Jag skall bygga en balkong och vill att den blir så smal som möjligt "på höjden".

Vi bortser för tillfället från limträ.

Hur mycket påverkas bärigheten av att jag vill fästa golvbjälkarna i balkskor på bärlinan istället för att lägga dem på?

Förstärker jag en bärlina genom att tex limma ihop 2 st 45*195 så att den blir 90*195 ?

Jag skall bygga en balkong med tätt golv.
Tanken är att ha bärlina i vägg, och sedan bärlina på stolpe 3 meter ut, med viss lutning för vattenavrinning.
Sedan är tanken tex golvreglar tex 45*145 i balkskor mellan bärlinorna, sedan råspånt, och papp, och sedan ytterligare golvreglar på detta ( trycket virke), alltså liggande PÅ bärlinorna, snedsågade så jag får ett rakt balkonggolv. Till slut trall på allt.

Är jag helt ute och seglar? :)
Istället för råspont, vad kan jag ha? Plywood? Vill att det blir så lätt som möjligt.
 
Redigerat:
Vi tar det i ordning som du skrivit:

1 Balkskor mot bärlinan blir lika starkt om du gör rätt.

2 90x195 är precis dubbelt så starkt och styvt som 45x195

3 Du seglar inte alls fel.

4 Plywood går utmärkt, men välj vattenfast.

5 (kommentar) Varför inte ta tryckimpregnerat virke även under pappen? Det skulle jag gjort.
Balkonger lever i en utsatt miljö.
 
anaitis skrev:
1 Balkskor mot bärlinan blir lika starkt om du gör rätt.

5 (kommentar) Varför inte ta tryckimpregnerat virke även under pappen? Det skulle jag gjort.
Balkonger lever i en utsatt miljö.
1: Hur kan man göra fel? :)

5: Nja, jag vet inte, det skall målas, och jag kan inte se att det blir mer påverkat än fasaden och undertaken på huset. Dessutom har jag fått för mig att det är bättre kvalite på otryckt virke.
 
fresve skrev:
1: Hur kan man göra fel? :)

5: Nja, jag vet inte, det skall målas, och jag kan inte se att det blir mer påverkat än fasaden och undertaken på huset. Dessutom har jag fått för mig att det är bättre kvalite på otryckt virke.
1 Rätt storlek på balksko, rätt fästmtrl - då är allt OK

5 Såg först nu att du bor i Jönköping, mindre påfrestande klimat där. OK Annars kan man tänka sig att fukt lättare får fäste vid tex balkskorna. Det blir en liten ficka där.
 
En fråga kring balkonger.
Nån som har tips på vart man hittar information om hur man bygger en balkong?
 
Det finns ett enklare sätt att bygga tätt altantak/golv. Kolla plåtarna på http://www.til-tak-no.

Sådana kommer jag använda.
 
Jag har läst på om TIL-tak oxå, finns flera trådar här om det som bekant.
Jag tycker följande om denna produkt:
1: Dyrt!! med lim o grejjer ca 500 kr kvadraten har jag för mig jag fick offert på.
2: Vet inte hur jag får det rejält tätt mellan vägg och tak.
3: Måste bygga undertak om jag inte vill titta på plåtarna underifrån, eller om jag tex på ngt sätt vill fästa ngn lampa eller liknande undertill.

Fördel:
Jag skulle kunna bygga en helt rak konstruktion, och slippa snedsåga golvbalkar för att lägga min trall på.

/ Fredrik
 
anaitis skrev:
1 Rätt storlek på balksko, rätt fästmtrl - då är allt OK

5 Såg först nu att du bor i Jönköping, mindre påfrestande klimat där. OK Annars kan man tänka sig att fukt lättare får fäste vid tex balkskorna. Det blir en liten ficka där.
1. Ankarskruv eller ankarspik borde väl vara rätt? Så stor sko som möjligt? Hur många skruv bör man dra i i balken respektive bärlinan?

5. Kan man skydda träet på ngt vis? Olja in träet ändträet först är väl en bra ide som jag tänkt göra. Något mer att tänka på?
 
Mikael_L
fresve skrev:
1. Ankarskruv eller ankarspik borde väl vara rätt? Så stor sko som möjligt? Hur många skruv bör man dra i i balken respektive bärlinan?
Du ska kanske se till att du får typgodkända, dvs inte byggmax, biltema osv.
Gunnebo typgodkänd ankarspik och ankarskruv får du till hyggligt pris på Jula t.ex.

Jag är inte helt säker på vad SP/sitac testar och godkänner, om det är korrosivitet och/eller hållfasthet.

Ska du spika/skruva i tryckat virke ska du kanske överväga skruv/spik avsedd för tryckat virke. Det finns en tråd här någonstans om att tryckat äter upp vanliga ankarskruv.
 
Mikael_L skrev:
Ska du spika/skruva i tryckat virke ska du kanske överväga skruv/spik avsedd för tryckat virke. Det finns en tråd här någonstans om att tryckat äter upp vanliga ankarskruv.
Det stämmer att RÅTT (dvs fuktigt av impregneringen) tryckimpregnerat virke är korrosivt,
Väl torrt tror jag det är helt problemfritt.
 
fresve skrev:
Jag har läst på om TIL-tak oxå, finns flera trådar här om det som bekant.
Jag tycker följande om denna produkt:
1: Dyrt!! med lim o grejjer ca 500 kr kvadraten har jag för mig jag fick offert på.
2: Vet inte hur jag får det rejält tätt mellan vägg och tak.
3: Måste bygga undertak om jag inte vill titta på plåtarna underifrån, eller om jag tex på ngt sätt vill fästa ngn lampa eller liknande undertill.

Fördel:
Jag skulle kunna bygga en helt rak konstruktion, och slippa snedsåga golvbalkar för att lägga min trall på.

/ Fredrik
Ok, bra du har sett produkten.

Jag har funderat på något liknande det du beskriver men gillar inte att lägga reglar på papp. Det lär inte hålla "länge". Ska man göra så tycker jag att reglarna ska ligga på plåt men ett falsat tak blir för dyrt.

Jag har dock jämfört tiltak med ett toksvart alternativ från en plåtis och det skilde väldigt småpotatis trots att det nästan inte låg någon arbetskostnad i detta alls. Ansatsen var då att göra egna til-takplåtar.

Jag ska precis ta in slutgiltiga offerter på Tiltaket, kan återkoppla till dig med prisuppgift. Hur stor yta ska du bygga på?
 
I början av sommar så kollade jag faktiskt upp detta oxå, kan ju vara intressant att se vad du fått för pris. Såhär såg det ut då: Mått 3.6*6 meter
Pris 1:
30 plattor 6562 kr
Lim, 9 st 1598
Skruv, 3 pkt = 1084
9244 inkl moms + plockavgift och frakt.

Offert 2 var samma pris, offert 3 var billigare, 7405 kr plus frakt mm. Dock inte specifierar de olika delarnas värde.

Tittar man på papp räknar jag såhär:
Byggmax:
Råspont: ca 60 kr m2 = 1200 kr
Underlagspapp, klisterkant = 3*159 = 480
Papp, Glasiär 3 grader = 519 * 4 = 2100
Spik o annat tjafs, max 1000 kr.
Sammanlagt max 5000 kr.

Jag var rätt sugen på Tiltak, men då mitt bygglov drog ut på tiden så hann jag ändra mig till fördel till papp.
Funderar oxå på hur bra det är att ha reglarna på pappen, kanske går göra ngn bra lösning med ett gäng mellanlägg...
 
Redigerat:
Har fixat lite i helgen.
Stolparna blev tre st hoplimmade 45*145.
Bärlinan blev 2 st hoplimmade 45*220.

Tack för hjälpen så länge. :)
 
  • IMGP3812.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur många ankarskruv bör jag sätta i varje balksko?
Det finns ca 7 hål på varje sida mot bärlinan, och 5 mot takbalken. De fem mot takbalken är likadana på bådasidor, så antar att det kan vara dumt att dra skruvarna mot varandra.
Jag har idag dragit 3*2 mot bärlinan, och 2*2 mot balken. Behövs det fler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.