Hej,

jag är i planläggningsfasen för att dra el till en enkel redskapsbod på tomten och råkar ha en liten enradig normcentral liggande med jordfelsbrytare. Det blir inga märkvärdigheter utan i princip bara ett uttag för enklare elmaskiner såsom trimmers etc. samt en eller ett par belysningar så jag tänkte bara mata ut från befintlig central med jfb i källaren och då borde jag nog kanske ha en central ute i boden som är utan jfb. Jag får lite olika besked från mina elektrikervänner där ungefär hälften säger att det inte är några problem att köra med en ny jfb och den andra hälften säger att det kan bli trubbel med onödiga avbrott som följd. Vad säger ni?

Yamma
 
Sätt dit en central med jfb, har man trassel beror det inte på jfb utan en risig installation.
 
Fotografen skrev:
Sätt dit en central med jfb, har man trassel beror det inte på jfb utan en risig installation.
Tack, då får det bli så. Enklare när jag redan har grejerna hemma.

Yamma
 
Vad hindrar dig från att koppla bort din jfb från din enradiga nya central om du nu inte vill köra med dubbla?
 
norrbottenstorpet skrev:
Vad hindrar dig från att koppla bort din jfb från din enradiga nya central om du nu inte vill köra med dubbla?
Ingenting, ville bara höra efter vad som är bäst. Det är ju en kakbit att koppla om men jag tänker också lite som så att det kan ju inte vara fel att ha en jfb och om det inte blir uppenbart en sämre anläggning p.g.a. konkurrens mellan jfb:na så kan jag väl lika gärna köra med dubbla...

Yamma
 
Seriekopplade jordfelsbrytare ger helt riktig dålig sk selektivitet. Det finns prylar så det går att ordna men knappast nåt man håller på med i en bostadsinstallation. Säkerhetsmässigt blir dubbla eller enkel ingen skillnad, någon av dem löser, men man kanske inte vill att hela huset blir strömlöst.
 
pefo skrev:
Seriekopplade jordfelsbrytare ger helt riktig dålig sk selektivitet. Det finns prylar så det går att ordna men knappast nåt man håller på med i en bostadsinstallation. Säkerhetsmässigt blir dubbla eller enkel ingen skillnad, någon av dem löser, men man kanske inte vill att hela huset blir strömlöst.

Det är därför jag kopplar via källarcentralen (parallellkopplad direkt på matningen). Via den tänkte jag styra garage, källare och allt ute. Själva bostadsdelen (entré och övervåning) går på "vanliga" centralen. Jag skulle väl iofs bara kunna sätta ett kopplingsskåp men känns lite renare och flexiblare med en extra central där ute. Fattar jag det rätt att det i princip inte spelar någon roll för mitt scenario med eller utan jfb ute i redskapsboden? Om man ändå måste välja, vilket väljer man? Med eller utan?

Yamma
 
Om du går direkt på matningen, dvs före jordfelsbrytare, så måste du ju ha jordfelsbrytare i bodan för uttagen. Du får inte ha uttag utan i en nyinstallation/ombyggnad, Så det finns inget val. ;)
 
tänk på kabelarean när du går direkt på huvudsäkringarna, välj 6 eller 10kvmm (beroende på hur långt det är)
så att det klarar 25A säkringar.
 
pefo skrev:
Om du går direkt på matningen, dvs före jordfelsbrytare, så måste du ju ha jordfelsbrytare i bodan för uttagen. Du får inte ha uttag utan i en nyinstallation/ombyggnad, Så det finns inget val. ;)
Jag var lite otydlig förstår jag...

Centralen i källaren har naturligtvis en jfb sedan tidigare och det är den jag tänkte koppla via. Så den det är frågan om nu är en undercentral till källarcentralen (som går direkt på matningen). Hoppas att det blev lite tydligare nu...

Yamma
 
Jo men då tänker du alltså mata bodan via källarcentralens jordfelsbrytare. I så fall kan du skippa jordefelsbrytaren i bodan. Men om du ändå har jordfelsbrytare till centralen i bodan varför inte använda den och mata före källarens jordfelsbrytare och få en mer sektionerad anläggning?
 
pefo skrev:
Jo men då tänker du alltså mata bodan via källarcentralens jordfelsbrytare. I så fall kan du skippa jordefelsbrytaren i bodan. Men om du ändå har jordfelsbrytare till centralen i bodan varför inte använda den och mata före källarens jordfelsbrytare och få en mer sektionerad anläggning?
Ja, varför inte? Jag kanske gör så till slut i alla fall. Enkelt, logiskt och selektivt är ju skönt tycker jag. Ingenting är ju gjort ännu, ingen central i boden utan det är bara så att jag har en liggande som jag kan använda. Det skall också vara så lite anslutet till boden (har ju inte dragit något ännu, brukar få hjälp av mina elkompisar med det) att jag tänkte göra det lite enkelt för mig. Kopplar jag parallellt så blir det dubbelt så lång kabel. Kanske kan gå på matningen vid källarcentralen iofs, är det ok? Jag skulle ju bara kunna använda en enkel kopplingsdosa där ute också men det känns rätt skönt att kunna utöka i framtiden om det skulle kännas så (låg sannolikhet dock).

Mina valmöjligheter är som jag ser det:

1. Koppla parallellt - jag har 5G6-kabel så det funkar också hyfsat enkelt
2. Koppla undercentral till källarcentralen som redan har jfb. Kan därmed använda min EKKJ 4x2,5 mm2+2,5 för detta och köra vanlig 10A därute från undercentralen.
3. Dra en 3x1,5 NX1V, som jag också råkar ha köpt för ett par år sedan, från källarcentralen till en kopplingsdosa och därifrån sätta upp ett uttag och en belysningspunkt (detta täcker mitt behov idag).

Ja ja, får väl fundera lite på framtidsbehoven antar jag. Tack för hjälpen så långt!

Yamma
 
Använd din 5G6-kabel och koppla in den vid inkommande före huvudbrytare och jfb i källarcentralen om det är den som sitter närmast boden. Sen sätter du upp din normcentral med jfb i boden. Då är centralerna helt oberoende av varandra både vad gäller belastning och eventuella jordfel.
 
Alla tre går ju, men har du ändå grejorna så kör alt 1, enkelt att i framtiden sätta tex 3-fasuttag om du skulle komma på att du behöver det...
 
Tack alla för synpunkter. Jag kör alt 1 med 5G6, det är bra med flexibilitet. Då är det bara att sätta igång att gräva då... :) En av mina kompisar kommer på besök om 3 veckor så då kan vi koppla. Än en gång, tack för hjälpen!

Yamma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.