har för mig att det finns nån regel som säger att toalettdörrar skall öppnas utåt och mot ytterdörr och inte inåt i toaletten..
har en kompis som byggt hus o entrepenören har satt dörren inåt..enligt mig felmonterad..

förbesiktning är gjord men ingen notis av besiktningsman på det.
finns det några regler/ myndighets/brand krav på hur dörrar skall öppnas.inne i ett hus eller lägenhet..eller kan dom sättas hur som helst

om det finns nåt dokument eller annat så emottages det då slutbesiktning av huset är på måndag 15/9 och är det fel kan detta vara bra för kompisen att ha

sen att det ser förjäkligt ut att öppna dörren innåt mot duschvägg är ju en annan femma :)

Tack
 
Man brukar öppna toadörrar utåt ja men om det finns regler det tvivlar jag på. Kanske planlösningen inte tilllåter öppning utåt?

Men viktigast är väll ändå hur din kompis känner för det? Vill han ha öppningen innåt eller vill han ha den utår? så mycket jobb är det inte att hänga om en dörr. Bara påpeka detta vid slutbes. mvh
 
I
Det finns ingen generell regel om vilket håll dörrbladet ska gå, inåt eller utåt. Toadörrar och badrumsdörrar brukar dock vara utåtgående från utrymmet eftersom utrymmet är för litet och ett uppslaget dörrblad tar plats.

När det gäller dörrar i övrigt har man som målsättning att dörr ska vara utåtgående i utrymningsväg, dvs. utåtgående från lägenhet och hus. Men inte ens det stämmer överallt.

Om arkitekten ritar inåtgående dörr till toarum/badrum, m.fl utrymmen, har h*n troligen haft särskilda skäl att göra det. Men om h*n inte gjort det, så har troligen strömbrytaren innanför dörren hamnat fel. Dvs byggfirman gjort fel.
___________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.