa avloppspumpen (pris för sprängning är ca 65-75 000 kr och prisen för avloppspumpen är 20 000 kr)?
 
Men det finns enklare pumpar som sätts bakom toaletten, frågade för några år sedan och kostnad ca 5000 kr. då kopplar ni in den i husets avlopp.

Protte
 
Installera ingen toastol i källaren och pumpa upp gråvattnet till ett självfallssystem. Risker när man spränger så nära ett befintligt hus.
 
Redigerat:
Vi har en granne som måste ha avloppspump i nedre våningen. De har de haft i snart 20 år nu utan några större problem.
Om det skulle inträffa något kan de fortfarande använda toa och bad på övervåningen.
Kolla priserna först, är lite skeptiskt till förslag på att det skulle kosta 30-40.000:-
 
Hej

Har jobbat med pumpar i över 10år och en pumpstation är ju alltid en nödlösning.
De pumpar du sätter bakom WC stolen fungerar bra för ett WC och ett handfat, men räcker inte till en tvättmaskin och dusch mm.

Det finns kompletta pumpstationer som är helt täta och lktfria som kalar lite mer kapacitet tex något sådant:

http://www.absgroup.se/scripts/getFile.asp?sRelFilePath=products/Bild Bereitstellung freigestellt 2x2 cm.jpg

Men de kostar runt 25 000 +moms

Tittade på den du föreslagit ovan och det är något likvärdigt och det kommer säkert att funka fint under en lång tid med den låga belastningen du får från din ombyggnad, men jag hade nog lagt till lite pengar för sprängning och fått ett "riktigit" avlopp det känar man på i längden.

Emil
 
vi har avloppspump och den har vi fått byta ca var 10ende år till en kostnad av ca 20 tusen. Du sparar alltså in sprängningen på som längst 20 år. Har du ungar som kastar ner leksaksbilar i toalettetnså spar du in sprängninen fortare. Dessutom så krånglar dom jävla pumparna ibland och tro mig att gå ut i en pumpgrop mitt i natten pga avlopp i källaren och sen börja rota runt i diverse skit för att få igång en pump är inte kul. Skulle lätt ha gjort rätt från början om jag vore dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.