Hej!
Ugglan är 1 1/2 plan villa med Nibe fighter 360 p som värmepump och det är golv värme i enreplan och radiator på övre plan. Efter ventilationsjustering för 1 vecka sedan är det fortfarande kallt i golvet men på övre plan känns bra med värme.
Jag har gjort enl nedan.
1-Vred på alla termostat på max.
2-vred på förskjutning värmekurva till 5 med kurvlutning på 5 motsvarande framledningstemp på 36 grader.
det står i värmepump meny att avlufttemp 5.7, frånlufttem 19.4.
Värmepump är i automat drift läge, vinter nu.

Trots allt fortfarande kallt i golvet.
Tacksam för hjälp och tips.

/Qassim
 
Hej

Kolla så inte termostaten vid shuntgruppen föt golven är för snålt ställd.
Det ska skilja ca 8 grader mellan elementen däruppe och golven därnere
det styr man med en termostat på ledningen som går in i shuntgruppen.

Hoppas ugglan får sova varmt
 
Termostat är mellan 35-40. Är det ok?
 
Har du 2 shuntgrupper? Eller går allt på en och samma shuntgrupp? Har du två grupper så justerar du de två individuellt när det gäller kurva o.s.v. (men man måste aktivera shuntgrupp två i servicemenyn på VP har jag för mig).
 
Jag har en shuntgrupp och därmed en termostat. Hur kan jag aktivera shuntgrupp i servicemenyn ? är det inte redan aktiverat?
/Qassim
 
Har du kollat justeringsskruvarna på golvvärmefördelarna att de är tillräckligt mycket uppskruvade?
Öppna alla max och stryp de rum som blir för varma genom att skruva ner deras skruvar en bit åt gången, vänta ett dygn mellan varje justering så att tempen hinner stabiliseras.
 
35-40 grader är nog lite väl högt helst om du har klinkers golv
jag skulle nog ställt in den på ca 30 absolut 35 max
 
qassim skrev:
Jag har en shuntgrupp och därmed en termostat. Hur kan jag aktivera shuntgrupp i servicemenyn ? är det inte redan aktiverat?
/Qassim
Har du bara en grupp behöver du inte göra något. 360 har stöd för en extra shutntgrupp och det är då man måste aktivera shuntgrupp 2 i menyerna. Styrs då oberoende av varandra vilket kan vara bra om man har två system som behöver olika kurvor för att fungera bra.
 
Hej!

Jesca_i jag har redan skruvat alla termostat på max, men inget som hänt. Det fortfarande kallt spec klinker golv.

Drunknariränta menar du ökar till 40 el max 45 grader.
/Qassim
 
Det är inte termostaterna jag menar utan strypningarna på varje slinga på golvvärmefördelaren.
 
Jesca
Är det de slingor som ses på bilden?
100_1113.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Golvet ska ej ha mer än max 35 grader och om det funkar så räcker det.
Bilden du visar är termostaterna justeringsskruvarna sitter på returenledningen.
Termostaterna sitter på framledningen. Är det ett virbo system så är justeringen
en sexkantskruv som sitter under en stor mutter
 
Misstänker att de sitter på returen (den delen som skymtar lite i nederkant av bilden).
 
På bilden är en termometer där kan du kolla värmen så ser du
att du får fram varm vatten åtminstone
 
De sitter på framledningen tror jag som ser på bilden och det käns varmt. dessutom pumpen som ser på bilden käns jätte varmt, är det vanligt?
100_1116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.