Hej Alla Byggahusare.
Vi är i tagen att byta vår Gamla CTC kombipanna, mot en Effecta 220 pellets panna.
Vi står lite i valet och kvalet om vi skall köpa en Effekta som är förberedd för solvärme ca 780000:- exkl sol paneler. Alt strunta i solvärmen och bara elda pellets ca 48000:-
Finns det någon ute på forumet som vet om det finns någon enkare/billigare lösning än 78000:- men att man ändå har möjlighet att senare koppla in ett par solpaneler. Skulle man kunna tänka sig att det går att koppla in en solanläggning även om det inte är förberet altså 48000:- förslaget, eller är det kört om man inte gör rätt investering frå start?
Tacksam för tips runt detta dilemma 78000:- + paneler är ju ändå en rejäl slant
gärna tips från bef Effecta ägare med eller utan solpaneler hur funkar det osv.
/persimon/ Marcus
 
Hade du sagt 78000 med paneler så hade det låtit hyfsat billigt, men utan? Vad består "förberedd" av mer än en tank? Det som behövs är en panna med lite vatten i tex EcoTecs "mini-Q" för 19 000:- en brännare ca:22000:- en soltank med riktig isolering 18 ooo:- solregler 5500:- = 64 500:- om du sedan köper tex 8 kvm Lesol-solfångare för 25 ooo:- eller är med och bygger dem själv för 16000:- så är det bara installationen som saknas i kalkylen.
 
Tackar för inlägget,
förberet för sol paketet skulle i så fall vara tank med solslinga, effecta 220, befintlig brännare EP brännaren från edsbyn, och en automatisk shunt 78000:- laxar inkl installation.
Jag tittade på ecotecs mini Q. Tror du jag skulle kunna köra med den även om jag har en brännare med rakt rör EP brännaren. i så fall kommer man kanske undan billigare. Vi har inte köpt några solpaneler ännu. Villan är 150 m3 tror du att det räcker med 8 m3 för att få varmvatten på sommaren.
Kör du med mini Q?
/Marcus
 
Hej!
Husets storlek har inget att göra med om du vill ha varmvatten på sommaren. Jag har 30 rör vacuum (ca 2,8 m2) till en 300l beredare med solslinga. Det räcker till vårt hushåll med 2 vuxna och en liten 2-åring i två dagar när det har vart bra sol och det då finns 95-gradigt vatten i tanken. Så här på hösten kan solfångarna göra upp till 75-gradigt vatten, men det räcker inte så länge, kanske nåt dygn. Hursomhelst har jag minskat min snittförbrukning från ca 8 kWH/dygn till ca 2, mätt från installationen av solfångarna, vilket var i slutet av juni. Kan nog sträcka ut den tiden till maj nästa år. Får se då.

/per
 
Skall du ha pellets kompletterad med solfångare så måste du ha en acktank dit du ansluter pannan och solfångarna. En Effecta 220 är ingen bra panna att köra mot acktank, den har alldeles för stor vattenvolym. En panna med omkring 50 liters vattenvolym är bättre.

Ett alternativ till panna + ack är Biosolpannan där allt är ihopbyggt (ack och panna i samma enhet). Har du tittat på den lösningen ?
 
Om du vill ha en Effecta pelletspanna kombinerad med solvärme så är Effecta 200 ett alternativ. Den är avsedd för att köra mot acktank.

Annars är Roli's alternativ med Biosolpanna inget dumt alternativ. Du slipper kostnaden för rördragning mellan panna och tank och sparar dessutom på utrymme.
 
Att Effecta 200 är avsedd att sköras mot acktank (saknar antagligen VV-slinga) hjälper inte. Den har fortfarande förstort vattenmagasin som först måste värmas upp innan den levererar något uppvärmt vatten till acken samt att denna volym sedan kallnar i pannan efter avslutad laddning.

Ju mindre vattenvolym som en panna har dessto mindre blir uppvärmningsförlusterna vid varje uppstarts- och nedsvalningsfas.
 
Helt rätt...

Tänkte inte på pannans vattenvolym vilket jag borde gjort. Tur att andra är vakna!
 
Aritherm bionet 12/20D är oxå ett alt annars en Ecotec ekonom, Med dessa kopplas värme o vv till acktanken som ska isoleras ordentligt el ha 90 mm pur..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.