Jag skall försöka beskriva problemet så tydligt jag kan. Vi har ganska nyss flyttat in i ett hus (byggt 1999) med två toaletter. En på nedervåning och en på övervåning (de ligger rakt över varandra). Problemet, som båda toaletterna har, är att de knappt kan spola ner pappret trots att man håller inne spolknappen tills vattnet tar slut. Det ser ut som om pappret bara ligger på ytan i toaletten och snurrar runt istället för att spolas ner. Jag har märkt att om man väntar en liten stund med att spola, så att pappret blir blött, så åker det ner lite lättare. Jag skulle tippa att man lyckas att spola ner pappret på första försöket till ca 50%. Detta medför att det blir konstiga avlagringar i toalettstolen och det luktar illa. Någon som vet vad felet kan bero på och vad man kan göra åt det?

Tyvärr har jag inte en aning om vad det är för märke på toaletten.

/carro
 
Kan det möjligen vara de moderna snålspolande toaletterna som spökar!
Borde inte vara så. Kolla att åtminstone behållaren fylles ordentligt och
byt till annat papper.
 
Hmm..jag är helt novis på det här ämnet. Vad menar du med "behållaren" och hur ser jag om det fylls på? Det känns som om det är en hel del vatten som spolas när man håller inne den "stora" knappen. Blir ju lite fel med snålspolande toalett när jag måste spola slut i tanken.

Jag har testat olika sortes papper, med tyvärr samma dåliga resultat.

Någon nämnde för mig att det kan vara på taket som felet sitter. Men jag har inte aning om vad han menade.
 
Carro_A skrev:
Någon nämnde för mig att det kan vara på taket som felet sitter. Men jag har inte aning om vad han menade.
Någon kanske menade avloppsavluftningen. Att den är tät eller saknas. Att det isåfall skulle göra att det blir nåt slags baksug vid spolnigen. Känns inte så troligt dock då vattnet trots allt försvinner. Känns mer som att det är en illa konstruerad toalett som gör att inte vattnet drar med sig pappret som ligger på ytan.
 
Det kan handla om beläggningar runt vattencisternens utlopp som gör att vattnet inte faller ned som tänkt. Man brukar ju eftersträva att få någon slags virvel, men om vattnet bara strömmar ned som tänkt blir resultatet ungefär det som trådskrivaren berättar.

Möjligen, om vattnet inte går ned i avloppet tillräckligt fort, utan fyller stolen helt eller delvis, för att sedan sjunka undan, att det kan vara avluftningen som är felaktig.
 
Swetrot skrev:
Det kan handla om beläggningar runt vattencisternens utlopp som gör att vattnet inte faller ned som tänkt. Man brukar ju eftersträva att få någon slags virvel, men om vattnet bara strömmar ned som tänkt blir resultatet ungefär det som trådskrivaren berättar.
Tror att det kan vara det som är problemet, för din beskrivning låter rätt, dvs det blir liksom ingen virvel i toaletten. Vi har tänkt göra om badrummet inom en snar framtid och kommer då byta ut toaletten. Skulle vi möjligen då bli av med problemet...för det är otroligt irriterande...för oss och för våra gäster.
 
Skapas inte virveln av själva toalett konstruktionen ... kanske en väldigt dåligt konstruerad toalett helt enkelt. (men kolla utloppet från cistern först innan du byter mugg)
 
Ok, får se om jag kan hitta utloppet :)

Dum fråga bara, men är cisternen själva "behållaren" på toaletten?
 
Hej Carro
Det finns inga dumma frågor, ingen kan någonsin lära sig allt.
Cisternen är den behållaren (tank) som vattnet fylls på i. (Den stora tanken som på de flesta toaletter sitter bakom din rygg)
Nu har jag själv aldrig behövt öppna en snålspolande toastol så någon annan får tala om hur du får lös spolknapparna på en sådan, men på en gammal hederlig skruvade man oftast av knoppen som man lyfter i för att spola, och sedan lossade en plastmutter under för att sedan kunna lyfta på porslinslocket. Själv har jag fått gjort detta många gånger då vi har egen brunn och får med lite föroreningar som täpper igen däri så jag gör rent filter i mina minst en gång per år.
Ett tips innan du försöker dig på detta är att stänga kranen på baksidan av toastolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.