Hej

Jag håller på och renoverar ett hus från 1952 och nu har jag kommit till vinden.

Huset är från början byggt men 25 cm lättbetong + puts, och jag har tilläggsisolerat ytterväggarna utvändigt med 45 mm gullfiber samt träpanel. Samtliga fönster har eller ska bytas till 3-glasfönster.

Huset är från början isolerat med cirka 20 -25 cm kutterspån på vinden, men planen är att ta bort kutterspånet (redan gjort) byta det mot lösull.
Frågan är hur mycket isolering skall jag blåsa på? Har sett olika bud på vad som är lagom.

Någon här som har några råd i detta ämne? Vill ju inte blåsa på onödigt mycket isolering.

/Jonas
 
Energimyndigheten rekomenderar 500mm. Dvs en halvmeter.
Dock till ett äldre hus är det mera risker med att isolera så pass mycket.
har man en god innomhusventilation så kör på 300mm.

Har man dåligt med innomhusventilation, bör man åtgärda det först & där efter isolera.
Kontrolla vinden regelbundet (2 gånger i månaden typ) de första vintrarna så det inte dyker upp några problem. Det finns risk för fukt/möggel skador på vinden vid en tilläggisolering.
 
Jag kommer installera en FTX (Heru) för ventilationen, så ventilationen kommer kommer nog vara tillräckligt bra.

Jag kommer plasta hela taket, så att fukt och varmluftläckaget blir minimalt till vinden.

Varför just 300mm? Av erfarenhet?

/Jonas
 
bilden visar ett GROVT överslag på 100m2 hus med kallvind.
180 dagar med vinterkyla stämmer inte riktigt men det ger en fingervisning.

Det viktiga är att man ser tydligt hur effekten av 1 extra dm isolering avtar till att bli "kostar-mer-än-det-smakar" efter ca 3-4dm.

Besparingen hänger ju också på vilket värmesystem man har: Med mycket kräm och bra COP alt. billig ved osv, så är ju isoleringskostnaden förhållandevis dyr efter en viss tjocklek.
 
  • overslag_isol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JonasHolm skrev:
Jag kommer installera en FTX (Heru) för ventilationen, så ventilationen kommer kommer nog vara tillräckligt bra.

Jag kommer plasta hela taket, så att fukt och varmluftläckaget blir minimalt till vinden.

Varför just 300mm? Av erfarenhet?

/Jonas

Nja 300mm som förslag för att oftast när man tilläggsisolerar i ett äldre hus är det riskabelt att lägga på för mycket.. Upp til 300mm ger en mycket bra besparing. Ju tjockare destostörre risk. Över 300mm minskar besparingen som sagt var ganska mycket, medans risken ökar.

Men som du skriver FTX & Plasta hela taket. Känns & låter stabilt. Du borde då kunna öka på ännu mera. Du kan nog då gå upp till 500mm om du vill då.
 
Då får det nog bli 400mm. Känns lagom i landet lagom...

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.