Jag har planer på att lägga ett flytande golv på cellplast med golvvärme med följand konstruktion:

Krypgrund -> Betongplatta -> ÅB byggplast -> 100 mm S150 cellplast -> grålumppapp -> spårad spånskiva med golvvärme -> golvfoam -> 15 mm parkett.

Nu till min fråga: Kommer det att fungera med åldersbeständig plast som diffusionsspärr då min betongplatta är lagd på en krypgrund och då följaktligen har luft under sig, eller måste jag lägga platonmatta eller liknande?

Min tro och förhoppning är att plattan alltid kommer att vara varmare än luften under den i krypgrunden, vilket förhoppningsvis medför att fukten aldrig vandrar uppåt i plattan och att det därför kommer att förbli torrt mellan plattan och plasten...

Tacksam för alla kommentarer på mina funderingar..
 
En bild på hur en rekommenderad konstruktion ser ut enligt Thermisol.

Konstruktionsskiss_flytande_golv.JPG

Det som skiljer är att jag skall lägga golvvärmeskivor mellan isoleringen och övergolvet...

Några funderingar på fuktvandringen?
 
Ingen som är en fena på fuktvandring i betong?
 
Jag ser inga problem med att göra som du tänkt.
 
1. Hur länge har betongplattan torkat?
2. Vilken betongkvalité användes. Olika kvalitéer har olika torktid.
3. Har Du mätt fukthalten "proffesionellt" i betongplattan.
Oftast tar det minst 3mån - med bästa betongkvalité ur torksynpunkt - till 2 år innan en betongplatta är helt uttorkad och risken för otrevligheter är borta. Sedan påverkar Din undergrund hur fukt etc. kan vandra i framtiden.
Mitt råd: Kosta på Platon eller motsvarande så får Du en "garanti" på att Du inte bygger Dig till problem.
Det är alltid billigare i längden att riskeleminera nu - även om det kostar - än få problem i framtiden.
// Byggare/ byggnadsing. med både hängslen och livrem!
 
scenic46 skrev:
1. Hur länge har betongplattan torkat?
2. Vilken betongkvalité användes. Olika kvalitéer har olika torktid.
3. Har Du mätt fukthalten "proffesionellt" i betongplattan.
Oftast tar det minst 3mån - med bästa betongkvalité ur torksynpunkt - till 2 år innan en betongplatta är helt uttorkad och risken för otrevligheter är borta. Sedan påverkar Din undergrund hur fukt etc. kan vandra i framtiden.
Mitt råd: Kosta på Platon eller motsvarande så får Du en "garanti" på att Du inte bygger Dig till problem.
Det är alltid billigare i längden att riskeleminera nu - även om det kostar - än få problem i framtiden.
// Byggare/ byggnadsing. med både hängslen och livrem!

Hur länge har betongplattan torkat?? Ja, sisådär 37 år... Huset är från 1971.. :)
Jag har numera fått lära mig att det kallas för mellanbjälklag i betong på krypgrund, om det nu spelar någon roll...

Dock så har jag fått rådet att lägga platon under även från annat håll, så nu får det nog bli en platonmatta underst....
 
Förståndigt att inte ta chanser i dessa dagar med förändrat fuktigare klimat och ideliga larm om fuktskador.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.