Hej
Har precis fått min vedpanna installerad med 3st 750 liters acktank och ett zilmertyckkärl på 300 liter.
Förtrycket är satt på 2,5 kg i tryckkärlet.
Mina ventiler öppnar på 1,5 kg i systemet.
Proveldade igår med endast en 750 tank inkopplad _ventilerna löste ut och i princip tömde systemet på vatten , jag hade 0,2 kg kvar bara.

Är det inte så att eftersom förtrycket i zilmet är på 2,5 kg och mitt systemtryck öppnar vid 1,5 så får systemets vatten inte blåsan att ens röra sig i tryckkärlet?.

Om det stämmer är det väll som att elda utan tryckkärl?

Är det möjligt att sänka förtrycket i zilmet eller är trycket satt på 2,5 kg för att kärlet skall fungera?

Min tanke är att jag har fått ett kärl som överhuvudtaget inte går att anpassa till mitt system,,, att kärlet fungerar bäst till system med 3-4 kg.

Kärlet heter zilmet cal-pro ce 300 liter


vh Simon
 
Redigerat:
Går det inte att släppa ut luft ur kärlet? Mitt kärl kom från fabrik med 1,5bars tryck i fick släppa ut till 0.5bar.:)
 
Hur stor höjd skillnad är det mellan tryckkärlet och högsta punkten på systemet ?
Tror att det brukar stämma rätt bra att räkna varje meter i höjdskillnad som 0.1 bar.
Så är det 10m från tryck kärlet till översta punkten på systemet (element) så skall du ha 1bar i förtryck när systemet är kallt (1.1bar så har du lite marginal om systemet inte är riktigt kallt).
 
Tack för svar!!

Så ni tror att det bara är att släppa ut luft till rätt tryck?
Hade vart kanon om det är så enkelt
Höjdskillnaden är 6,3 meter, alltså från källargolvet till ovankant på översta elementet.
Tryckkärlet är 110 cm högt och står på källargolvet.
Höjdskillnad tryckkärls ovankant -elementets ovankant=5,2 meter.


vh Simon
 
Har du två mätare på ditt kärl så att du även kan se lufttrycket i blåsan?
Jag har bara en mätare på mitt kärl det är iofs inte samma märke som du har.
 
Om inte annat så finns det en påfyllnads ventil på kärlet ,man kan ta en kompressor och en sån man fyller på luft i bildäck med som mäter trycket.Ja har cirka 5m höjd skillnad,då har ja 0,5 iför tryck i kärlet ,när acktanken är tom sval så har ja 0,8 borta vid pannan ska väll va övertryck det?När acken är fullladdad till 80-85g visar det 1,2bar.:)
 
templar skrev:
Tack för svar!!

Så ni tror att det bara är att släppa ut luft till rätt tryck?
Hade vart kanon om det är så enkelt
Höjdskillnaden är 6,3 meter,

vh Simon
När din säkerhetsventil har löst ut och tömt ut vattnet då kan du kolla förtrycket i kärlet,med din höjdskillnad bör du väll ha en 0,6-0,7 i kärlet.sen fylla på igen med vatten.:)
 
Rörkillarna var här och de sänkte trycket till ca 0,6 bar.
Nu fungerar det!!!
Trycket var 1,15 bar när jag hade 80 grader i tankarna.
Nu återstår att se vad som händer om jag drar upp tempen till 90-95 grader.
Känns som 1,5 bar är lätt att nå då.(hoppas inte)

Knekten!! Hur mycket vatten har du i ditt system och hur stort tryckkärl har du?

Tack för visat intresse och bra tips och råd

vh Simon (vedeldare från och med igår)
 
Man slutar aldrig att bli förvånad:confused:Verkar inte va många rörisar som kan så mycket om vedeldning,mina va lika dana hade inte en susning om hur tryckena ska va.Har skälv 3000liter ack +kulvert20m blir väll en 100liter till med elementen;) Tryckkärlet är på 500liter.:)
 
templar skrev:
Rörkillarna var här och de sänkte trycket till ca 0,6 bar.
Nu fungerar det!!!
Trycket var 1,15 bar när jag hade 80 grader i tankarna.
Nu återstår att se vad som händer om jag drar upp tempen till 90-95 grader.
Känns som 1,5 bar är lätt att nå då.(hoppas inte)

Ja har haft 95-100g itanken enligt temparna på laddomaten tryckmätarn var uppimot 1,5b då! Ventilen löste inte ut då.Då var även givaren urdragen till syrventilen på pannan,vet inte om det har nån betydelse:rolleyes:Normalt brukar ja ladda tanken till 80-85g.:)
 
Maxtryck 1,4 bar,,
då visar tempmätarna 95,95,90.

Varmare än så kan jag nog inte gå


vh Simon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.