Hej!

Jag har målat om en hylla och ett matbord här hemma men jag har ett litet problem. Det är nämligen så att om saker och ting (allt från tidningar till tyngre saker som böcker eller kastruller) ligger en längre stund (kanske ett par dar) på ytorna jag målat så fastnar de. Det känns lite om man klistrat fast sakerna på bordet eller om sidorna i en bok blivit våt och sedan torkat så sidorna sitter fast. I värsta fall så fastnar lite av en blid från tidningen eller så blir det ett litet märke från saken som stått där.

Möblerna målades om någon gång under våren och om jag inte minns fel så målade jag med Beckers Elegant Aqua - lackfärg (köpte den hos Coop bygg). Bordet var målat sedan innan (med vad för slags färg vet jag tyvärr inte). Det tvättades av och målades om och vi lät det gå 6-7 dar innan vi använde det efter att vi målat det. Hyllan var en spånskiva som spacklades och slipades för att målas om, även den fick "vila" cirka en vecka innan vi ställde nått på dem.

sätta upp lite nya hyllor (i mdf denna gång) samt bygga en sängram (antagligen i plywood eller limträfog eller nått annat där man kan se träets ådror). Dessa hade vi tänkt måla, hyllorna i någon lackfärg och sängramen i nån bets. När vi ändå håller på så tänkte jag att jag skulle försöka måla om hyllan och bordet för att försöka komma tillrätta med de fastnande sakerna. Samt undvika att det händer på den nya hyllan.

Mina frågor är alltså, kan någon kanske förklara varför saker fastnar (vad jag kan ha gjort för fel)?

Hur bör jag gå tillväga nu båda när jag målar om det gammal och måla det nya?

Tackar så mycket på förhand för den hjälp som kan tänkas komma!
Väl Mött!
/Skorpan
 
Prova att måla tunnare lager och låt grejerna stå varmt över natten mellan strykningarna. En skumroller kan säkert vara en bra idé.
 
ja och att gärna vänta lite extra mellan strykningarna så färgen är riktigt torr innan du lägger på nästa lager...annars klibbar det lätt eftersom det blir för tjockt och aldrig torkar riktigt
 
Det är en egenskap hos färgen, att den blir kladdig under tryck, och det har ett fint namn som jag inte kommer ihåg. Det är därför man ska måla fönsterkarmar med oljefärg, så att blomkrukorna inte fastnar.
Det kanske finns bättre vattenburen färg än när jag lärde mig detta, men jag vet inte.
Andra kan kanske fylla på.
 
ok hur länge bör jag vänta mellan strykningarna? Över natten som Apprentice säger borde räcka kanske? har för mig att jag var ganska noga med att göra som det stod på burken senast men jag får göra ett nytt försök.

...annars klibbar det lätt eftersom det blir för tjockt och aldrig torkar riktigt
kan det bli så illa att det inte torkar på flera månader alltså?

Det är en egenskap hos färgen, att den blir kladdig under tryck
Är det något jag kan motverka genom att göra som Apprentice och Sophie säger? Eller är det bara så det fungerar?

tycker det är spännande att sakerna fastnar när det gått så lång tid. Kanske ska klargöra också att det är ju inte på långa vägar så att det blir en massa färgfläker på kläder och annat om man skulle få för sig att lägga sig på bordet :)

om jag nu ska måla om bord och hylla borde jag på nått sätt ta bort den gamla färgen?

tackar så mycket för svaren!
Väl Mött!
/Skorpan
 
Hej Skorpan, tyvärr kan du inte råda över färgens egenskaper :D

Färgen du har använt kommer alltid att klibba om du ställer saker på den. Men det finns färger du kan använda. Vet att Beckers har 2 olika snickerifärger och det är inte Snickeri Finish 40 man ska använda, så det borde vara Eleganten som inte klibbar. Men fungerar inte den så är det enda säkra tipset en oljefärg. Det räcker att du har oljefärgen på planen som du ställer sakerna på om du inte vill måla allt.
 
ok så det är färgen i sig som är sådan, då var det ju ett problem mindre :) inte använda den nästa gång. Om jag nu ska använda oljefärg eller någon annan ny färg som inte klibbar måste jag ta bort den som klibbar först då? Och hur gör jag det enklast?

Tackar igen :)
Väl Mött!
/Skorpan
 
SirSkorpan skrev:
ok så det är färgen i sig som är sådan, då var det ju ett problem mindre :) inte använda den nästa gång. Om jag nu ska använda oljefärg eller någon annan ny färg som inte klibbar måste jag ta bort den som klibbar först då? Och hur gör jag det enklast?

Tackar igen :)
Väl Mött!
/Skorpan
Ja. Har haft samma problem som du och det funkar inget vidare att bara måla över;)

Henrik
 
Det borde inte vara något problem att bara måla över den färg du har.
Om du är väldigt osäker kan du lämna in sakerna på sprutmålning, då klibbar dom garanterat inte.
 
EB skrev:
Det är en egenskap hos färgen, att den blir kladdig under tryck, och det har ett fint namn som jag inte kommer ihåg.
Thermoplastisk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.