Hej,

Har egentligen två funderingar:

1. Är det någon som vet om det är OK att dra vanlig datakabel (UTP Cat 5) i en vägg utan VP-rör? Den är dessutom tänkt att gå en bit över en kallvind.
Anledningen till att jag inte vill dra VP-rör är just att det ska dras över en kallvind, och jag vill undrvika kondens. Dessutom billigare o enklare.

2. Kan man ta hål på tätskiktet till vinden för kabelgenomföring, och bör man i så fall täta på något sätt?

MVH
Tobbe
 
1. Ok eller inte OK? Det finns inga regler som säger att du inte "får". Frågan är väl snarare hur smart det är att göra så.

I väggen ligger den ju visserligen någorlunda skyddad men att byta den senare lär ju inte vara det enklaste. Uppe på kallvinden ligger den ju oskyddad från gnagare och liknande.

Använd rör/slang om det går. Det finns andra sätt att skydda sig mot kondens.
 
Lägg kabeln i rör hela vägen och lägg isolering ovanpå röret i kallvinden.

Protte
 
Lägg kabeln i rör hela vägen och lägg isolering ovanpå röret i kallvinden.

Protte
 
Alternativt, lägg kabel i rör i väggen; låt den hänga fritt på kallvinden och stoppa en bit lösull el dyl i röret där de kommer upp på vinden. Det blir dessutom lättare att dra kabeln då (eftersom den inte får skarvas eller böjas osv.) Att göra så är lite av standard i större anläggningar och jag har själv gjort så här med mina 22 uttag.

Undvik för allt i världen att bara hänga kabel i väggen. De gör så i USA, och där fungerar det eftersom de inte har någon isolering, men om du bygger in en kabel på det viset så får du ett litet h-vete när du skall byta. Kom ihåg, det är rören som är investeringen i huset, det är de som skall klara teknikskiftena, inte *kabeln* du drar nu.
 
Jag skulle dra rör hela vägen just eftersom det är rören och dosorna som är av värde i framtiden. Själva kabeln får man se som förbrukningsvara.

Har du möjligheten så isolera rören, jag har ett antal som går oisolerat och hittils har jag klarat mig utan problem med dem också
 
Om det är rör hela vägen så kommer det inte att cirkulera luft genom rören och det blir ytterst lite kondens.

Protte
 
mats_o skrev:
Jag skulle dra rör hela vägen just eftersom det är rören och dosorna som är av värde i framtiden. Själva kabeln får man se som förbrukningsvara.

Har du möjligheten så isolera rören, jag har ett antal som går oisolerat och hittils har jag klarat mig utan problem med dem också
Ja om det går vill säga. Själv hade jag då fått 35m+ rör med ett hiskeligt antal knixar och böjar så det hade varit omöjligt att dra kabeln. Dessutom hade jag inte fått plats med separata rör ner till källaren. Nu kunde jag gå med dubbla 50mm upp och lägg allt i dem (ink coax för TV) för att grena ut dem på krypvinden istället. Där jag hängt dem på krokar enligt konstens alla regler väl ur vägen, så jag såg ingen direkt vinst med rör.

Om man har möjlighet att lägga golv eller det är nyinstallation eller dylikt så kommer saken i ett annat läge.

Vi är i vilket fall överens om att lägga rör i väggen, så det kommer han i alla fall inte undan. ;-)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Va? Hmm, Du har just gjort rätt och lagt in rör och ser ingen vinst med detta??

Röret finns där och det har väl ingen betydelse om det är 16 eller 50 så länge man får igenom kabel.

Protte
 
Ja, alltså rättare; jag såg ingen direkt vinst med rör *hela vägen* över kallvinden. Där får kablarna hänga i krokar istället. Jag ser (och såg) stor vinst på rören i väggar/garderober till uttag och rör upp i schakt från korskopplingspanelen till vinden. Det var bara just *på* själva krypvinden jag inte såg någon jättevinst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.