Vad är potentialutjämning bra för??

Är det för att minska effekterna av ett åsknedslag så är det inte så fruktansvärk noga med 100 % kontakt, det kommer att leda över ganska fort ändå.

Är det för att öka de vagabonderande strömmarna så är det ett annat läge.

Protte

Att svetsa ovanpå cellplasten är väl inte så genomtänkt, och att svetsa och sedan flytta 150 m2 armering kräver en schyst kran.
 
Vad är potentialutjämning bra för??

Är det för att minska effekterna av ett åsknedslag så är det inte så fruktansvärk noga med 100 % kontakt, det kommer att leda över ganska fort ändå.

Är det för att öka de vagabonderande strömmarna så är det ett annat läge.

Protte

Att svetsa ovanpå cellplasten är väl inte så genomtänkt, och att svetsa och sedan flytta 150 m2 armering kräver en schyst kran.
 
Ett tips till, man kan lägga nått under där man svetsar ( ett gammalt rörmockar knep) ;)
 
Potentialutjämningen utförs för att ett elfel som spänningssätter en ledande och åtkomlig del (utsatt del) ska 1) ledas till jord snarast så spänningen hålls låg / säkringen löser snabbt och 2) se till att alla utsatta delar har ungefär samma potential vid elfel, åska mm.

Vid åska kan man se rejäla strömmar, även vid annat än direktträff (inslag). Strömmen har typiskt en snabb stigtid vilket motsvarar höga frekvenser. En dålig kontakt ger där högre impedans och stora spänningar.
 
Ingvald skrev:
En förkrossande majoritet av Sveriges byggnader och förmodligen i stort sett alla byggnader i övriga världen(?) är inte försedda med potentialutjämning.
Då vi blir mer och mer harmoniserande med övriga europeiska standarder så tror jag nog det finns flera länder som tillämpat detta längre tid än vad vi gjort. Så mycket vet jag iallafall, att det inte var Sverige som instiftade detta.

Ingvald skrev:
Att regler införs av elsäkerhetsverket och andra myndigheter/verk har självklart en bakgrund i en känd problematik. När denna bakgrund känns lite svårförståelig blir nog respekten för regelverket påverkad.
Men det är ju upp till dig att utbilda dig (förslagsvis http://www.stf.se/kurser/kurs/Potentialutjamning/) inom detta område då om det är svårförståeligt. Regler och lagar är väl ändå ett levande dokument som ständigt uppdateras.
 
Snailman
elmont skrev:
Ett tips till, man kan lägga nått under där man svetsar ( ett gammalt rörmockar knep) ;)
är det någon som testat detta i verkligheten? (jag har läst att cellplast är ytterligt eldfängt)

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article16338.ece

'Är inte cellplast brandfarligt? - Jo, det är lättantändligt'
 
petersv skrev:
En dålig kontakt ger där högre impedans och stora spänningar.
snittspänningen i ett blixtnedslag är 30 miljoner volt, så en dålig kontakt gör nog ingen större skillnad.
 
Snailman skrev:
är det någon som testat detta i verkligheten? (jag har läst att cellplast är ytterligt eldfängt)

[länk]

'Är inte cellplast brandfarligt? - Jo, det är lättantändligt'

Jag svetsade ett plattjärn diagonalt över plattan och anslöt på så sätt alla armeringsmattor.

Jag hade cellplast under och la därför en större tygbit under svetsstället och lät en vatten slang ligga och spola lite hela tiden mest jag svetsade.

Funkade utmärkt.
 
Mikael_L
p3C skrev:
Man måste inte följa standard. Men man måste visa att det man gör uppfyller gällande krav och då är det både billigast och enklast att installera produkter som tillverkaren anvisar.
Man kan som sagt uppfylla gällande krav på annat sätt men hur bevisar man att man gör det???


lästips. ELSÄK-FS 2004:1.
kap.1 4§ resp. 5§
Kan man inte sin sak eller vågar inte lita på sin förmåga (sunda förnuft) så är det alltid lättare att stödja sig mot paragrafer och regler samt tillverkares garantier.

Jag kör vidare med min galvade biltema-wire på 18 kvmm. Galvat för att det fungerar bra ingjuten i betong och 18 kvmm överstiger vida min PE-anslutning, dock är det ju stål så ...

Sen gjuts det ju fortfarande plattor då och då, där detta helt glöms bort...

Men nu börjar jag fundera på var jag ska dra upp den ur plattan, och hur långt.
Nära inkommande el och andra anslutningar, ja.

I mitt fasadskåp, som sitter på den framtida garageväggen finns det ju en skena som kallas huvudjordningsskena (se bild), är det en god ide att ansluta potentialutjämningen direkt till denna? (Jag kommer antagligen inte ha något annat att ansluta sen, då det är plaströr i ink vatten och avlopp)
Det känns iaf rätt ... Sätter jag en extra skena någon annanstans, och sen kopplar ihop dom med kabel så får jag ju bara fler skarvar och potentiella felkällor.
 
  • huvudjord-skena.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När kunder kräver i sin upphandling att installationen skall utföras enligt gällande föreskrifter skriver man en "Försäkran om överensstämmelse" och överlämnar den tillsammans med dokumentation av anläggningen.
Man försäkrar att anläggningen uppfyller kraven i ex. Lågspänningsdirektivet, EMC-direktivet etc.
För att enklast förvissa sig om att man uppfyller gällande krav inhandlar man och installerar produkter som av tillverkaren är godkända om de installeras enligt dennes anvisningar.
Detta gäller hela elinstallationen, inte bara potentialutjämning är säkrast att tillägga.

Din potentialutjämnade platta är säkert lika bra som om du hade köpt materiel av Elrond eller nån annan som tillverkar/säljer dessa saker.
Men det skulle inte gå att göra så yrkesmässigt alla gånger....
 
Energin från en blixt kommer att huvudsakligen söka sig vägen med lägst impedans. Vid den typen av transienter man ser vid ett nerslag (även vid nedslag i närheten) kan det som verkar vara en bra kontakt vid DC (eller 50 Hz) vara nära nog avbrott.

För att anslutningen ska bli bra krävs en relativt stor kontaktyta, helst samma storleksornding som ledarna. Vidare behövs material som är kompatibla så man undviker försämringar med tiden av elektrokemiska reaktioner (oxidering, försprödning mm).
 
Jag har nu fått följande information från elsäkerhetsverket via min elektriker:
Potentialutjämning krävs ej i ny platta om inte armering/balkar/metallrör är i direkt kontakt med strömledande delar av huskonstruktionen eller delar som kan riskera att bli ledande. Alltså verkar det fritt fram att avstå från denna ganska svårförståeliga åtgärd vid ett normalt villanybygge!
 
Ingvald skrev:
... Alltså verkar det fritt fram att avstå från denna ganska svårförståeliga åtgärd vid ett normalt villanybygge!
Svårförståelig? Finns många anledningar till att potentialutjämna. Tex;

* Isolationsfel i matande (och även i byggnadens installation) kan leda till beröringsspäningar över 50 V, eftersom felströmmen ger upphov till ett spänningsfall i den matande ledningens PEN-ledare. Skyddsjordade delar i anläggningen får då en potential skiljd från jord innan felet frånkopplas. I distrubutionsnätet tillåts frånkopplingstiden dessutom vara längre än 5s. Ligger kanske kring 10-15s.

* Normal belastningsström medför alltid ett litet spänningsfall i PEN-ledaren i den matande ledningen. Detta innebär som innan att skyddsjordade delar får en potential skiljd från jord. Inget farligt men potentialskillnaderna kan medföra obehag när du tex duschar och VVB är jordad via skyddsjord och har några volts spänning i förhållande till golvbrunnen som är jordad via avloppsröret.

* Vid abrott i PEN-ledaren blir utsatta delar i anläggningen spänningsatta bakvägen via anslutna apparater i förhållande till främmande ledande delar. I detta fall skulle potentialutjämning medföra att det inte skulle kunna förekomma några beröringsspänningar. Värt att nämna att en jordfelsbrytare inte ger något skydd i detta fall.


Läs gärna SEK handbok 413 om potentialutjämning i byggnader om du får möjlighet..
 
  • Gilla
Hellerman
  • Laddar…
Styrman_jansson skrev:
Svårförståelig? Finns många anledningar till att potentialutjämna. Tex;
...

* Normal belastningsström medför alltid ett litet spänningsfall i PEN-ledaren i den matande ledningen. Detta innebär som innan att skyddsjordade delar får en potential skiljd från jord. Inget farligt men potentialskillnaderna kan medföra obehag när du tex duschar och VVB är jordad via skyddsjord och har några volts spänning i förhållande till golvbrunnen som är jordad via avloppsröret.

....
Jag vågar nog påstå att i alla nybyggda hus idag så går vattnet från VVB ut i huset (ex. duschblandaren) i "rör i rör" alltså plast. Även avloppsledningar är av plast (PVC). Svårt att få någon som helst spänning i dagens duschar...;)
 
hcc skrev:
Jag vågar nog påstå att i alla nybyggda hus idag så går vattnet från VVB ut i huset (ex. duschblandaren) i "rör i rör" alltså plast. Även avloppsledningar är av plast (PVC). Svårt att få någon som helst spänning i dagens duschar...;)
Det var bara ett exempel, för att förklara principen. Det finns gott om skyddsjordade objekt i ett hem som man kan komma i kontakt med. Tar du sedan samtidigt i något som har "sann jord" så finns där en viss potential.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.