Flexivent har ett litet vägghängt aggregat SL4R, går att få både med AC och EC motorer.
Har själv inte sett just denna modellen "live"
Hemsida: www.flexit.no
 
F
sjönära skrev:
kolla in renovent som säljs av fresh
nederländsk tillverkare som är marknadsledande där
motströmsvxl m 93% verkningsgrad, EC motorer förstås
enl nederländsk hemsida kostar aggregat där från 1300 euro
Låter som rätt pengar. Nån adress till den sidan i Holland?
 
fsn skrev:
Har börjat kika på FTX aggregat och blivit tipsad om REC TEMOVEX 250. Nån som har tips och förslag på nåt annat aggregat (kanske något billigare)?

Kraven är ingen vindsmonterad produkt, den skall fungera i tvättstugan, frågar inte efter nån eftervärmning av inluften utan är endast ute efter värmeväxling.


/Fredrik S
Det jag skulle passa mig lite för är ljudnivåerna på temovex. De för ett jävla oljud om man jämför med andra aggregat i den storleken.
Både i kanaler och runt om.
Skulle inte ha valt ett sånt om jag hade heru att gämföra med.
 
F
Tjoa skrev:
Det jag skulle passa mig lite för är ljudnivåerna på temovex. De för ett jävla oljud om man jämför med andra aggregat i den storleken.
Både i kanaler och runt om.
Skulle inte ha valt ett sånt om jag hade heru att gämföra med.
Vad är det som gör att en Temovex väsnas mer än andra motströms växlare, är ju i princop samma saker i dom?
 
Jag monterade flexdämpare på alla till och frånluftdon samt flexdämpare vid alla fyra anslutningarna på aggrgatet och jag hör i princip ingenting från tilluftdonen men man känner luftströmmen om man sätter dit handen så jag är helt nöjd med den installationen. Vi köpte VM2 till vårat hus och flerxdämparen underlättar dessutom monteringen av varje don då man spar i princip en 90 böj i varje ände och på soliduct koster en 125 mm flex runt 260 kr om jag inte minns fel och det tyckte jag var helt ok i förhållande med vilken komfort man vinner.
 
fsn skrev:
Vad är det som gör att en Temovex väsnas mer än andra motströms växlare, är ju i princop samma saker i dom?
Mmm, kan bara tala av egen erfarenhet. Haft väldiga problem med att få temovex till att va tysta..
Men titta på deras hemsida i info bladet. Där står db data.
 
Samma saker i dom... ja visst är det plåt i dom (och lite annat), men plåten går att utforma på många olika sätt. T.ex. kan plåt se ut som en bil, alltså karossen på en bil. Sedan så låter olika fläktar olika. Det är nog inte själva värmeväxlar paketet som låter mest, utan andra delar.

Ett exempel på något som går att göra på fel sett: Avluft ventil på huset. Detta märks när man går i ett villa område med mest gamla hus, de flesta nya hus låter massor! Detta rör sig om lite plåt.
 
F
Drar liv i en gammal tråd igen.

Måste bestämma mig denna veckan och alternativen är Renovent 300M med bypass eller Temovex 400 (den nya omarbetade varianten med EC fläktar och ny styrelektronik). På pappret så känns Temovexen vassare med lägre ljudnivå, inget behov av avfrostning, möjlighet att koppla "hemma läge" mot tex larm så att venten drar ner till underhållsläge när man inte är hemma mm.

Sen så ifrågasätter jag Renoventens 90% verkningsgrad. Med en polyetenvärmeväxlare så tror jag att det är svårt att få en så hög verkningsgrad (iallafall om man räknar på samma sätt som på Temovexen som har ca 87%)???????

Balanserad ventilation vid olika flöden skall dom tydligen klara av båda två. Prisskillanden är påtaglig. Renoventen kostar 20 000:- (går att hitta utomlands för ca 17 000:) och Temovexen hittar jag för ca 27000:-. Är det värt prisskillnaden öht eller är det bara att slå till på en Renovent?
 
Intressant att Temovexen blivit upphottad! men 87% har den väl inte, för då är den bättre en gamla som specades till 82%. Å andra sidan är ju årsverkningsgraden mer intressant, men det finns det nog inga siffror på. Körs Temovexen med lägre flöde så fås lite bättre verkningsgrad.

Varför kan inte polyetenvärmeväxlare ha hög verkningsgrad?

Den stora frågan är nog hur Renoventen funkar i din miljö med avfrostningen. Ring och fråga, på produktsidan finns namn o nummer till support. Finns det någon mätning från SP?
 
F
Tja.... varför skulle den nya Temovexen inte kunna ha 87% verkningsgrad då Renoventen enligt uppgift har 90% verkningsgrad? Det är ett faktum att Temovexen har dubbel volym jämfört med Renoventen och själva HEXen är säkert dubbelt så stor. Det borde betyda att Temovexen är effektivare.

Vi har skapligt stora plast HEXar på jobbet och det är inte samma värmeöverföring som aluminium, sen så TROR jag att cellerna blir lite större på en plast HEX. Skillnaderna är nog förvisso försumbara.

Jag tror att det blir en Renovent 300 ändå, går tyvärr inte att motivera prisskillnaden.
 
Jag antog att temovexen har nya fläktar och styrelektronik, men inte ny värmeväxlare. Därav tror jag den har samma verkningsgrad som de gamla, eventuellt med lite mindre värme från fläktmotorn.

Tjohej vilka starka fläktar de bytt till. Den klarar större tryckfall än special-stark-fläkt till gamla RT400S. De redovisade dock inga strömförbrukningskurvor. De har ett beräkningsprogram online (Val av Temovexaggregat). Där kan man se verkningsgrad och strömförbrukning, vid vald belastning.
 
Läste manualen till nya Temovexen.
- Den verkar bara ha ett balancerat flöde, så i praktiken endast ett fläktläge. Alltså inte så som någon skrev ovan.
- Den har ingen inställning för när bypassen skall öppna. Hittade heller ingen info om 'hårt' värde för detta. Märkligt. Kanske jag som inte ser, eller så har de missat det i manualen.
- De har däremot värde när bypass skall stänga, så inte värme kommer in när det är varmt ute.
 
F
Mich skrev:
Läste manualen till nya Temovexen.
- Den verkar bara ha ett balancerat flöde, så i praktiken endast ett fläktläge. Alltså inte så som någon skrev ovan.
- Den har ingen inställning för när bypassen skall öppna. Hittade heller ingen info om 'hårt' värde för detta. Märkligt. Kanske jag som inte ser, eller så har de missat det i manualen.
- De har däremot värde när bypass skall stänga, så inte värme kommer in när det är varmt ute.
Låter ju lustigt, det är ju en relativt mogen produkt så sådana enkla småmissar borde vara fixade tycker men jag har inte lusläst manualen och även om jag gjort det så skulle jag antagligen inte förstå hur det funkar ändå. Har bara pratat med tekniker och säljare direkt på REC och frågat om balanserat luftflöde på olika fläkthastiheter och det var en självklarhet. Samma säljare sa även att "passiv hus" styrningen som man kan koppla till tex larmet är standard men såg nu i manualen att det är en extra option.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.