Hej alla forumnötare nu är jag tillbaka efter några års frånvaro.. bygglovet är runt knuten och spaden är snart i marken. Återstår enbart att få ansökan om byggfelsförsäkring godkänd samt en hushållsenergiberäkning.

Huset får inte ha mer än 110kWh/m2 och år vilket jag inte tycker borde vara några problem med isolertjocklekar på 27-40cm, energifönster samt värmeåtervinning. Men det ska hur som helst redovisas på ett papper. Vi kan väl börja med att räkna ut hur mycket energi som går ut genom husets skal(isolering) och tar ventilations förluster samt hushållsenergi senare.

Jag har räknat ut u-värde för alla byggnadsdelar samt hur många m2 de består av. Räknar jag u-värde * ytan på samtliga ytor på husets skal(platta,väggar,tak,fönster,dörrar). Summerar detta och delar med totalt antal m2 så får jag ett snitt u-värde på 0,198. Detta är ju altså hur många Watt som går genom skalet per grads skillnad på ute och innetemp per m2 ellerhur? Skalet är på 551m2 och vid 20 grader inne och -20 ute så blir det 0,198*40*551 = 4363 watt per timme. Men för att få ett årsbehov måste man ju utgå från en medeltemperatur. Enligt SMHI är medeltemperaturen i stockholm mellan år 1756-2006 +6. Räknar man på 14 graders temperaturskillnad blir det 1527 watt/timme. Tar man då detta och gångrar med antal timmar på ett år får man 13379kW vilket jag tycker verkar rimligt. Men min fråga är om det är rätt tänkt?

Ni som lämnat hushållsenergiförbrukning får gärna dela med er av detta dokument så jag får se vad dom godkänner.. tack på förhand

//Patrik, Sigtuna
 
Det är inte så enkelt som att bara ta årsmedeltemperaturen, det skulle ju innebära att du "tjänar" värme så fort det är varmare ute än vad du har inne. Vad du behöver veta är antalet gradtimmar. (Som man iofs kan få ett hyfsat värde på om man vet årsmedeltemperaturen, tyvärr har jag inte dom papperen tillgängliga just nu.)
Sedan bör man ta hänsyn till gratisenergi som t.ex. solinstrålning och personvärme.
 
Förstår vad du menar men tror min räkning ger nog högre energiförbrukning än i verkligheten. Men det är igentligen ointressant då jag bara behöver övertyga gubbarna på kommunen att huset inte gör av med mer än 110kWh/m2 och år. Ska leta på gradtimmar.
 
sök på nätet efter gradtimmar och din ort.
För stockholm fås ca 110 tusen per år vid innetemp på 20 grader.
 
Hittade det omgående igårkväll och skrev även ett svar med det verkar inte kommit igenom..

Då räknade jag enligt följande 0,198*551*110500/1000 = 12055. Lägre än innan som jag befarade. Detta borde dom väl godkänna som energiförlust genom klimatskalet? Sen gäller det att beräkna förlust genom ventilationen som är ett FTX med återvinningsgrad upp till 87%.

Hittade formler för ventilationen och energiförlusten beräknades till 1981 kWh per år. Nu återstår bara formler för tillvaratagen energi från solinstrålning. Har nu kommit fram till 87kWh per år och m2 vilket klart klarar kravet på 110kWh.
 
Redigerat:
ok, låter rimligt men hur ser huset ut? 1 el 1,5 plan? antal kvm boyta? fönsteryta? u-värde i fönster?
Hur har du fått fram u-värde för fasad å tak?

nästa vecka gjuts platta och energiberäkning ska göras, men vill inte vara beroende av ivt som är lev t husföretaget. Ivt har inga bra solfångarlösningar. Bara för varmvatten, inte uppvärmning som vi vill ha.
 
Jag använder www.energiberakning.se för att beräkna detta.

Resonemanget med gradtimmar är korrekt. Dock bör man känna till att antalet gradtimmar för orten är inte desamma om jag har ett mer isolerat hus jämfört med ett mindre isolerat hus.
Det är ju så att balanstemperaturen (15 till 17 grader normalt) minskar, efterhand som man isolerar mer. Därför är det bra att ha en dator som räknar timma för timma under hela året.
 
balanstempen, beror den inte även på hur kyl,frys å annan elanvändning ser ut samt på hur många man är hemma?
Jag har hört en siffra på 11 grader då man måste börja tillföra värme, men förstår ju att detta också beror på husets isolering.
 
Det är den temperatur vid vilken man behöver tillföra värme (i värmesystemet) för att hålla normal inomhustemperatur (20 grader). Har man mycket elapparater igång så blir ju balanstemperaturen lägre. Har man dessutom tilläggsisolerat så blir balanstemperaturen ännu lägre. Om man vill göra en hyfsat bra energiberäkning så måste man väga in detta.
 
sjönära skrev:
Jag har hört en siffra på 11 grader då man måste börja tillföra värme, men förstår ju att detta också beror på husets isolering.
Man brukar/brukade ibland använda det som en gräns när man gör energibehovsberäkningar, då är tanken att man även behöver väme lite ovanför den gränsen, men att det motsvarar ungefär den solenergi som strålar in genom fönstren under den del av året när det är kallare. Det bör nog användas med viss försiktighet när det gäller moderna hus med tjock isolering.
 
bigfoot menar alltså att balanstempen i ett modernt hus med mkt isolering kan vara en bit under 11 grader?
 
Snailman
putte82 skrev:
Hittade det omgående igårkväll och skrev även ett svar med det verkar inte kommit igenom..

Då räknade jag enligt följande 0,198*551*110500/1000 = 12055. Lägre än innan som jag befarade. Detta borde dom väl godkänna som energiförlust genom klimatskalet? Sen gäller det att beräkna förlust genom ventilationen som är ett FTX med återvinningsgrad upp till 87%.

Hittade formler för ventilationen och energiförlusten beräknades till 1981 kWh per år. Nu återstår bara formler för tillvaratagen energi från solinstrålning. Har nu kommit fram till 87kWh per år och m2 vilket klart klarar kravet på 110kWh.

Var hittar man formler för ventilationen och solinstrålingen?

Har äntligen beräknat Um.... (pust)
 
du kan inte ta medeltemeraturen på hela året (+6 grader) utan skall väljas till -8 grader, baserat på tabellvärde och att det är ett nybyggt hus med bra isolering (äldre hus blir lägre temp, beroende på annan tidskonstans)
sedan måste det kompenseras på väggen och fönster, dörras osv, så står mot norr, samt kompenseras för hörn, och dom rum som har angränsar mot yttertak.

varje del (vägg, fönster, dörrar osv) av varje rum måste räknas för sig, med resp u-värde och area, därefter skall det multipliceras med deltaTemp (skillnaden i temp, dvs från -8 till +20)
sen skall dessutom golvet räknas, och den arean är beroende av grundvattenytan, den "inre" delen multipliceras med ett lägre deltaTemp, medans den yttre multipliceras med samma deltaTemp som till väggar osv.
därefter adderas resp vägg, golv, dörr, fönsters effekt, som sedan multipliceras med en kompensation för t ex hörn, tak, norr
därefter kan alla rums effekt adderas för att få fram husets totala transmission
lycka till!
 
Snailman
tack, jo var ju ett tag sen jag frågade , så har nog lyckats få till de delarna du beskriver (pust stånk) så jag är på upploppet nu med värmepumpen och ftx.en...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.