Hej alla!

Sitter och skissar på min nya verkstad som ska inrymmas i garaget någon gång under nästa år hoppas jag.
Naturligtvis dyker en fundering upp; på ett forum av det här slaget måste det finnas massor med egna påhitt – smarta lösningar vad gäller hur man förvarar sina verktyg, maskiner och annat eller hur man disponerar sina stationära maskiner m m. (Titta bara på "Tips & trick-tråden", massor av fina tips!)

Kort sagt: har ni några smarta/fiffiga lösningar i era verkstäder som inte finns till salu någonstans och i så fall – kan ni tänka er att dela med er?

Mitt eget lilla bidrag som jag kommer på så här genast och efter några glas rött är att jag "hänger" mina stämjärn och skölpar på magnetlister av det slag man har för knivar i kök. Riktigt praktiskt får jag säga.

Jag är säker på att det finns fler och bättre tips, fyll på nu är ni bussiga!

MVH
Ronnie
 
En på jobbet byggde garage för något år sedan och han ville ha en smörjgrop men det gick inte eftersom man måste ha oljeavskiljare och sådant.
Så han gjorde en fördjupning i golvet som är lika lång som bilen och nästan lika bred så att han kan rulla in under bilen med en sådan där vagn man ligger på.Då går det som en dans med oljebyte,avgasbyte mm
utan att använda domkraft
En minismörjgrop kan man säga =)
 
Kloge skrev:
...en sådan där vagn man ligger på...
Ja, vad är det nu den kallas för i folkmun. ;)

Ett litet minipentry med kaffebryggare är inte fel. En vägghylla på 30x30cm med ett eluttag bakom och några krokar att hänga muggar under på 140cm över golv med en grovho under så är saken biff.
 
Den kallas för hora, men jag tror den korrekta benämningen är mekanikervagn. :p

[Montörsvagn?]
 
...När man är fast i sitt eget tänk!

Ber om ursäkt, men för mig handlar det såklart om att konvertera garaget till snickeriverkstad. Ganska självklart om omgivningen består av endast tankeläsare! Men den gör ju inte det, tyvärr.

Men jag tycker det är juste om vi låter alla smarta tips rymmas här oavsett vad för slags verkstad det gäller. Sedan får man ta till sig det som passar. Så kör på bara, fram med era idéer som gör verkstaden tre gånger så stor, kap/gersågen till en multimaskin och får verktygstavlorna att kännas som om man hade allt i bältet (fast inte tungt alltså, utan bara lättillgängligt :D). Patenträttigheter tar vi sedan.

MVH
Ronnie
 
En balk i taket så man kan lyfta tunga grejor i tex motorn om den skulle krångla.

I övrigt så är plåt på väggarna bra då kan man (om man har bra avlopp i garaget) tvätta bilen på vintern där.

Sen hyllor är aldrig fel och då menar jag inte billy även om de är bra inne så är de väck väldigt snabbt i ett garage.

Plåtklädd arbetsbänk är mycket trevligt, gärna med verktygstavla ovanför. Så har jag och det är inte fel. Tavlan är vanlig vitmålad plyfa med spik som hängare, målat bakom som visar vilket verktyg som ska var :)
 
Har man trångt så är det en vettig ide att försöka bygga alla bänkar/arbetsbord/bordssågar you name it, på samma höjd. Detta förenklar om man behöver hantera långa/stora skivor/reglar etc.

Sen gillar jag utdragbara lådor att förvara verktyg i, de håller sig rena och fina då. Egenhändigt snickrade systainerports till systainerns för elverktygs, självklart på hjul. I gummi, med kullager i hög kvalitet, annars blir man trött på att försöka rulla runt dem. Generellt sett är det trevligt med verktygsförvarning som både går att rulla runt och enkelt ta med sig i bilen om det skulle behövas. Systainers o systainer-ports uppfyller dessa krav.

Kanske kan någon vettig spånsugsinstallation vara en bra ide. Gärna med cyklon. Tänk ut var stora maskiner ska stå o dra rör. Passa på att sätta ut vanliga och 3-fas uttag också.

Plats till en plano limpress längs någon vägg kan vara bra att tänka på även om du inte har någon i dagsläget.

Bra förvaring för skivor och virke. Dels så att det är lätt att se vad man har, dels så att det ligger bra, och dels så att det är lätt att få fram.

Om du har vanligt betonggolv, skit i att lägga ner pengar på klinkers/epoxigolv osv. Ett slätt betonggolv funkar utmärkt i sig, utan oxalolja eller någonting, enligt min erfarenhet iallafall. Använd pengarna till roliga verktyg istället.

Olika former av tvingar behöver jag ofta när jag har minst en hand upptagen, så jag gillar att ha de lätt tillgängliga. Kanske på ett väggfäste eller i en lätt tillgänglig utdragbar låda.

Ett litet rullbord där du kan ha prylarna du använder för tillfället är trevligt.

Festools boom-arm kommer att bli det första jag köper eller tillverkar själv när jag får tag på en egen snickarverkstad. Uttag i taket ovan för ditt arbetsbord/festool mft är också en bra ide.
 
Jag får säga att jag inte håller med Daniel_N ang golvet. Att lägga på epoxi där gör det väldigt lättstädat samtidigt som man slipper betongdammet. En av de bättre grejorna jag gjort.

Annars föreslår jag enkel avstängning av elen. Jag har ett par uttag som är aktiva alltid för laddare etc, i övrigt stängs alla med ett vred. Framförallt bra som extra säkerhet när man har barn. Bra om man har radion påkopplad i ett av uttagen så glömmer man aldrig att slå av strömmen när man går där ifrån.

/Ulf
 
Har fått många väldigt bra tips och är väldigt glad för dem. Ett mycket stort tack! Det vore fantastiskt om det här kan fortsätta; i bästa fall kan det bli en motsvarighet till "Tips & tricks-tråden"! För min egen del är det en otrolig hjälp, tack än en gång!

MVH
Ronnie

PS När det gäller tvingar håller jag med om att man vill ha tillgång till dem utan större besvär. Därför har jag precis snickrat ihop en enkel vagn för mina, jag lägger upp en bild så snart jag kan ifall någon är intresserad. DS
 
Om vi nu håller den här tråden snygg och utan Off Topic-utsvävningar, och dessutom lägger till BILDER, så skall jag överväga att klistra den.

worthless%20thread%20without%20pics.gif
 
Redigerat:
Mikael_L
Beroende på vilken slags garageport du har samt takhöjd ...
Använd utrymmet ovanför (t.ex. takskjutporten) på något kreativt sätt som förvaring.
 
Morsans man satte 4 taljor i taket och drog ner linorna på väggen. Då kunde han hissa upp takboxen rakt upp och låta den hänga där när den inte användes. Lätt att montera på den själv om han behövde använda den.
 
Om man som jag är ovanligt lång och ståtlig så är det inte alls dumt att maskiner man använder ofta och som är stationära står på ett uppbyggt fundament så grejerna står i bra arbetshöjd av bekvämlighetsskäl. Ungefär som en tvättmaskin brukar stå i gemensamma tvättstugor. Jag har givetvis aldrig sett en gemensam tvättstuga, än mindre använt en. Jag har bara hört ryktesvägen att det är så. Jag är ju gift.
 
Personligen tycker jag att en ordentligt tilltagen arbetsbänk är det viktigaste, samt att det går att få den helt fri då man jobbar med större grejor (inga skruvstycken edl). Jag har borrat ett antal hål i min och har köpt spännhakar från Jula. Perfekt för att fixera arbetsstycken, limning etc. Borra hål i bänkens ben så kan man fixera skivor etc stående på framkanten
347028_c.jpg

Har även satt ett skruvstycke för trä i framkant på bänken (hittar ingen bild på det, men det sticker inte upp över kanten på bänken). Behöver jag ett traditionellt skruvstycke så har jag det monterat på en "jigg" så att det kan skruvas fast med "träskruvstycket" så att det sitter ordentligt.

Sen har jag gjort lådor under bänken för diverse verktyg, samt plåtar ovanför med det man använder mest. En låda har jag gjort ordentligt stor och där i har jag massor med elverktyg. Den är ca 80x70cm och kanske 50cm hög. Där ligger följande alltid snabbt åtkomstbart, Sänksåg, cirkelsåg, tiger, vinkelkap, skruvdragare, multisåg, elhyvel, stickis, 3 överhandsfräsar (! frågan inte :D), bandslip mm. Är faktiskt själv förvånad att så mycket får plats.

Hade jag haft en större verkstad hade pelarborr, bandslip och kap/gersåg fått stationära platser.

En annan grej jag är extremt nöjd med är att jag har en ordentlig kompressor i verkstan, sen har jag dragit slangar med uttag vid arbetsbänken, vid bilen samt vid en arbetsplats jag har utomhus. Då är det alltid enkelt att få luft till renblåsning, pumpa däck, mutterdragare, dyckertpicka mm
 
Larsa skrev:
Personligen tycker jag att en ordentligt tilltagen arbetsbänk är det viktigaste, samt att det går att få den helt fri då man jobbar med större grejor (inga skruvstycken edl). Jag har borrat ett antal hål i min och har köpt spännhakar från Jula. Perfekt för att fixera arbetsstycken, limning etc. Borra hål i bänkens ben så kan man fixera skivor etc stående på framkanten
[bild]

Har även satt ett skruvstycke för trä i framkant på bänken (hittar ingen bild på det, men det sticker inte upp över kanten på bänken). Behöver jag ett traditionellt skruvstycke så har jag det monterat på en "jigg" så att det kan skruvas fast med "träskruvstycket" så att det sitter ordentligt.

Sen har jag gjort lådor under bänken för diverse verktyg, samt plåtar ovanför med det man använder mest. En låda har jag gjort ordentligt stor och där i har jag massor med elverktyg. Den är ca 80x70cm och kanske 50cm hög. Där ligger följande alltid snabbt åtkomstbart, Sänksåg, cirkelsåg, tiger, vinkelkap, skruvdragare, multisåg, elhyvel, stickis, 3 överhandsfräsar (! frågan inte :D), bandslip mm. Är faktiskt själv förvånad att så mycket får plats.

Hade jag haft en större verkstad hade pelarborr, bandslip och kap/gersåg fått stationära platser.

En annan grej jag är extremt nöjd med är att jag har en ordentlig kompressor i verkstan, sen har jag dragit slangar med uttag vid arbetsbänken, vid bilen samt vid en arbetsplats jag har utomhus. Då är det alltid enkelt att få luft till renblåsning, pumpa däck, mutterdragare, dyckertpicka mm
Ja, kompressor såklart, hur kunde jag glömma detta? Den är given.

Angående elverktygen. Har du alla bara rakt ner i en låda? ligger de inte o "skaver" mot varandra etc? 3 handöverfräsar är helt normalt, inget du behöver oroa dig för:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.