Någon som har erfarenhet av en helt oisolerad bastustuga?

Typ knuttimrade bräder 34 - 45 mm planktimmer.
Och ett väl tilltaget vedeldat agregat.
 
  • Gilla
Bolak_jr
  • Laddar…
Har byggt en sorselebastu 9,9 och det är inga problem att få värme även på vintern ( bor utanför Umeå). Se bara till att du inte snålar med aggregatet! :)
 
sheriffen, du har inte ens isolering i golv och tak?

Vad har du själv för aggregat?
 
nix, ingen isolering över huvud taget! Använder Harvia 20pro och den duger bara fint!
Tar ca. en timme på vintern att få ca.60grader halva tiden resten av året. vill man ha varmare är det bara att elda hårdare. Ett alternativ är ju att regla ner tak i bastudelen, men jag gillar volymen som finns. har ingen ventilation nere i.o.m. att det är trallgolv med distans och ett vent. hål vid nock. Grannarna verkar inte ha nåt emot att komma och basta då och då ;)
 
Finnarna har ju ofta bara timmervirke till bastubygget (dock ganska tjockt). Jag bygger gärna overkill och tyckte att det skulle bli mycket vikt med aggregat och sten m,m, så jag la extra lecablock under aggregatet och bärlinor.
 
Sheriffen, Vad har du för virkestjocklek på väggarna i din sorselebastu?

Är det ingen risk att det droppar het kåda från taket om man bara kör med råspont som tak?
Behöver kanske inte vara bastupanel i taket?
 
har väl 34mm tjocklek i väggen. Och jag har inte råkat ut för kåda ännu, men vill man vara riktigt säker så bör man väl slå upp panel.... jag tror inte att jag ids.
 
Jag byggde också en Sorselebastu av en 10m2 Sorselestuga.
Isolerade både golvet och taket. Fungerade mycket bra.

Jag tycker dock att du bör isolera taket, eftersom det annars bildas kraftigt med kondens i taket på vintern. Kallt ute och varmt inne under taket ger kondens.

/ Kim
 
Vad valde ni för isolering i golvet?
Med tanke på att det kan bli lite blött i bastun.


Hur löste ni mellanväggen mellan bastudel och relax?
Eller ingick mellanväggen i stugpaketet?
 
Kör oxå helt oisolerat i timmer bastun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.