Hej.

Om jag vill sätta panel som innertak i ett sovrum - vilken typ av panel ska jag ha?

Målar man den vit innan uppsättningen eller när allt är färdigmonterat?

Vilken typ av kantlist eller skugglist (finns väl bara en sort) är lämplig?


 
Jag tycker pärlspont är den snyggaste panelen. Jag satte panelen med dyckertpistol och synlig spikning. Dyckerten är så tunn att spikhuvudena knappt syns. En del målades vit och en del vitlaserades. Vänta länge (flera månader) innan målning och måla helst vintertid då luftfuktigheten är som lägst. Panelen måste hinna torka isär annars får du glipor i färgen. Alternativt kan man måla innan man spikar, men då kommer spikarna att synas mer. Ytterligare ett alternativ är dold spikning men då sitter panelen sämre om den vill slå sig. Ett tredje alternativ är clips men det kommer att ta en evighet att sätta upp panelen. Jag använde allmogelist.
 
Om du ska ha vitmålad panel. Grundmåla först och sätt sedan upp panelen i taket. Glöm inte kvistlacken annars blöder kvistarna igenom färgen efter ett tag. Om ska ha pärlspont så lägg latex i sponten och smeta ut den med en våt svamp. Måla därefter 2ggr, då kommer du få ett kanonfint vit tak.

//samba
 
Jag tog råspont som panel i vårat innertak. Riktigt billigt och sen gillar jag den råa ytan som blir. Jag grundade med utspädd vattenbaserad takfärg och dränkte in kvistar rejält. Om man gillar ådring kan man låta det vara så. Jag målade en gång till med takfärgen. Jag ser inte tillstymmelse till synliga kvistar. Jag målade med tvättsvamp innan monteringen och var noga med att måla både not och fjäder. Trät torkar efter hand och vidgar skarven. Lösa kvistar och kvisthål fyllde jag med latex som sen målades på plats.
/CC
 
Jag hittade en (som jag tycker) snygg panel för mitt vardagsrum och matrum, blir nog samma i sovrummet när det är färdigt. Vitvaxad helt slät spontad panel, färdig att sätta upp, hur smidigt som helst...eller hur smidigt som helst om jag inte hade satt upp de 4,8 meter långa bräderna själva, LITE svårt att få dem i spont.

Så här blev det i alla fall:
tak24.jpg
tak23.jpg
 
BJohan skrev:
(...)
Vänta länge (flera månader) innan målning och måla helst vintertid då luftfuktigheten är som lägst. Panelen måste hinna torka isär annars får du glipor i färgen. (...)
Jag målade taket i ett rum nyligen. Panelen hade suttit där i 35 år men det blev likförbannat en del glipor. Det bästa är nog att grundmåla ordentligt först, måla det en gång efter uppsättning för att sedan låta det vara i några månader innan man stryker en sista gång.
 
selolle skrev:
Jag hittade en (som jag tycker) snygg panel för mitt vardagsrum och matrum, blir nog samma i sovrummet när det är färdigt. Vitvaxad helt slät spontad panel, färdig att sätta upp, hur smidigt som helst...eller hur smidigt som helst om jag inte hade satt upp de 4,8 meter långa bräderna själva, LITE svårt att få dem i spont.

Så här blev det i alla fall:
[bild]
[bild]
vart köpte du det o vad heter de? de är precis sån panel jag letar efter men inte hittat nånstans? vore kanon om du eller nån annan kunde svara.
 
selolle skrev:
Jag hittade en (som jag tycker) snygg panel för mitt vardagsrum och matrum, blir nog samma i sovrummet när det är färdigt. Vitvaxad helt slät spontad panel, färdig att sätta upp, hur smidigt som helst...eller hur smidigt som helst om jag inte hade satt upp de 4,8 meter långa bräderna själva, LITE svårt att få dem i spont.

Så här blev det i alla fall:
[bild]
[bild]
liten fundering här ang. vitvaxad..
Hur är det om man vill måla om denna panel om några år?
Vax låter som något man inte bör måla direkt på...

//Simp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.