Hej alla,

Har länge funderat på varför man så ofta möts av attityden att man inte klarar av att göra ngt själv? Senast idag på aftonbladet så har de en checklista för nyblivna husägare där två av punkterna är :

"Badrummet
Renovera inte själv – el och vatten är farligt. Räkna med en kostnad på 100 000.

Nytt kök?
Vad kan du behålla av inredningen? Bestäm planlösning och färgsättning. Anlita köksföretag. Tro inte du kan renovera själv, det här är svårt. "

Javisst, vad gäller badrum speciellt så är det kanske bäst att lämna vissa moment till proffsen, men, visst tusan kan man göra väldigt mycket själv, det tar bara väldigt mycket längre tid...

Vad tycker ni andra, vad skall man ha för inställning? Visst är det roligare att försöka själv även om man går på en och annan nit, man lär ju sig till nästa gång?

/en-som-nog-iaf-skall-kalla-in-elektriker-och-rörmokare-snart
 
Vet man vad min vill och har ett hum om vad man klarar av så är det ju inga problem. Kruxet är väl att en del människor (en del av mina vänner) har en väldigt skev verklighetsuppfattning och tror det är okej att skruva upp väggskåp med medföljande skruv direkt i enkelgips. Tror att det bara är att fylla upp stora sår i golvet med underlagsfoam och tycker det är helt okej att kapa bänkskivor med en slö sticksåg. Kanske ska man som första projekt börja med en avgränsad yta och inte överallt tills pengarna är slut.

/en-som-kallat-in-sotare-och-mattläggare
 
Den konkreta orsaken att det står så i Aftonbladet är att byggnadsföretag kan tänkas annonsera i tidningen. Hempulare annonserar aldrig i Aftonbladet.
 
"El och vatten är farligt" Är det något som inte stämmer med det? Jag menar, är det inte de två sakerna som orsakar värst skador? Visst,
vatten leder visserligen oftast "bara" till fuktskador medans felkopplad el kan få hela kåken nedbrunnen.
 
Kanske har den som skrev artikeln tummen mitt i handen? :D
Helt klart finns det mycket man kan göra själv och bemödar man sig om att fråga de som kan/provat på kan man göra ännu mer. Mycket handlar även om tron på sin egen förmåga. Naturligtvis finns det ju även de som tror de kan allt, men få lyckas.
Att fråga och kanske fråga en gång till kan lösa många problem. Varför skall man gå på och göra samma misstag som någon annan redan gjort-
 
1337 skrev:
"El och vatten är farligt" Är det något som inte stämmer med det? Jag menar, är det inte de två sakerna som orsakar värst skador? Visst,
vatten leder visserligen oftast "bara" till fuktskador medans felkopplad el kan få hela kåken nedbrunnen.
Visst är det så, men trots allt finns det mycket annat man kan göra själv även i ett badrum, tex rivning och annan förberedelse för hantverkarna, som sen kan ta hand om tätskikt och el och andra läskiga saker.
 
JanneL skrev:
Mycket handlar även om tron på sin egen förmåga.
...och att man skall våga börja! In i dimman som de säger...
 
andersmc skrev:
Den konkreta orsaken att det står så i Aftonbladet är att byggnadsföretag kan tänkas annonsera i tidningen. Hempulare annonserar aldrig i Aftonbladet.
fast även här på byggahus så är det väldigt vanligt att ngn i varje tråd dissar olika försök att lägga plattor eller gräva dike, är det folk från byggföretagen som sitter på arbetstid och försöker skrämma folk?
 
Jag tror att det är en reaktion på Timnell m.fl som får det att framstå som att man lätt renoverar ett kök på några timmar. Vi som har hållit på ett tag och renoverat vet ungefär var man kan misstänka problem, läser på och kanske till och med övar lite på moment som kan vara svåra. Det tar ju en hel del tid.

Folk som bara har sett på Äntligen Hemma och bildat sig en uppfattning om hur saker går till därifrån behöver nog en liten varning innan de sätter i gång.

Därför tror jag att det är bra att någon också säger att vissa saker faktiskt är lite svåra, kanske mest i bemärkelsen att ta reda på hur man gör saker på ett fackmannmässigt sätt. Om inte annat för självförtorendet. Om man startar ett projekt och tror att det går lika lätt som för Martin Timnell på TV, så blir det ju oftast en ganska stor känga mot självförtroendet, eftersom det ju inte går så lätt egentligen. Inte för mig i alla fall.

Men jag håller inte med om att man som lekman inte kan lära sig så att det blir tillräckligt eller till och med riktigt bra när man gör något.

Å andra sidan har jag upptäckt att vissa saker, som t.ex att bredspackla snabbt och bra, det är en yrkeskunskap som man får när man har övat länge. I det fallet betyder länge fler timmars övning än det tar att fixa en normal villa.
 
Jag tror det bor en surmupp från Aftonbladet i de flesta trådar.
 
Det kanske är bra att inte alla uppmanas att kasta sig handlöst in i projekt som de inte kan ro iland? Försäkringsbolagen blir nog glada iallafall.
Vi som läser det här och är superhändiga vet ju själva att vi kan trots det som står i aftonbladet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.