Vi håller på och ritar på ett hus där vi själva kan bestämma fönsterstorlek.

Vilken höjd brukar man sätta fönster på?! Vi fick en skiss av tillverkaren där fönstren är 14M höga, tror de har tänkt att de ska gå upp till 2.20.

Vi hade nog tänkt oss de flesta i 12M höjd, alltså från 90cm upp till 210cm. Då livar de även med dörrarna.
 
14 M = meter det får ni aldrig plats med upp till 2.20 !? ;)

Höjden som man "brukar" sätta fönster bero rväl väldigt mycket på utformning och storlek på fönster. Har man tex golvvärme och inte behöver element så kan man ju, i teorin, sätta dom ända ned till golvet.

Vanligast torde väl ändå vara att man har fönster iaf ca 60-90 cm över golvet ?
Skall man tex ha en soffa eller bord (eller annan möbel) framför fönstret så är ju 90 cm att rekommendera.

/K
 
Vad jag förstår är det helt fritt att placera som man vill. Vi ville ha lite modernare uttryck på vårt hus och valde därför relativt smala men höga fönster och fler av samma sort. Vi har drygr 40 st fönster inklusive altandörrar i glas på vår hus. De flasta fönster som inte är i sovrum går ner till golvet eller ca 10cm över golvet noga räknat. Men du har helt rätt i din tanke att det måsta finnas någon symetri i fönstersättningen annars ser det skevt ut.
 
Mikael_L
Roev08 skrev:
Vilken höjd brukar man sätta fönster på?
Ja du, det kan även jag undra lite över... nu mitt i "arkitekturfasen" :)

Vi hade nog tänkt oss de flesta i 12M höjd, alltså från 90cm upp till 210cm. Då livar de även med dörrarna.
Jag har iaf kommit så pass långt att lägre än 70 cm som lägsta punkt på karmen inte kommer på fråga om det ska vara möblerbart under. Med karmen på 70, så kommer fönstersmygen (fönsterbrädan) på ca 75cm, vilket blir i samma höjd som de flesta matbord t.ex.

Sen har du rätt i att fundera på om fönstrens överdel ska (eller inte ska) liva med dörrarna.
Jag antar att man kan välja att det inte ska liva, men då är det kanske bättre om det skiljer > 10 cm, så intrycket blir att det är en tanke bakom, inte att det "råkade" bli så.
Jag vet inte om jag tänker rätt....

Ett annat sätt att lösa det på, ifall man vill låta fönstren gå högre upp, men ändå att det ska vara i liv med dörren är att sätta överljus ovanpå dörren. Men då ska det kanske vara överljus över alla dörrar, groventre, altan osv ...
Jag tycker det kan vara snyggt med överljus. På många hus iaf ...
 
Svårt att få tag på dörrar som är 2,20m höga? Bara en undran. Någon som vet pristillägget?
 
Apropå dörrar och fönster finns egentligen inga "standardformat". Däremot finns det "lagerformat". Det vill säga att somliga format är så vanligen beställda att de är lönsamma att tillverka på spekulation och hålla i lager. Skillnaden blir exempelvis inte särskilt stor mellan dörrar/fönster som är 2,10 och 2,20 hög.

Angående grundfrågan handlar detta alltså mer om tradition än standard. Bröstningshöjden från golv betydligt lägre var för hundra än för femtio år sedan. I det sena 1800-talets bostäder låg fönsterbrädan inte mer än c:a 60 cm över golvplan.

Balkongräcken får inte vara lägre än 90 cm. Möjligen kan man koppla dagens traditionella fönstersättning till samma säkerhetsregler.
 
Tack för svaren.
Vi närmar oss leveransavrop och liknande nu, bygglovsansökan är inlämnad. Arkitekten hade tänkt sig 14M fönster och 2,50m i takhöjd. Fönstren skulle därmed sitta på 80 cm och gå upp till 2,20m.

Vi har tänkt oss att sätta fönster på 90 cm som standard och ha 12M höjd på dem, upp till 2,10m. Detta för att huset kommer att ligga såpass tätt.

Knäppt eller inte?! ^^
 
Mikael_L
Roev08 skrev:
Vi har tänkt oss att sätta fönster på 90 cm som standard och ha 12M höjd på dem, upp till 2,10m. Detta för att huset kommer att ligga såpass tätt.

Knäppt eller inte?! ^^
Med 90 cm menar ni karmyttermåttets läge, dvs glasytan börjar först ca 100cm?

Isåfall skulle jag helt klart överväga 13 dm höga fönster, 80 - 210 istället.
Men det är min vurm för höga (och smala) fönster och det, som jag anser, vackrare ljusinsläppet. 120 cm fönster upplever jag som skottgluggar ... :surprised:

Och allra sämst som i vår lägenhet, 120 cm fönster mellan 70 och 190. Man kan inte se något av himlen om man inte böjer sig ner ... :(
 
Redigerat:
Fundera på "gyllene snittet"s proportioner. Ger harmoniska mått.
1 : 1.618 eller ca 5:8.
 
Hmm.. Det kanske blir 13M fönster då, 80cm -> 210cm...

Som Mikael_L säger så börjar ju glaset ytterligare en bit upp.
 
billy_baver skrev:
Skillnaden blir exempelvis inte särskilt stor mellan dörrar/fönster som är 2,10 och 2,20 hög..
Menar du prisskillnaden är du riktigt ute och cyklar. speciellt på altandörrar och ytterdörrar där man kan räkna med minst 35% i tillägg

många av våra fönster är M18 och nägra är M13
Samtliga sitter på samma höjd som våra dörrar som är M21
Finns det något som ser illa ut så är det olika fönsterhöjder i överkant. Min granne har tolv olika höjder på sitt annars jättefina nya hus.
 
Mikael_L
styrman1 skrev:
Min granne har tolv olika höjder på sitt annars jättefina nya hus.
:eek: :eek: :eek:
 
inkl. dörrarna ska jag väl tillägga
 
Kollade första bästa fönsterleverantör, som råkade bli RM-fönster i Vimmerby. Vitmålad fönsterdörr med treglas isolerruta noteras på officiell prislista för i år till följande priser:

80x200 Pris: 6639:-
80x210 Pris: 6865:-
80x220 Pris: 7176:-
80x230 Pris: 7505:-

http://www.rm.se/upload/files/pdf/prislistor/prislista.pdf

Prisskillnad mellan 210 och ett 220 hög karm blir 311:- SEK (eller knappt fem procent).
 
RM var ju ett exempel knappast det billigaste men kolla Elit, SP och Traryd.
Det är störst skillnad på ytterdörrarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.